Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - september 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    22

Bearman

a´lea iacta est iterum
Provar inte ofta Österrikiska viner, men en druva som Blaufränkisch, som man aldrig hört talas om, kan ju aldrig vara fel.:)

Jag får nog köpa en pava!

Edit: tog bort betyg för att inte skapa förväntningar inför provningen
 
Last edited by a moderator:
Trådskapare
A
Ok, var ju inte mitt betyg, men jag förstår att man inte vill se betyg på vinet innan släppet. Får lista ut hur man gör "non spoilers" till provningen.:)
Texten jag vill dölja

Capture.JPG

Capture2.JPG

Capture3.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det hittade jag, men hur klistrar man in bilder? Lite ny på forumet;)
Du har en knapp intill "Svara" som heter "Bifoga en bild/fil". Tryck på denna och välj den bild du vill bifoga. Om du vill ha en bild under "Spoiler" så är det bara att inkludera den infogade bilden i den text du markerar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hur beskriver man ett vin från ett relativt (för mig) okänt vinland gjort på en druva som jag aldrig provat? Lite svårt är det allt, men samtidigt rejält spännande; här har jag chansen att uppleva ett vin helt utan förutfattade meningar, vilket händer alltmer sällan nuförtiden. Dessutom, visst är det trevligt med glaskork?

image.jpg


Jag dricker månadens forumsvin idag. Läs mitt omdöme nedan:

Redan vid första sniffen så inser jag att detta vin har en stil jag gillar. Ganska rejält fatat visserligen, med allt vad det innebär med mjölkchoklad, tobak och söta aromer. Enligt mitt tycke så känns det ändå välbalanserat och integrerat. Frukten är ung med tydliga drag av björnbär och mörka körsbär. Hittar även delikata drag av rostade mandlar, grus, ceder och ett uns peppar på toppen. Riktigt komplext, och om man vågar säga det, ganska elegant (trots frukt och ek).

Tycker även det imponerar i munnen. Rejält läskande syror med trevlig balans och snälla men inte menlösa tanniner. Allt förpackat i en medelfyllig och välskött kropp. Ett förhållandevis enkelt vin (saknar möjligtvis lite koncentration), men så in i bänken välgjort och lättdrucket utan att för den delen sakna komplexitet. Eftersmaken är relativt lång med lite mineralisk antydan åt järn och blyerts.

Stor tumme upp, ett riktigt bra vardagsvin som jag gärna dricker fler gånger! 87p (Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Blev en dag senare än ursprungligen tänkt.
Hann prova några andra viner från Weingut Gernot Heinrich på måndag kväll så förväntningarna var inte så högt ställda.
Färg: mörkt blålila
Doft: unken skurtrasa, stickig alkohol
Smak: överkokta plommon, total avsaknad av både syra och tanniner, alkoholen dominerar smaken också. Lite som salig Jo druvjuice blandat med brännvin special. Till maten blir det ännu sämre, den lilla frukten försvinner och alkoholen dominerar totalt.
Flickvännen och jag var helt överens om att det här var årets sämsta vin. Det som var kvar i karaffen fick åka tillbaka i flaskan för att bli sås längre fram. <65p (någonstans mellan uselt och vedervärdigt).

2011 Blaufränkisch “Alter Berg” var också dåligt, men inte så uselt som det här.
 

chambertin

Medlem
Blev en dag senare än ursprungligen tänkt.
Hann prova några andra viner från Weingut Gernot Heinrich på måndag kväll så förväntningarna var inte så högt ställda.
Färg: mörkt blålila
Doft: unken skurtrasa, stickig alkohol
Smak: överkokta plommon, total avsaknad av både syra och tanniner, alkoholen dominerar smaken också. Lite som salig Jo druvjuice blandat med brännvin special. Till maten blir det ännu sämre, den lilla frukten försvinner och alkoholen dominerar totalt.
Flickvännen och jag var helt överens om att det här var årets sämsta vin. Det som var kvar i karaffen fick åka tillbaka i flaskan för att bli sås längre fram. <65p (någonstans mellan uselt och vedervärdigt).

2011 Blaufränkisch “Alter Berg” var också dåligt, men inte så uselt som det här.

Redan vid första sniffen så inser jag att detta vin har en stil jag gillar. Ganska rejält fatat visserligen, med allt vad det innebär med mjölkchoklad, tobak och söta aromer. Enligt mitt tycke så känns det ändå välbalanserat och integrerat. Frukten är ung med tydliga drag av björnbär och mörka körsbär. Hittar även delikata drag av rostade mandlar, grus, ceder och ett uns peppar på toppen. Riktigt komplext, och om man vågar säga det, ganska elegant (trots frukt och ek).

Tycker även det imponerar i munnen. Rejält läskande syror med trevlig balans och snälla men inte menlösa tanniner. Allt förpackat i en medelfyllig och välskött kropp. Ett förhållandevis enkelt vin (saknar möjligtvis lite koncentration), men så in i bänken välgjort och lättdrucket utan att för den delen sakna komplexitet. Eftersmaken är relativt lång med lite mineralisk antydan åt järn och blyerts.

Stor tumme upp, ett riktigt bra vardagsvin som jag gärna dricker fler gånger! 87p (Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter)

Har ni provat samma vin undrar man ju stilla ?o_O
Blir olidligt nyfiken nu på att testa själv så får väl pallra mig iväg till SB idag och handla.
 
Toppen