Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- strukturtråden

Hur mycket skall månadens vin max få kosta


  • Total voters
    39

Mattias Schyberg

Administratör
Vad händer med den andra tråden, borde den inte hamna i någon form av arkiv med samma titel som denna fast Mars månad, nu när den har klippts bort från denna? Kan ju vara kul att hålla informationen samlad kan jag tycka. Saknar kopplingen till det historiska. :(

Hade ju varit kul att få den tråd jag ursprungligen skapade klistrad, men det kanske är egoistiskt tänkt. :oops:
 
Last edited:
Vad händer med den andra tråden, borde den inte hamna i någon form av arkiv med samma titel som denna fast Mars månad, nu när den har klippts bort från denna? Kan ju vara kul att hålla informationen samlad kan jag tycka. Saknar kopplingen till det historiska. :(

Hade ju varit kul att få den tråd jag ursprungligen skapade klistrad, men det kanske är egoistiskt tänkt. :oops:

Tanken är att klista trådarna som är "aktuella". Dvs när vi kör maj månad så blir den klistrad och denna förlorar sitt klister. Byter jag namn på den ursprungliga kommer eventuella länkar att sluta fungera.

Men det var klart din idé @Matlen så lägger in ursprungsidén här som ett citat:

Kanske är det bara fånigt, kanske hör denna typ av aktiviteter till Socialdemokraternas ungdomsförbund? Jag vet inte, men det jag vet är att jag personligen hade tyckt att det hade varit givande att samdricka ett gemensamt utvalt vin, som vi därefter kan diskutera i denna tråd. Vad tycker ni om konceptet?

Ett av problemen är ju att vi behöver välja ett vin som alla intresserade kan få tag på med kort varsel, dvs Systembolaget är ett måste, samt att vi rimligtvis bör lägga oss i en prisklass som inte är för avskräckande (150-200 kr?).

Mitt förslag lyder *trumvirvel*...

Château de Nages JT Rouge
(www.systembolaget.se/93999)

Vad tror ni, hade det varit kul, eller har ni möjligtvis en annan kul kandidat? Jag är mer än öppen för andra viner, det är tanken på samdrickning i forumsform jag är nyfiken på, dvs att få en känsla av hur vi upplever ett och samma vin under en begränsad tidsrymd på någon vecka eller liknande.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tanken är att klista trådarna som är "aktuella". Dvs när vi kör maj månad så blir den klistrad och denna förlorar sitt klister.
Jo, det är en god tanke, men samtidigt är det ju roligt om det gamla hänger med och inte bara faller bort. Men nu är jag nog lite konservativ. Kanske kan samtliga tema-vin hamna i någon form av arkiv där man kan (på sikt) ta fram tidigare "månadens vin", typ? Som sagt, det är ju lite tråkigt om det gamla försvinner kan jag tycka, då den aktiva tråden är där det skrivs :)

En idé är ju om vi i startinlägget har en länksamling till de gamla trådarna eller något sånt?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Men det var klart din idé @Matlen så lägger in ursprungsidén här som ett citat:
Tack för den bekräftelsen. :) Inte riktigt så egoistiskt jag menade. Tråden är ju för alla och vems ursprungsidén är spelar nog mindre roll i sig (även om jag gillar tankeno_O). Jag hade nog helst sett att vi får till en koppling till det gamla som har skrivits (inte bara min grundidé). Som idén ovan med länkar i startinlägget eller liknande. Känner mig lite som värsta attensionhoran just nu, vilket såklart inte var min tanke.:oops:
 
Last edited:
Är det inte "bara" :rolleyes: att skapa en ny katalog med namnet "Månadens vin"???
Sen skapar vi en ny tråd för varje månad under den?
Tack för den bekräftelsen. :) Inte riktigt så egoistiskt jag menade. Tråden är ju för alla och vems ursprungsidén är spelar nog mindre roll i sig (även om jag gillar tankeno_O). Jag hade nog helst sett att vi får till en koppling till det gamla som har skrivits (inte bara min grundidé). Som idén ovan med länkar i startinlägget eller liknande. Känner mig lite som värsta attensionhoran just nu, vilket såklart inte var min tanke.:oops:

Först, jag tycker det här är en kanonidé men låt oss se hur det tar fart. Jag ska fundera lite på hur vi "strukturerar" det, hur man startar ett nytt ämne etc (med en intro om vad det innebär exempelvis). En ny katalog kommer att ta plats på framsidan. Vi tittar ju nu på om vi kan göra framsidan enklare, istället för fler kataloger.

Som sagt, gillar verkligen den här iden, därför klistrade jag ämnet. Det "gamla" finns naturligtvis kvar.

