Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- strukturtråden

Hur mycket skall månadens vin max få kosta


  • Total voters
    39

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
För min del hade även denna variant funkat bra:

5 (95-100) Fantastiskt, ett vin i världsklass!
4 (90-94) Enastående, ett vin av riktigt hög klass!
3 (85-89) Bra till mycket bra!
2 (80-84) Helt ok, men mediokert.
1 (75-79) Plonk!
0 (50-74) Rävgift!

Problemet med att använda den 6-gradiga skalan för månadens vin blir att upplösningen är väldigt dålig där de flesta betyg hamnar: i den prisklass där månadens vin håller sig förväntar man sig ett betyg på 85-89. Tittar man på betygen för "normala" viner, typ maj månads vin, ser man också att så är fallet. Med den 6-gradiga skalan hade det blivit 15 treor och 2 tvåor. Även om man kan gå på det skriftliga omdömet, så ger det en ganska trubbig bild av vad folk egentligen tyckte. Jag tror att de flesta av oss tycker att det är en ganska stor skillnad mellan en 85 och en 89-poängare. Jag har inget emot att använda den 6-gradiga skalan, men tycker att det vore kul om de flesta gav omdömen i parkerskalan också - i alla fall för betygen 2-4, för noll och ett behövs ingen upplösning och några femmor lär knappast delas ut.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Problemet med att använda den 6-gradiga skalan för månadens vin blir att upplösningen är väldigt dålig där de flesta betyg hamnar: i den prisklass där månadens vin håller sig förväntar man sig ett betyg på 85-89. Tittar man på betygen för "normala" viner, typ maj månads vin, ser man också att så är fallet. Med den 6-gradiga skalan hade det blivit 15 treor och 2 tvåor. Även om man kan gå på det skriftliga omdömet, så ger det en ganska trubbig bild av vad folk egentligen tyckte. Jag tror att de flesta av oss tycker att det är en ganska stor skillnad mellan en 85 och en 89-poängare. Jag har inget emot att använda den 6-gradiga skalan, men tycker att det vore kul om de flesta gav omdömen i parkerskalan också - i alla fall för betygen 2-4, för noll och ett behövs ingen upplösning och några femmor lär knappast delas ut.
Jovars! :)
 
Toppen