Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Oktober 2018 - 2016 F. Lumpp Givry 1er cru Crausot

Hur bra var månaden vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    33
  • Poll closed .

lukastollig

Pudelfantast
Tack @john b för förtroendet.

Valet av vin gav mig viss ångest. Vad välja? Något udda?, Något gammalt? Något ungt? Efter att ha läst igenom de senaste diskussionerna i retrospektiv tråden var det nära att det blev en champagne, men efter att mer noga rannsakat min själ och mina preferenser får det bli ett vin från den kategori som ligger mig närmast om hjärtat: röd Bourgogne. Visst är Bourgogne fortfarande ett minfält - ingen annanstans kan man få betala lika mycket för dåligt vin - men när det är bra är det bäst, och därmed basta! För att navigera minfältet väljer jag ett vin som jag själv redan provat, från en producent som seglat upp som en favorit på senare år. Lite fegt kanske, men ska bli kul att se vad ni tycker. Alltså, ännu en Pinot till höstens tryfferade Boeuf Bourgignon:



Det finns i skrivande stund över 100 flaskor i webblagret, vilket bör räcka till alla törstiga forumiter. Kostar 379 riksdaler, vilket är åt det höga hållet för den här aktiviteten, men klart överkomligt för Bourgogne 1er Cru, låt vara från Givry. Det är åtminstone inte det dyraste vinet vi haft med. Hoppas ni gillar't!

By Allen Meadows, 2018-01-01 (91-93) points
A spicy red and black pinot liqueur-like nose enjoys additional breadth in the form of violet, plum, earth and spice aromas. The exceptionally rich, full-bodied and suave flavors brim with dry extract that possess a highly seductive mouth feel, all wrapped in a beautifully well-balanced, complex and persistent finish. This beauty should easily reward up to a decade of cellar time and is definitely recommended. (drink starting 2024)

By Richard Hemming, 2018-01-01 17/20 points
Thick and rich on the palate with generous fruit intensity that over delivers considering the appellation and price. Layers of flavour, with complexity still to come. 17/20 (drink 2020-2030)

By William Kelley 91 points
The 2016 Givry 1er Cru Crausot is a more gourmand expression of Givry, wafting from the glass with notions of ripe red fruits, fruit compote and licorice. On the palate, it's medium-bodied, velvety and ample, its fine tannins cloaked in juicy fruit. It will be hard to resist in its youth. (drink 2018-2024)
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Hej, skall bli spännande. Såg att dom även hade 2015 i lager. När man ändå beställer är det värt att köpa denna årgång också? Vill inte googla med risk för att få förutfattade meningar.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Åhh, spännande val! Nu blir det Bourgogne blint. Snygg trådstart och alldeles utmärkt omröstning. Jag ändrade så att omröstningen automatiskt stängs den 5 November. (Skulle ändra till en vecka senare men råkade klicka fel, och orkar inte göra om omröstningen om ingen argumentar emot alldeles för mycket :D).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är olydig och rebellisk och tjuvstartar aktiviteten. Snubblade på en flaska igår och kunde inte motstå att poppa för att förgylla tisdagen. :)

53716674-4060-42E8-AFC4-545E2D146568.jpeg

2016 François Lumpp Givry 1er Cru Crausot

Kul med en röd, seriös bourgogne som inte har nått stjärnorna prismässigt! Utmärkt vinval således. Det är dessutom inte tokigt alls. Blev lite förvånad initialt. Aromatiken fick mig att tänka på en sangiovese och malbec i en ohelig blandning. Röda plommon, korinter, torkade körsbär och nypon, samt ett uns viol och torkad hibiskus. Ganska fatat med ljus tobak, kakao, trycksvärta och en och annan rostad pinjenöt.

