Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - september 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    22

merlotsmile

Medlem
Här är min tasting note :)

Det är ett rubinrött vin med blåa stänk med medium färgintensitet.

Doften är medelintensiv med primära aromer av både röda och mörka körsbär, granatäpplen, lite hallon. Sekundära aromer i form av kryddighet från faten (20 månader på 500 liters gamla ekfat)

Det är ett torrt vin med hög syra, medum + välintegrerade tanniner, medium alkohol, medium fyllighet, medium + smakintensitet, medium+ finish. Smakerna följer det som hittades på doften: lite syrliga röda och mörka körsbär, granatäpple, hallon, en fin kryddighet och någon slags saltig mineralitet.

Jag tycker vinet är mycket välgjort och har en härlig elegans. Älskar ”mouthfeelen” - det har en slags krämighet (trots hög syra) som gör att jag vill dricka upp hela flaskan i stora klunkar. Tanninerna, alkoholen, syran och frukten är fint balanserade mot varandra. Det är dock inte världens mest komplexa vin. Ganska straightforward med sin mörkröda frukt och kryddighet. Intensiteten i smakerna är inte heller outstanding, men det räcker till. Jag gillar helheten skarpt! Blir bara mer och mer förtjust när det öppnar upp sig under kvällen. Typ 89-90 poäng??
 
Last edited:

Segol

Medlem
Utseende: Mörkt blålila
Doft: Syran känns i första sniffen, svarta vinbär, svårplacerade mörka bär och vår sten
Smak: syra, väldigt mycket och alltför dominerande syra för min smak. De mörka bären finns kvar men smaken av dem är snabbt övergående. Doften lovar mer än smaken erbjuder.
Det är möjligt att det här passar mig bättre om ett antal år men det lär jag inte få reda på, jag köper inte fler flaskor
 

ChristianB

DipWSET
Efter en vecka i skafferiet var det dags att prova, lämpligt också med WSET Level 3-tenta på fredag! :D

Som vanligt är det jädrigt roligt att läsa andras omdömen efteråt och få ett slags bekräftelse på att jag inte är helt ute och cyklar! För övrigt ett väldigt trevligt vin att prova också!

Appearance: Clear, deep intensity purple colour, thin slow legs and no deposits.



Nose: Clear, medium intensity aromas of dark fruit such as blackberry, unripe blueberry, juniper, lightly roasted coffee, oak and vanilla. Wine is developing.



Palate: Wine is dry, with medium (+) acidity, medium (-) tannin, medium alcohol and medium body. Medium (+) intensity flavours of blackberry, juniper, blueberry, lightly roasted coffee, oak and vanilla. Some stony notes in the background. Finish is long.



Conclusion: Wine of very good quality, mid-priced. Can drink now, but has potential for ageing. Disclaimer: Knew the wine at hand, knew it was from one of the better areas in Austria, DAC Leithaberg.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter en vecka i skafferiet var det dags att prova, lämpligt också med WSET Level 3-tenta på fredag! :D

Som vanligt är det jädrigt roligt att läsa andras omdömen efteråt och få ett slags bekräftelse på att jag inte är helt ute och cyklar! För övrigt ett väldigt trevligt vin att prova också!

Appearance: Clear, deep intensity purple colour, thin slow legs and no deposits.



Nose: Clear, medium intensity aromas of dark fruit such as blackberry, unripe blueberry, juniper, lightly roasted coffee, oak and vanilla. Wine is developing.



Palate: Wine is dry, with medium (+) acidity, medium (-) tannin, medium alcohol and medium body. Medium (+) intensity flavours of blackberry, juniper, blueberry, lightly roasted coffee, oak and vanilla. Some stony notes in the background. Finish is long.



Conclusion: Wine of very good quality, mid-priced. Can drink now, but has potential for ageing. Disclaimer: Knew the wine at hand, knew it was from one of the better areas in Austria, DAC Leithaberg.
Ett stort lycka till med WSET-tentan! Det känns dock som att det kommer att gå riktigt bra. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Äntligen fått tummen ur...

