Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet -- strukturtråden

Hur mycket skall månadens vin max få kosta


  • Total voters
    39

Silex

Medlem
Nu har snart två tredjedelar av november gått och det är dags att utse nästa månads vinväljare. Jag sneglade på vilka som troget varit med och provat de senaste månaderna men aldrig fått välja. Två kandidater höjde sig ur mängden: @Silex och @jcj49.

Eftersom @Silex var den som provade novembers vin först av dessa två får @Silex äran att välja vin för december.
Kul! Tackar för förtroendet! Kommer meddela mitt val för nästa månads vin de närmaste dagarna.
 

Silex

Medlem
Även om bara drygt halva månaden har gått så börjar ju december lida mot sitt slut, eftersom julen går så fort förbi. Därför är det hög tid att utse den person som skall välja vin för januari 2016. Det börjar ju bli en ganska lång lista av forumsfolk som redan valt vin, men jag vill ge chansen till någon som inte valt förut. Jag utser därför @m_trobeck att välja nästa månads "pava".
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Även om bara drygt halva månaden har gått så börjar ju december lida mot sitt slut, eftersom julen går så fort förbi. Därför är det hög tid att utse den person som skall välja vin för januari 2016. Det börjar ju bli en ganska lång lista av forumsfolk som redan valt vin, men jag vill ge chansen till någon som inte valt förut. Jag utser därför @m_trobeck att välja nästa månads "pava".
Väldigt skoj att bli utvald! Jag har lite tankar på vad jag ska välja men måste kolla upp tillgänglighet osv på dessa flaskor först. Återkommer så snart jag vet mer.

Så håll ut alla törstiga, snart kommer månadens val för januari
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har halva månaden gått, hoppas alla hunnit beställa och hämtat sina flaskor.
Nästa månad kommer allas vår @kayaker spana fram något som vi får smaka. Ser mycket fram mot februari nu :)

Men glöm inte att dricka Madeira just nu! Det är ju trots allt fortfarande Januari.

//Magnus
Hur går det @kayaker, har du tagit stafettpinnen?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Funderar lite på att ändra poängskalan till nästa månad och istället för att använda den aningen skeva skalan vi har idag gå över till en anpassad 6-gradig skala (i praktiken samma som idag alltså, dvs vi kan fortfarande jämföra poängen mot varann). På så vis så tror jag att vi kan komma ifrån att många känner sig obekväma med parkerskalan (som dock finns med inom parantes för de som vill ha den som stöd).

Tänkte så här:

5 (95-100) Fantastiskt, ett vin i världsklass!
4 (90-94) Enastående, ett vin av riktigt hög klass!
3 (85-89) Mycket bra!
2 (80-84) Helt ok, men mediokert.
1 (75-79) Plonk!
0 (50-74) Rävgift!

Vad tror ni?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
80-84p är "Helt OK men mediokert" och direkt efter det kommer "Mycket bra!", jag saknar nåt däremellan
Håller med @Segol, det saknas något däremellan. Bästa vore att ändra #2 till bara OK.
Vettiga synpunkter. Oavsett vad vi gör så måste vi dock ha kvar de intervaller som vi haft om vi inte vill reboota hela aktiviteten.

Kanske blir det bättre så här:

5 (95-100) Fantastiskt, ett vin i världsklass!
4 (90-94) Enastående, ett vin av riktigt hög klass!
3 (85-89) Mycket bra!
2 (80-84) Bra.
1 (75-79) Plonk!
0 (50-74) Rävgift!

Vad tror ni?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
För min del hade även denna variant funkat bra:

5 (95-100) Fantastiskt, ett vin i världsklass!
4 (90-94) Enastående, ett vin av riktigt hög klass!
3 (85-89) Bra till mycket bra!
2 (80-84) Helt ok, men mediokert.
1 (75-79) Plonk!
0 (50-74) Rävgift!
 

kayaker

Cyklist
För min del hade även denna variant funkat bra:

5 (95-100) Fantastiskt, ett vin i världsklass!
4 (90-94) Enastående, ett vin av riktigt hög klass!
3 (85-89) Bra till mycket bra!
2 (80-84) Helt ok, men mediokert.
1 (75-79) Plonk!
0 (50-74) Rävgift!
Jag uppfattar det som att medioker glidit i betydelse från medelmåttig till något mer negativt och dåligt. Jag tror t.o.m. att det finns ganska många som tror att det betyder dålig vilket gör att jag tycker att ordet är olämpligt att använda.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
som @kayaker skriver, medioker är i sin betydelse medelmåttig med en dragning åt det negativa hållet (inte särskilt bra, tämligen dålig, medelmåttig) medans ok är helt neutralt (både plus/minus, ex: "ok utan att övertyga" eller "ok med viss finess").
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
som @kayaker skriver, medioker är i sin betydelse medelmåttig med en dragning åt det negativa hållet (inte särskilt bra, tämligen dålig, medelmåttig) medans ok är helt neutralt (både plus/minus, ex: "ok utan att övertyga" eller "ok med viss finess").
Borde inte mitt förslag nedan fungera lysande i så fall?

Vettiga synpunkter. Oavsett vad vi gör så måste vi dock ha kvar de intervaller som vi haft om vi inte vill reboota hela aktiviteten.

Kanske blir det bättre så här:

5 (95-100) Fantastiskt, ett vin i världsklass!
4 (90-94) Enastående, ett vin av riktigt hög klass!
3 (85-89) Mycket bra!
2 (80-84) Bra.
1 (75-79) Plonk!
0 (50-74) Rävgift!

Vad tror ni?

För egen del så är jag sällan särskilt intresserad av saker som fått 2/5 i betyg eller sämre oavsett om det handlar om vin eller annat. Jag brukar själv sträva efter 3, 4 eller 5/5.

Översatt till parker så tror jag det är få som skulle bry sig om att handla ett vin som fått mellan 80-84 p nästan oavsett vem det är som har delat ut poängen...
 

Magikern

Medlem
Jag är inte med dig på din tolkning av den gode Parker. Good value för mig hamnar absolut runt 85-89p (om priset är ca 200 pix eller lägre när det gäller rött eller vitt, bubbel har ett annat prisspann kontra poäng enligt mig)

Botrytis och viner på torkade druvor (Amarone och Recioto) borde väl också ha lite andra betygskriterier? De är väl ännu dyrare än champagne att framställa?
 

Magikern

Medlem
Betyg och pris har ingen som helst korrelation.

Skulle sagt valuta i stället. ;)
För att få ett bra vin på torkade druvor tycks man ofta få betala de dubbla jämfört med motsvarande nivå på ett vanligt rött.
Det samma gäller i mindre grad Botrytis kontra ett torrt vin på samma druvor.
 
Toppen