Med det en fråga. För att hålla oss till ämnet, ska jag inte bryta ut strukturdiskussion i ett separat ämne. Det rör ju inte vinet för månaden i sig.
 

Mats

Gone todash....
Med det en fråga. För att hålla oss till ämnet, ska jag inte bryta ut strukturdiskussion i ett separat ämne. Det rör ju inte vinet för månaden i sig.

Jo gör gärna det, då blir det en tråd där vi kan pratar om vad vi ska dricka och sedan skapas separata trådar för varje provat vin.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Först, jag tycker det här är en kanonidé men låt oss se hur det tar fart. Jag ska fundera lite på hur vi "strukturerar" det, hur man startar ett nytt ämne etc (med en intro om vad det innebär exempelvis). En ny katalog kommer att ta plats på framsidan. Vi tittar ju nu på om vi kan göra framsidan enklare, istället för fler kataloger.

Som sagt, gillar verkligen den här iden, därför klistrade jag ämnet. Det "gamla" finns naturligtvis kvar.

Med det en fråga. För att hålla oss till ämnet, ska jag inte bryta ut strukturdiskussion i ett separat ämne. Det rör ju inte vinet för månaden i sig.
Absolut, rensa bort diskussionerna, det är bara att köra på. Det blir bra som det är, till en början, sen kan vi se vart det bär. :)
 

TEGE

Medlem
Håller med. Själva "månadens vin" trådarna bör ju hållas så fria från dravel som möjligt. (jag vet, det är INTE möjligt) :cool:
 

gece

Man vänjer sig.
Klart vi ska ha en samlingstråd. Måste dessutom säga att även om jag var lite skeptisk till en början (som du själv formulerade, känns lite Unga Örnar...) så har jag verkligen kommit att gilla konceptet. Bra tänkt! Ett fint sätt att få arslet ur vagnen och prova nåt man inte brukar ge sig på.
 

Sörplarn

Medlem
Svårt att fixa medelbetyg på intervaller, men tanken är god. Om någon har en bra lösning så lägger jag in den.

Kanske göra 1-6?
Man behåller nuvarande 100-system, men får fram ett snitt på hur bra det är i en skala ett till sex, vi tar herr @chambertin vin.
  1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin
    0 röst(er)
    0,0%
  2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil
    0 röst(er)
    0,0%
  3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter
    10 röst(er)
    71,4%
  4. *
    80-84 Bra, ett välgjort vin
    4 röst(er)
    28,6%
  5. 75-79 Mediokert ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel
    0 röst(er)
    0,0%
  6. 50-74 Kan inte rekommenderas
    0 röst(er)
    0,0%
Resultat: 46 / 14 = 3.2857142857143 omvandla denna siffra till 100 skala dock?

@Skumpagne
  1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin
    1 röst(er)
    2,8%
  2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil
    3 röst(er)
    8,3%
  3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter
    14 röst(er)
    38,9%
  4. 80-84 Bra, ett välgjort vin
    1 röst(er)
    2,8%
  5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel
    0 röst(er)
    0,0%
  6. 50-74 Kan inte rekommenderas
    1 röst(er)
    2,8%
Resultat: 59 / 20 = 2.95

Båda viner blir då Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter nummer 3 för att avrunda närmast?


Eller så kryddar vi upp detta lite mer, man lägger till 1 till 6 skalan vid sidan och total poäng i parantes i denna tråd, blir lite som en top-gear lista med snabbast tid dock lägst snitt då i detta fall, blir det lite intern tävling och årets vinnare kan koras Januari 2016 och få någon t-shirt eller badmössa med finewines the wine winner year X, eller dyl för att kunna få skryta om på den lokala bodegan?

Exempel.

  1. @Skumpagne 2,95 (2015)
  2. @mnor 3,20 (2014)
  3. @Emanuel 3,25 (2014)
  4. @chambertin 3,286 (2014)
  5. @Anders Landström 3,681 (2014)
  6. @ChristianB 4,059 (2014)
O.s.v.

Saknar även omröstningar på några viner och medlemmar så dessa personer får såklart äran att vara med igen.
 

ChristianB

DipWSET
Det är på något sätt mer tilltalande att kora årets vinnare av vin här på FineWines än att läsa om det i någon blaska baserad på prisvärdhet. ;)

Jag tycker att det ser väldigt bra ut, @Sörplarn , och särskilt modellen längst ned!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Kanske göra 1-6?
Man behåller nuvarande 100-system, men får fram ett snitt på hur bra det är i en skala ett till sex, vi tar herr @chambertin vin.
  1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin
    0 röst(er)
    0,0%
  2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil
    0 röst(er)
    0,0%
  3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter
    10 röst(er)
    71,4%
  4. *
    80-84 Bra, ett välgjort vin
    4 röst(er)
    28,6%
  5. 75-79 Mediokert ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel
    0 röst(er)
    0,0%
  6. 50-74 Kan inte rekommenderas
    0 röst(er)
    0,0%
Resultat: 46 / 14 = 3.2857142857143 omvandla denna siffra till 100 skala dock?