Medelfylligt i munnen med de flesta reglage runt mittfåran. Oerhört bra fokus och balans. Fin frukt och intensitet, men aningen outvecklat med viss lagringspotential. Ett par år i källaren hade nog inte skadat om man vill ha lite mer utveckling, men det slank ner oerhört lätt nu också. På minussidan är det möjligen aningen tillrättalagt, men när flaskan väl var tömd kände jag mig riktigt nöjd och väljer att fria snarare än att fälla. Lägger mig i aktivitetens näst högsta betygsintervall, även om det fick bli med en hårsmån i gårdagens humörmässiga medvind. (90p)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
lumpp givry sang du dragon.jpg

Månadens vin med en Alsace Pinot Noir som referens:
2015 François Baur Pinot Noir Sang du Dragon: Hallon och svarta vinbär och en hel del gröna toner i doften. I smaken finns söta körsbär och svala svarta vinbär tillsammans med svartvinbärsbuske och björklöv. Syran är rejäl och tanninerna får tungan att krulla sig. Alldeles för ungt för att komma till sin rätt.
2016 François Lumpp Givry 1er Cru Crausot: doft med mandelmassa och hallon, bittermandel och aprikoskärnor är särskilt tydliga. I smaken dominerar hallonen, med en en tydlig sälta från sardeller, saltlakrits och ammoniumklorid. Det finns och en del läder. Frukten är snygg och tanninerna är helt nedbrutna. Klara drag av jänkarpinot. Mycket publik, helt klart gjort för omedelbar konsumtion - kommer knappast att bli mycket bättre än den är nu. Hade jag provat de här två blint hade jag satt den här som Alsace och den andra som Bourgogne. Ligger i intervallet mellan 89 och 90. Med en rejäl dos luft kan den nog pressa sig till 90.
 

Carinasomm

Medlem
Nyss hemkommen från diger vinresa med SIVA i Alsace. ;)
Tog med mig en lovande Pinot noir därifrån. När Patrik sa att månadens vin var pinot noir från Givry, så kunde jag inte motstå att öppna något som jag tog med mig hem från Alsace. Speciellt inte när jag såg att vinerierna bägge hette Francois i förnamn... En pinotnoir från Francois Baur 2015 som huserar småskaligt i Turckheim mot Francois Lumpp 2016 i Bourgogne.
När det gäller Baur trodde jag initialt att jag befann mig i Bourgogne ”cotedenuit”.
Lite fruktmässigt grön på näsan med hallon/vinbärsbuske med örter av rosmarin och timjan med rak å ren syra och strama tanniner. Ung å vresig men med fantastisk potential att utvecklas till någonting magiskt inom några år. Vi käkade boefDBourgogne å en fantastiskt fin lagrad getost från Meåfors getgård och jag tyckte att livet var toppen!
Baur fick hela 90 poäng med råge.
Vad gäller månadens vin?
Är jag i nya världen? o_O
På näsan är det jordgubbslandet med sötlakrits och kryddig vitpeppar.
Det brukar jag hitta i Oregon eller bättre viner från Californien.
Jag älskar den tonen i Pinotnoir men hade inte förväntat mig den ifrån Bourgogne...
Publik. Inte ont någonstans. Fin balans. Klar och fin klunkabilitet i en nyponsoppig ån lite nebbiolovibbskvalitet med ”rosenträdgård” med eftersmak av saltlakrits och lite ”fisksälta”.
Gott! Men inte mer. 89p.
 

Attachments

  • 4EFEFD43-A118-463C-AFB7-648BA908C36B.jpeg
    4EFEFD43-A118-463C-AFB7-648BA908C36B.jpeg
    45,6 KB · Visningar: 206

john b

Medlem
Sådärja! Kul att prova mer pinot noir.

Igår blev det månadens vin Lumpp 2016, referensvin var Calera Pinot Noir central coast 2015, halvblindat test.
20181005_162958.jpg


Calera: måttligt intensiv doft av tallbarr, lite kemisk stickande acetonkänsla och ljummen skogspromenad. Smaken är mycket mörka bär, typ körsbär och björnbärsjuice, lite svartpeppar och syra finns där. Inga egentliga tanniner och klunkvänligt. För mig ett väldigt socialt vin som kanske passar till mat men klarar sig nästan bättre utan.
Till provningen hade jag för skojs skull hittat en bit Ica-parmesan längst bak i kylen, och denna var inte så glad över matchningen. Vinet blev spretigt och sämre ihop med den.
89 poäng.

