Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Oktober 2017 - Pazo Barrantes 2016

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Daniel A

Administratör
Tropisk frukt, "tungt", grillad citron. På tungan känns det klumpigt, med rätt klen syra och en störig beska. Något "fet" känsla över det dock, och helt illa är det inte ändå. Men något att hetsa upp sig över är det verkligen inte! Skrev 83p, men enligt den här skalan landar det på "ett medikort vin".
 

Larseman

Medlem
inte alls så tokigt. Måste erkänna att jag tjuvtittade lite på tidigare provare vilket onekligen oroade mig en del. Spontant tyckte jag (och frugan) att det var riktigt angenämt. Doften är kanske inte stor men trevlig med gråpäron, omogen ananas, clementin (det vita under skalet) och kalksten. Smaken är frisk och stram, ganska fyllig med en beska som säkert kan uppfattas störande men som i mitt fall bara är positiv. Smaken sitter i länge och flaskan riskerar att tömmas alltför fort. Sparar lite till fredag så får vi se hur den mår då. 89p.
 

mnor

Medlem
Doft: Passionsfrukt, persika
Smak: Citronbeska, melon, tunn persikosmak, laktritstoner i eftersmaken

Försöker ju att tycka om vitt vin och har fått ett antal bra vita viner på BYOB:s. Men det här vinet får mig inte att vilja dricka vitt vin. Även riktigt välkylt finns det framträdande beska som inte är behaglig. Doften är helt ok, men smaken är inget vidare, frukten om vi bortser från citronbeskan känns tunn. 79 poäng.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Snyggast vore förstås en graf som visar deltagarantalet per månad, med vin, pris och betyg noterat varje månad, så att det går att se om det finns några kul trender i vintyp, ursprung etc. Men krångligheten i att göra detta beror förstås på hur infon ligger lagrad - kanske inte värt att ägna flera timmar åt.

Absolut! Löser du det? :) Infon ligger lagrad i "dela en Pava retroaktivt" :cool:
 

Silex

Medlem
Absolut! Löser du det? :) Infon ligger lagrad i "dela en Pava retroaktivt" :cool:
Jag gjorde lite snabbt en sammanställning över antal deltagare och betyg per vin sedan start. Tyvärr fanns inte infon om pris med i sammanställningen om varje vin i "dela en pava retroaktivt". För att göra det enklare att läsa så tog jag betyget x 10 så det hamnade på ungefär samma skala som antal deltagare. Tydligaste trend - det blir flest deltagare när det är champagne som är månadens pava. Topp 3 som lockat flest deltagare var samtliga champagner.
Chart.png
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag gjorde lite snabbt en sammanställning över antal deltagare och betyg per vin sedan start. Tyvärr fanns inte infon om pris med i sammanställningen om varje vin i "dela en pava retroaktivt". För att göra det enklare att läsa så tog jag betyget x 10 så det hamnade på ungefär samma skala som antal deltagare. Tydligaste trend - det blir flest deltagare när det är champagne som är månadens pava. Topp 3 som lockat flest deltagare var samtliga champagner.
Visa bifogad bild 11488

Snygg graf. Bra jobbat! :)
 
Toppen