Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - Oktober 2018 - 2016 F. Lumpp Givry 1er cru Crausot

Hur bra var månaden vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    33
  • Poll closed .
En månad då jag redan mitt i den har hunnit dricka månadens vin.
I doften hittar vi en hel del röda bär och kryddor samt någon liten ton av vanilj, lite gruskross och aningens svart te.
Visst finns det rätt typiska PN-drag, men kanske mer åt Oregon och Spätburgunder än Bourgogne.
I munnen är det ett ungt vin med bra friskhet. De röda bären från doften återkommer som hallon, jordgubbar, tranbär och syrliga körsbär. En fin kryddighet noteras, precis som i doften. I eftersmaken lite rosor, nypon, steniga mineraler samt toner från fatlagringen.
Ett trevligt vin. Tämligen lättdrucket. Men jag går inte riktigt igång på det. Blir det bättre med lagring? Svårt att säga. Jag köpte två flaskor, så den ena får väl ligga ett par år så får se. Ytterligare flaskor avstår jag ifrån. Priset 379 kr gör väl sitt till.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Oj! Höll på att glömma!
I allt stök kring flytt och kartonger så var jag tvungen att testa ytterligare en pinne. Måste väl lära mig någon gång? En nästan obetydlig doft möter näsan. Kanske lite röda frukter? I munnen är det lite bättre men var är tanninerna? Lite kryddighet, lite sötlakrits och bara en antydan till vanilj bland lite röda och,kanske, blåa bär. Lite av allt är ordet. Klunkvänligt - ja men väger alldeles för lätt för min Syrah-gom. Hade den haft samma doft som förra månadens vin hade den definitivt hamnat i övre 80. Bra vin är det. Tveksam utveckling dock för den pengen?
 

Mats

Gone todash....
Nej det här var inget vin för mig. Trist och menlöst. Provade det över 4 timmar och sparade lite till dagen efter utan någon förbättring. Doftar i princip inget och även smaken svag och helt utan karaktär. Svårt att hitta identifierbara smaker och har inte ens den där typiska pinotsmaken så blint hade jag aldrig sagt pinot noir. Balanserat men med alla reglage på minimum och i min mun helt meningslöst men då det inte är något direkt fel på det är jag snäll och ger det strax över 80 p.
 
Toppen