Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava oktober 2022: 2019 Poliziano Vino Nobile di Montepulciano

The Wall

Medlem
Till oktober månads vin väljer en av våra favoriter som har dykt upp med ny årgång (2019) i de flesta butikerna; 2019 Vino Nobile di Montepulciano från Poliziano.

En röd favorit.png


Det verkar vara lite olika bud kring hur mycket som ingår av respektive druva beroende på vilken hemsida man tittar på;
- Sovjetbolaget (85% sangiovese, 15% canaiolo, merlot och colorino),
- importören (85% sangiovese, 15% canaiolo, merlot och malvasia nera) eller
- producenten (85%-95% prugnolo gentile, 5%-15% colorino, canaiolo och merlot).

Nåväl, sangiovese (prugnolo gentile) verkar alla vara överens om att den ingår. Priset har sakta ökat över tid från runt 200 kr via 230 kr till dagens 240 kr.

Tidigare årgångar har passat våra smaklökar väldigt bra, med 2018 som en tillfällig formsvacka, så det blir intressant att se hur 2019 ter sig.

Korka upp och servera förslagsvis i Gabriel Gold alternativt StandArt (eller möjligen Zalto Universal) till italienska fläskkotletter eller pasta med köttfärssås eller Bistecca alla Fiorentina.

Tacksam om admin kan fixa till omröstning.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
19 som 19?
Dags att prova månadens vin. Jag hade iofs testat det i provningen av släppet 30/9, men det blir inte riktigt samma att smaka några droppar som att dricka en flaska. Hade lite skralt med passande referensviner hemma och det bästa valet blev en något äldre Chianti Classico. Om det står 19 i början eller i slutet av årgången spelar väl inte så stor roll?
poliziano pagliaia.jpg

1968 La Pagliaia Chianti Classico Riserva: Doft med kaffe, tobak, halm och körsbär. I smaken finns sura körsbär, fikon, kaffe, tobak, murkna löv och fänkål. Ordentlig syra, mogen, men långt ifrån övermogen, frukt och tydliga tanniner. Stramt och oljigt och total avsaknad av oxidationstoner. 20 år kanske man hade trott blint , men definitivt inte 54. Det här vinet har nog evigt liv.

2019 Poliziano Vino Nobile di Montepulciano:
doft av kaffe, asfalt, körsbär, svarta vinbär och mint. Smakar körsbär, rosor, bläck, valnöt, jord, fänkål, persilja och blåbär. Rejäl sangiovesesyra även här. Sval, mörk frukt, en del gröna toner, en del sten, lite fett och bra bett i tanninerna. Med tanke på att det skiljer 51 år så är vinerna förvånansvärt lika: syran och tanninstrukturen är den samma. Frukten i Poliziano är fräschare, men i La Pagliaia är den mer utvecklad och komplex. Jag gav Poliziano 88-90p på provningen. Nu pendlar det mellan 89-90, men slutbetyget blir nog 89p. Det saknar den elegans som behövs för att komma till de höga betygen. Om 50 år kanske det kan få några poäng till?

 
Last edited:

DR Glas

Medlem
Okej! Premiär för mig då.:nagelbitare:

pol.jpeg


N: Mörk röd frukt, viol, vanilj, kryddighet, tjärpastill och läder.

M: Mörka körsbär, jordgubbar, fat, viol, vanilj, pomerans, julkryddor, peppar, örter, torkad frukt, bläck, läder, torrhet och bitterhet
som inte stör mig det minsta.

Över tid

Nyöppnat:
Lite damm samt en stor del av noterna ovan. Lätt slutet förstod jag senare.

Efter ca 3 h i tillbringare:
Vinet växer verkligen i takt med att intensiteten tilltar och nya smaker uppenbarar sig.
Ett glas glider ner. Sista zippen lämnar spår av jordgubbar, kryddor, vanilj och en hint av läder på torr och lätt mörbultat tunga.
Smakerna hänger kvar över minuten. Trevligt!:p
Vinet åker ner i flaskan igen som försluts med en ”knäpp-pump”.

Ytterligare 4 timmar senare:
Precis som ovan, och jag upplever ingen förändring under kvällen. Jag funderade på om det här unga vinet med kraftiga tanniner
skulle lämpa sig bättre som matvin. Tvärtom tycker jag nu. Mat eller parmesan kom bara i vägen för vinet. Knäpp-pump över natt.

Dag 2:
Volatila syror. En deciliter i slasken.


Mer komplexitet än förväntat, balanserat och viss elegans. Inget störde mig. Allt var tilltalande. Det påminde mig mer om nebbiolo
än de få sangiovese jag druckit. Det blir nog mer sangiovese i framtiden. Det blir 90+.
 
Toppen