Djup blåröd färg. Medelstor doft med tydliga fat och köttiga kryddor. Peppar och lätt fänkål. Påminner mig tillsammans med de lite syrliga bären om en syrad korv, typ Onsalakorv. Björnbär, röda vinbär och tallkåda.
Smaken domineras av en frisk, relativt hög syra och viss stramhet. Men bra fruktighet, bra koncentration och en föredömlig längd ger vinet en lovande framtid.
Gillar vinet!
 

Mats

Gone todash....
Dracks igår tillsammans med lite andra godsaker.

Doft ung och kryddig med fat och krusbär men även något lite unket i bakgrunden. Smak med ganska hög syra, ren och inte speciellt komplex, slankt, en hel del frukt där krusbären dominerar. Inget vin i min smak, för slankt och lenfruktigt och saftlikt på det där rena och tråkiga bourgognelika sättet. Kvallitetsmässigt kanske 87p men i min bok ca 80p.

Sen ett litet bonusutlåtande. Min 19-årige son fick smaka vinet grimaserade och sa "Det var det absolut äckligaste vin du någonsin bjudit på! Smakar buljong med smör och lite vodka i. Tycker ni det här är gott har jag ingen respekt för någon av er!". Så tänk på det ni som hyllar vinet här på forumet!
 

kayaker

Cyklist
Dracks igår tillsammans med lite andra godsaker.

Doft ung och kryddig med fat och krusbär men även något lite unket i bakgrunden. Smak med ganska hög syra, ren och inte speciellt komplex, slankt, en hel del frukt där krusbären dominerar. Inget vin i min smak, för slankt och lenfruktigt och saftlikt på det där rena och tråkiga bourgognelika sättet. Kvallitetsmässigt kanske 87p men i min bok ca 80p.

Sen ett litet bonusutlåtande. Min 19-årige son fick smaka vinet grimaserade och sa "Det var det absolut äckligaste vin du någonsin bjudit på! Smakar buljong med smör och lite vodka i. Tycker ni det här är gott har jag ingen respekt för någon av er!". Så tänk på det ni som hyllar vinet här på forumet!
Gillar din 19-årige son uppsockrad BiB? ;)
 

Mats

Gone todash....
Gillar din 19-årige son uppsockrad BiB? ;)
Vet inte, har aldrig funnits i vårt hus. Men det är klart, risken finns ju eftersom när det gäller vita har han sagt att Tre Apor är bland de godaste han druckit. :) På den röda sidan brukar rejält ekade traditionella riojor gå hem och de är ju lite annorlunda än månadsvinet.
 
Trådskapare
A
Hämtade upp en flaska idag. Börjar ta slut på vissa butiker. finewines.se-effekten?
 

Attachments

  • 20140913_135056.jpg
    20140913_135056.jpg
    33,9 KB · Visningar: 307

ChristianB

DipWSET
Hur gick det med tentan?
Det kändes helt ok faktiskt; jag missade visserligen att pricka in det röda vinet i rätt prisintervall och ursprung men det rör sig om ett par poäng bara. Annars får jag hoppas att jag besvarade frågorna rätt, det verkar vara ett av de stora problemen för folk. :p Det var inga frågor som kändes omöjliga i alla fall!

Däremot så tar det 6-8 veckor innan man får resultatet så jag kan ta det lugnt lite till! Jag ska se till att posta framgångarna här sedan! ;)
 

sunqan

Vinös
Jag och tanten drack detta för snart två veckor sen, och jag var väl lite orolig efter recensionen från @Innertällmo Bryggeri

Detta var då min första flaska med glaspropp. Den var bökigare än jag trodde att få upp :)
Första intrycket var öh - blåbär och nypon? hmmm nu blev jag fascinerad, det var väl ändå ingen som tyckt det smakade och luktade blåbärssoppa?
Upp med eländet på en karaff och låt stå nån timme.
Häll upp på varsitt glas... sniff... sniff... men... det här var ju bra ju, mina doftsinnen sa ekplankor, något murkna. nåt lite sött i tonen och sen en flyktig doft av mint (typ mintkakor). Tanten sa - läder och lakrits sen är det lite spritigt i doften och jo... inte för att jag höll med om just tolkningen av doftintrycken, men jag inser att vi nog luktade på samma vin i alla fall :)

vidare till smaken - lite knutet skulle jag vilja säga, jag har ju jäkla svårt att beskriva smaker. Det jag kan konstatera var nån form av lite sötaktig frukt, lite peppar, och en lagom dos friskhet och syrlighet samt relativt strävt. smaken satt väl i en 15-20 sekunder, vilket jag antar är medellänge.