Lumpp: söt försiktig doft av jordgubbar, något lite lite kvalmigt (inkokt grädde?) körsbär och kanske timjan?
Smaken är som doften, finns något sött oförlöst som är svårt att sätta fingret på. Ganska strama eleganta smaker motsvarande doften, jag saknar syra för att det skulle nå höjderna enligt mig.
I början av kvällen föredrog jag Caleran, men denna var härligt konsekvent och fokuserad samt hanterade parmesan så jäkla bra att den blev kvällens vinnare. Har upplevt det förr med bourgogne, försiktiga i början men vinner loppet till slut genom konsekvent smakupplevelse.
90 poäng faktiskt.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
@john b
Intressant!
Jag drack Calera för två år sedan på en provning, och höll det som ett av kvällens bästa viner, men jag köpte aldrig någon flaska - jag tyckte det var lite för högt pris. Nu säger du att månadens vin slår Calera på fingrarna, och dessutom till nästan halva pengen. Hmm... Stort köpsug! Hade inte tänkt att köpa den här flaskan, men vi får se hur månaden artar sig. Har blivit två stora köp nyligen.
 

john b

Medlem
@john b
Intressant!
Jag drack Calera för två år sedan på en provning, och höll det som ett av kvällens bästa viner, men jag köpte aldrig någon flaska - jag tyckte det var lite för högt pris. Nu säger du att månadens vin slår Calera på fingrarna, och dessutom till nästan halva pengen. Hmm... Stort köpsug! Hade inte tänkt att köpa den här flaskan, men vi får se hur månaden artar sig. Har blivit två stora köp nyligen.

Månadens vin är en hundring dyrare än just den Caleran jag jmf med (379 för bgn vs 280 för Caleran tror jag). Det var Calera central coast 2015 40th Anniversary jag drack.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Månadens vin är en hundring dyrare än just den Caleran jag jmf med (379 för bgn vs 280 för Caleran tror jag). Det var Calera central coast 2015 40th Anniversary jag drack.

Hmm okej, då tänkte jag fel. Hade för mig att calera låg runt 650kr.
 

Silenos

Medlem
Direkt vid upphällning doftar det duktigt sött, men det vädras bort snabbt. Sötfruktigheten fortsätter förvisso att vara det mest framträdande, men nu i mer rimligt tappning. Lite stillastående-vatten-reduktion, men absolut inte så det stör. Lite kryddor och vanilj. Polerat. Visst djup, men kanske inte så komplext. I munnen är det ungefär samma sak. Fruktmoget; men med bra syra, som ger ett fint, ganska lågt avslut. Väluppfostrade tanniner. Ja, det är väldigt väluppfostrat det mesta i det här...

Jag har provat en flaska från producenten tidigare, och då blev slutsatsen att detta, det var alldeles för polerat för min smak. Men jag tror den flaskan var en 2015 – och det förklarar ju en del. Det här gillar jag bättre, men det är fortfarande så himla välkammat. Fast gott. Ett vin jag inte skulle tveka en sekund på att beställa in på restaurang i ett onördigt sällskap, men aldrig komma på tanken att göra i fallna diton.

Mjoao... ett bra vin är det, trean från toppen.
 

gece

Man vänjer sig.
Snällt. Behaglig syra, milda och lena tanniner, saft av solmogna blåbär, björnbär och lingon. Lite pirrig mineral, en dutt klor. Hyfsat fylligt. Gott, snyggt, hyfsat elegant, juicy och snabbklunkat, men inget som riktigt fastnar. 85-89-intervallet känns rimligt.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
1F65BA83-71AB-4425-B754-E394455AE6E7.jpeg

Drack detta tillsammans med årgång 2015 av samma vin och ett par andra något enklare pinnar som referens. De gjorde inte bort sig men framstod som de instegsviner de är.

Cirka 30 minuters dekantering

2015 är initialt rätt mörk och murrig med vanilj, ek och söt, dov frukt åt det blåsvarta hållet snarare än röd bärighet. I munnen åter mörk frukt, stor kropp och medelhög syra. Det är lite smetigt och mindre kul än jag minns det. Efter några timmars luftning har det dock hänt en del. Inget dramatiskt men vaniljen har tonats ner, bären blivit tydligare och visst finns det lite mer av jordgubbar och hallon bland björn- och blåbär. En läcker asiatisk kryddblandning, svart te och lite stjälkkaraktär också. Tydligare tanniner. Finishen är föredömligt lång med fin frukt ända ut in svansen. Här finns potential. Låter resterande flaskor ligga 5 år eller så. 91 poäng med kanske potential för något till.

