Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - september 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    22

Mattias Schyberg

Administratör
+1

Hade naturligtvis tänkt köpa ändå men två så olika synpunkter gör en än mer intresserad
Jag måste bara säga att just detta är det som gör denna aktivitet så in i bomben spännande! Ibland kan man vara löjligt överens, medan andra gånger så står man mil ifrån varann. Det blir extra påtagligt när man provar vin av udda slag, då man har mindre förutfattade meningar (eller större beroende på vad man tror sig veta). Riktigt bra vinval med andra ord!
 

Livermore

Medlem
Har nu druckit vinet över två dagar så här kommer min "recension".
Ett vin med mycket smak med kraftiga ektoner. En subtil smak av hallon i eftersmaken. Relativt komplext men med alltför mycket ek. Inget dåligt vin och i sin prisklass får det anses som bra, men inte mer.

Ingen direkt utveckling över de två dagarna. Fortfarande alltför kraftiga ektoner på dag två.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har nu druckit vinet över två dagar så här kommer min "recension".
Ett vin med mycket smak med kraftiga ektoner. En subtil smak av hallon i eftersmaken. Relativt komplext men med alltför mycket ek. Inget dåligt vin och i sin prisklass får det anses som bra, men inte mer.

Ingen direkt utveckling över de två dagarna. Fortfarande alltför kraftiga ektoner på dag två.
Finemang, här har vi ett omdöme som hamnar någonstans mittemellan två extrema motpoler. ;) Fortfarande en riktigt öppen historia alltså. Ser med spänning framemot fler åsikter!
 

fluff

Medlem
Inhandlade två flaskor i Nordstan och i kassan fick jag kommentaren: "Jaha, du skall också prova det Österikiska?" - fler från finewine som redan inhandlat sin flaska?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hehe. Vem var det som sa det?
Är också nyfiken. Har inte fått någon känsla av att personalen på nordstan är frekventa besökare här. I lönndom är ju allt möjligt såklart. Det skulle vara förbannat trevligt om de outade sig. :)

Du känner alltså folk i butiken på nordstan med andra ord?
 

kayaker

Cyklist
Du känner alltså folk i butiken på nordstan med andra ord?
Jag har inte handlat där sedan jag flyttade för ungefär 3 år sedan, men då var jag lite tjenis med Sebastian (sommelierutbildad, höll provningar), Kristina (chef), Kenneth (läste samma vingeologikurs på GU) och en till som jag inte kommer på namnet på just nu. Inför en del släpp så brukade jag och den sistnämnda diskutera en del viner över hennes anteckningar från deras provning.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har inte handlat där sedan jag flyttade för ungefär 3 år sedan, men då var jag lite tjenis med Sebastian (sommelierutbildad, höll provningar), Kristina (chef), Kenneth (läste samma vingeologikurs på GU) och en till som jag inte kommer på namnet på just nu. Inför en del släpp så brukade jag och den sistnämnda diskutera en del viner över hennes anteckningar från deras provning.
Jag kan ha råkat nämna för dom vad vi sysslar med här... :D
Det känns som att det är hög tid att lobba för att de registrerar sig här med andra ord. ;)
 

Larseman

Medlem
Efter att ha missat augusti-vinet pga ohälsa (även om jag hann köpa två flaskor Riva del Bric som får ligga och vänta på bättre tider) så är det dags att testa månadens vin.
2012 Heinrich Blaufränkisch Leithaberg
Ganska mörkt blåröd, vacker färg.
Doften öppnar med blåbär och slånbär, kanske lite lingon också. Lakrits och tjära, eller kanske snarare tjärpastiller. En del rök, typ cigarill. Frugan hittar lite undervegetation eller höstlöv. Efterhand så tycker vi också oss hitta lite florala drag av viol, rosor eller kanske liljekonvalj.
I munnen massor med sköna syror, smak av slånbär, måttliga fina tanniner och en lång syrlig eftersmak.
Vi gillar det här skarpt!
 

Michael.S

Medlem
I kväll har jag provat månadens vin.
Heinrich Blaufränkisch Leithaberg 2012

Doft: Doftar väldigt mycket ek, nästan rökigt. Och det finns även lakrits.
Smak: Smakar Hallon och bränt kaffe!

Helt okej vin, inget super intressant men helt klart lätt drucket och gott!
 
Toppen