Både jag och tanten var överens om att vinet var riktigt gott för priset, och vi kan nog tänka oss att köpa några flaskor till. Vem vet - det kanske smakar ekströms blåbärssoppa nästa gång :). och skönt att vi hamnade närmare @Matlen i intrycken...

poäng? 85-87 nånstans, ett rätt kul vin som inte gjorde oss besvikna, och som gav mersmak. Det kändes som att det borde gå att lagra i alla fall 3-4 år, tveksam om det håller ihop längre än så.

-Anders
 

Sjödin

Joråsåatt...
Ibland händer det att jag får in P4 Extra med Lotta Bromee och Carl-Jans veckans vintips. Vår vän Calle nämner alltid den sk. "Munhåleupplevelsen" och det är faktiskt det första som slår mig här. Nämligen, sicket skönt vin att ha i munnen. Om doften, ek, blommor, kanske viol. Smaken känns igen direkt från min senaste Bläufränkisch som dracks på nyårsafton och jag associerar till en billigare bourgogne och anar ett släktskap (?) med pinot noir. Skön syra, omogna bär, ek... Men framför allt, i mitt tycke, ett jäkligt "skönt" vin de få sekunder det stannar i munnen mellan klunk och svälj. Visst, jag saknar nog en komplexitet, ett djup och en bredare eftersmakspalett (Fint ord va?), men kan nog helt klart köpa det igen. . Ex
 
image.jpg
Vinet dracks över två kvällar med lite olika mat. Första kvällen självklart med lite österrikiskt tema :)
Kalvlever med rädisor, hasselnötsvinegrette, vindruvor, sötlakrits, spenat och rostade hasselnötter(saknas på bild)
image.jpg
Klassisk wienerschnitzel med rostad persiljepotatis, kapris, citron
image.jpg
Jag måste säga att denna schnitzel hamnar på min topp-tre av alla schnitzlar jag har ätit. Bra mört kalvkött och hygglig stekyta. Mycket bättre än torra fläskschnitzlar man vanligtvis brukar få på restauranger.
Kväll 2
Kalvlever(igen!) med bacon, lök, balsamvinäger, pepparrot
image.jpg
Pasta med utskuren biff, lök, senap, spenat, rödvin och ett snötäcke(eller berg?) av parmesan..
image.jpg
Doft: Blåbär, läder. Av någon anledning far tankarna iväg till Italien och Sangiovese.
Smak: Annorlunda jämfört med doften. Nu hittar jag körsbär, röda vinbär och örter(?).

Det passade riktigt bra till schnitzeln, men skar sig lite med järnsmaken från levern. Då man fortfarande har hemska minnen från levern i skolan har det inte blivit mycket lever. Men jag upplevde samma sak på Esperanto med fisklever och Riesling. Det blev lite bättre andra kvällen med baconet och löken och då jag dessutom inte överstekte levern.

Sammanfattningsvis en riktigt trevlig överraskning med ny druva från ett vinland där jag nästan uteslutande endast har provat Grüner tidigare. Dessutom riktigt prisvärt.
 

mnor

Medlem
Här är månadens bedömning:

Doft av mörka bär och ek
Smak av mörka körsbär, hallon och nyanser av vitpeppar

Helt ok vin. Mycket bättre än vad jag trodde att det skulle vara (hade inga större förväntningar). Helt ok syror, skulle dock önska lite mer markerade tanniner. Det är saftvarning över vinet. Detta skulle vara ett bra buffévin. Inget vin som jag kommer att köpa.
 
Toppen