@Skumpagne
  1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin
    1 röst(er)
    2,8%
  2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil
    3 röst(er)
    8,3%
  3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter
    14 röst(er)
    38,9%
  4. 80-84 Bra, ett välgjort vin
    1 röst(er)
    2,8%
  5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel
    0 röst(er)
    0,0%
  6. 50-74 Kan inte rekommenderas
    1 röst(er)
    2,8%
Resultat: 59 / 20 = 2.95

Båda viner blir då Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter nummer 3 för att avrunda närmast?


Eller så kryddar vi upp detta lite mer, man lägger till 1 till 6 skalan vid sidan och total poäng i parantes i denna tråd, blir lite som en top-gear lista med snabbast tid dock lägst snitt då i detta fall, blir det lite intern tävling och årets vinnare kan koras Januari 2016 och få någon t-shirt eller badmössa med finewines the wine winner year X, eller dyl för att kunna få skryta om på den lokala bodegan?

Exempel.

  1. @Skumpagne 2,95 (2015)
  2. @mnor 3,20 (2014)
  3. @Emanuel 3,25 (2014)
  4. @chambertin 3,286 (2014)
  5. @Anders Landström 3,681 (2014)
  6. @ChristianB 4,059 (2014)
O.s.v.

Saknar även omröstningar på några viner och medlemmar så dessa personer får såklart äran att vara med igen.

Varför inte bara vända på skalan och sätta 6 poäng som högst? Känns ju kanske lite mer intuitivt när man får ut snittpoängen sen.

Kan också tyckas lite orättvist att vi i början fick hålla oss under 200kr, medans det de senaste gångerna har stuckit iväg över 300kr o_O
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske göra 1-6?
Man behåller nuvarande 100-system, men får fram ett snitt på hur bra det är i en skala ett till sex, vi tar herr @chambertin vin.
  1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin
    0 röst(er)
    0,0%
  2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil
    0 röst(er)
    0,0%
  3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter
    10 röst(er)
    71,4%
  4. *
    80-84 Bra, ett välgjort vin
    4 röst(er)
    28,6%
  5. 75-79 Mediokert ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel
    0 röst(er)
    0,0%
  6. 50-74 Kan inte rekommenderas
    0 röst(er)
    0,0%
Resultat: 46 / 14 = 3.2857142857143 omvandla denna siffra till 100 skala dock?

@Skumpagne
  1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin
    1 röst(er)
    2,8%
  2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil
    3 röst(er)
    8,3%
  3. 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter
    14 röst(er)
    38,9%
  4. 80-84 Bra, ett välgjort vin
    1 röst(er)
    2,8%
  5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel
    0 röst(er)
    0,0%
  6. 50-74 Kan inte rekommenderas
    1 röst(er)
    2,8%
Resultat: 59 / 20 = 2.95

Båda viner blir då Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter nummer 3 för att avrunda närmast?


Eller så kryddar vi upp detta lite mer, man lägger till 1 till 6 skalan vid sidan och total poäng i parantes i denna tråd, blir lite som en top-gear lista med snabbast tid dock lägst snitt då i detta fall, blir det lite intern tävling och årets vinnare kan koras Januari 2016 och få någon t-shirt eller badmössa med finewines the wine winner year X, eller dyl för att kunna få skryta om på den lokala bodegan?

Exempel.

  1. @Skumpagne 2,95 (2015)
  2. @mnor 3,20 (2014)
  3. @Emanuel 3,25 (2014)
  4. @chambertin 3,286 (2014)
  5. @Anders Landström 3,681 (2014)
  6. @ChristianB 4,059 (2014)
O.s.v.

Saknar även omröstningar på några viner och medlemmar så dessa personer får såklart äran att vara med igen.
Ser gediget ut, men siffrorna talar inte till mig riktigt (har ingen känsla för betyget i sig). För egen del så får jag smälta det tror jag. Tycker nog att det är lättare att helt enkelt titta på omröstningen för att bedöma själv, dessutom kan man spana in VEM som har satt betyg vilket jag ser mer poäng med.

Jag ser dock inga problem att lägga in ett värde om ni räknar ut det. ;)
 
Toppen