2016 är direkt i doften ett annat djur. Här är det rödfrukt och bär så det sjunger om det, blandat med åter asiatiska kryddor, lite lera och te. Enhel del söt vanilj också, inte så intensiv som i 2015 men något störande. I munnen hög syra, rätt slank och elegant. Väldigt len och behaglig med snälla tanniner. Lång, sötsyrliga finish med röda vinbär. Mer omedelbart njutbar. Även här bra utveckling över tid men inte lika stor skillnad som hos föregående vin. Vaniljen vädras delvis bort, kryddorna blir tydligare och vinet lyfter lite i energi och får den där nästan sprittande munkänslan som jag tycker är väldigt härlig. Bra skit, kanske något lite vassare än 2015, åtminstone i starten men betyget blir samma, 91 poäng. Mer osäker på vad lagring för med sig här.
 
78E34430-4681-4D1F-A813-469039908294.jpeg
B4B20485-0EE2-474F-81CB-E720C1F9850A.jpeg

Vi skvätter upp två kanske allt för unga viner i glasen, tillsammans med riktigt bra fläskkotletter, grönpepparsås (grädde), karamelliserad lök, kokt potatis, och en vitkål och morotssallad.

Domaine Francois Lumpp Givry 2016 Crausot och Crystallum 2017 Malabel
Först är båda vinerna så där monotona och bäriga som pinot kan vara i tidigt skede. Nota bene är ju crystallum bara ett halvt år yngre än kollegan från norra halvklotet. Inget av vinerna lider av för mycket ekfat, båda har syra som bärande komponent.

Crystallum har litet drag av jordgolv och rotfrukt, vilket kan vara en defekt i pinot om det luktar för mycket kokt rödbeta, men här är det mer sval komplexitet, litet rökig höstskog. Både mörka och röda bär. Har struktur och litet grönstjälkig uppstudsighet, syradriven, men helt klart stoppning för 7-10 år, och bör nog lagras i alla fall i två-tre år.

Lumpp känns mer monoton, bärig och kanske till och med en liten ton av salmiak och lagerblad förutom både röda, svarta och blåa bären. Torr, frisk och elegant med ett synnerligen lätt anslag i munnen. Gillar gräddsåsen spetsad med dijonsenap, och spjälkar fläskkotletten på ett fint sätt.

Så här initialt är båda vinerna helt klart godkända men når inte de högsta höjderna. Vi korkar igen och stoppar in i kylen. Två dagar senare testas de igen. Och nu har båda vinerna blivit ännu bättre, Lumpp har utvecklat en härlig pinot-parfym som gör att den svingar sig upp på 90 poäng, och Crystallum, som kanske hade litet mer komplexitet direkt men var mer vresig i munnen, har fått en silkig mjuk textur som gör att den hamnar på samma poäng, men av litet olika skäl.

På minussidan är Lumpp något tunn i mitten, och jag tror kanske inte att detta håller för tio års lagring. Crystallum har litet för mycket rotfrukt, även om jag gillar jordigheten. Den bör dock vara vinnaren på sikt om inte rotfrukterna tar över. Men båda slank ner riktigt fint och fick flera positiva tillrop av dem som provade. Båda vinerna behöver mycket luft och var helt klart bättre efter två dagar i kylen med halva innehållet i flaskan kvar ungefär. Jag är positivt överraskad av den fint syradrivna eleganta stilen som dock aldrig blir anemisk, utan där finns mogna bär och frukt som lyfter. Ska prova mer av båda producenterna! Fint val av månadens vin.
 
domaine-francois-lumpp-givry-1er-cru-blanc-crausot-2016.jpg

Ett vin i min smak, en PN som bjuder på mjuka former.
Välbalanserad i gommen, lätt att dricka med runda smaker av honung och citron. Lätt rökig doft med ett stort inslag av mörka frukter/bär. Jag tror den klarar av max 2 år i källaren. Tycker den är lite dyr till förhållande till det den levererar.
Men är lite sugen på François Lumpp vita viner.
Jag ger den 90p.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
domaine-francois-lumpp-givry-1er-cru-blanc-crausot-2016.jpg

Ett vin i min smak, en PN som bjuder på mjuka former.
Välbalanserad i gommen, lätt att dricka med runda smaker av honung och citron. Lätt rökig doft med ett stort inslag av mörka frukter/bär. Jag tror den klarar av max 2 år i källaren. Tycker den är lite dyr till förhållande till det den levererar.
Men är lite sugen på François Lumpp vita viner.
Jag ger den 90p.

Glömde du rösta? Antalet röster har inte tickat upp.
 
Toppen