Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – september 2019 – 2018 Vingården i Klagshamn, Öresund

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 2 5,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 11 27,5%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 3 7,5%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 1 2,5%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 23 57,5%

  • Total voters
    40
  • Poll closed .

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
öresund denmark.jpg

Duell Sverige mot Danmark. Ska vi äntligen få revansch för Stockholms blodbad? Danskarna fuskar dock som vanligt och odlar sitt vin på en plätt i Australien som kallas "Denmark".
2016 Harewood Estate Denmark Riesling: Doften domineras av honung och bivax, men här finns också fläder och diesel, med lite saffran i bakgrunden. I smaken hittar vi vinteräpplen, saffran och honung, lite mineral och metall. Mycket torrt, jag tycker att det är lite kort i frukten, men @Carinasomm uppskattar fräschören. 87p. För 99 pistoler var det här ett ändå ett klipp. Tack @Tomas Lindblom!
2018 Vingården i Klagshamn Solaris Öresund: Doft av blöta lovikavantar, päronsplitt och vanilj. I smaken hittar vi också päronsplitt och ylle tillsammans med pomerans, apelsin och färsk ananas. Syran är helt ok. Med ostron får vinet en trevlig mineralitet. (ostronen lyfter vinet, men det omvända är inte lika sant). Vinet är torrt och har bra frukt, men det finns en bittersötma i bakgrunden som inte är helt angenäm. I klassen "svenska viner" står det dock sig riktigt bra. Jag gav förra årgången 79-81, men det här är bättre och hamnar på 83p. Funkar bäst riktigt kallt.
Dansken vinner ikväll också...
 

john b

Medlem
Bra med 500ml flaska. Ett lite bättre format en ensam torsdagskväll.

Fin flaska.
Försiktig doft, lite mogna päron och gröna krusbär. Jag kollade om solaris var släkt med sauvignon blanc men så var det int. Med lite värme kommer det fram en spritig arom som jag brukar förknippa med BiB-vitt i bersån hemma hos icke vinintresserade.
Smaken fylligare än doften. Lite för klen syra för mig. Smakar exotiska gula frukter. Lite sött, men spritig och besk eftersmak drar ned helhetsintrycket.
Tycker ändå det är schysst totalt sett. Kul bersåvin. Långt ifrån pri*värt egentligen. Men att det är svenskt gör det klart kul. Kommer köpa två nästa år också.
Blir nog 82 poäng ändå
.
 
Försiktig doft med mogna päron och mera mogna päron. Med tid kommer något grönbladigt som inte är helt angenämt.
I munnen direkt mera päron, gröna krusbär och lite örtighet. Sedan mycket beska örter som drar mot malört. Nog att jag kan gilla en lätt beska i viner men detta är på tok för mycket. Men ändå mycket kul första upplevelse med svenskt vin! 79/100
 

Henrik_L

Medlem
Här kommer min syn på saken, kul med svenskt!
Doft: Övermogna gråpäron, lite fläder. Påminner något om muscat.

Smak: Mogna päron initialt som utmynnar i ett något kort och syntetiskt (godisaktigt) avslut.

Övrigt: Vinet känns någorlunda fylligt (fatbehandlat?) och välintegrerat för att komma från dessa nordliga breddgrader. Det finns kvalitéer i hur vinet håller ihop, men smakprofilen är ej särskilt komplex eller (i min gom) angenäm.
75p.
 

Mats

Gone todash....
Det är med en stor portion oro man provar det här vinet, ska det vara lika uselt som det förra svenska månadsvinet??? :nagelbitare::nagelbitare::nagelbitare:
Ganska enkelt att beskriva med päronsplitt, krusbär och grape i både doft och smak och lagom med beska och syra i smaken.

Märker att jag sitter och verkligen försöker hitta fel och äckliga smaker, för ett svenskt vin ska bara inte kunna vara bra! Men hur jag än försöker så lyckas jag inte hitta några större fel utan tvärt om växer vinet och imponerar på mig! Inte så att det är något stort vin men helt klart drickbart. Jag brukar nästan aldrig köpa ett vin igen om jag ger det under 90 p men den här gången vill jag göra det och se om det var så pass (relativt) bra som jag tycker nu. 86 p.
 
Last edited:
IMG_4643.JPG
IMG_4644.JPG

En bättre middag med en härlig Rousanne (Bergeron) från Savoie som var örtig och honungslen på samma gång, en lågmäld men väl balanserad Mosel Auslese från 1975, två kralligare skumpor (2006 Paul Bara Comtesse Marie de France och Lacourte-Godbillon 2012), en Oregon pinne med litet ålder (Scott Pauls Audrey från 2008) och Tissots Sursis 2017. Samt
Färgen är närmast vitaktig jämfört med Chignin-Bergeron Bertholier Les Salins som har en mörkgul färg. Aromatiken på Klagshamn är kraftfull, skulle tränga igenom även en riktig nästäppa - lite som en för tidigt plockad sauvignon blanc med nässlor och gräs och skarp citrusolja. I munnen är det dock betydligt mer viskositet - dock utan ekfatstoner. Solaris två ansikten? Å ena sidan gräsig och skarp aromatk och sedan en kropp som är nästan litet småfet av alkohol eller fruktsötma. Eftersmaken är där det faller ihop. Sedan ska sägas att jag är inte överdrivet förtjust i t ex super-gräsiga ståltankad Sauvignon Blanc från Nya Zeeland så detta är inte helt min stil. Men det är ju absolut ett korrekt vin och ett eget uttryck som är både intressant och välgjort. Vi drack det som aperitif två dagar i rad - dag två hade doften lugnat ner sig litet vilket jag gillade men finishen var å andra sidan litet stökigare. 82 poäng
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dags för bikt. Har varit ovanligt inaktiv på grund av högt arbetstryck. Drack vinet redan för någon vecka sedan, men nu jäklar blir det rapport!

62509D71-1169-40CF-94C2-70CB3DCB9DF4.jpeg


Har vid ett flertal gånger blivit imponerad av Klagshamns alster om man inte tar hänsyn till priset. Tycker ungefär likadant med detta vin. Generöst med tämligen bra intensitet, men i en stil där det finns mängder av alternativ att välja som är minst lika bra för en mindre slant. Hade absolut tänkt sauvignon blanc blint. Möjligen en albarino som alternativ. Mycket päron, både frukt och skal. Lätt anslag av nässlor, våt sten, vegetativa drag åt sparris och möjligen lite grön paprika. Ett uns restsötma i eftersmaken förgyller, men ger samtidigt lite associationer till billigt, tillrättalagt plonk utan att vara i närheten lika dåligt kvalitativt.

Inget jag köper igen, men Sverige är på gång! (83p)
 

Jesper L

Medlem
Vid första sniffen undrar jag vad jag gett mig in på. En doft jag aldrig känt från andra druvor.
Smaken levererar något helt annat. En syrlighet med smak av sugar snaps (?) och en jordig smak.

Min känsla är att om det här vinet paras ihop med rätt maträtt så kan det bli en riktigt bra kombo. Jag vet bara inte vilken maträtt det är.
78p
 

Jonas L

Medlem
Första gången vi provar svenskt vin. (Om man inte räknar Sav, och det gör man inte.)

Dag 1
Färg blekt gul. Doft: mineral (flinta?), kryddighet, gul frukt, viss blommighet. Där finns också en lite kemisk ton, som omväxlande får oss att tänka på aceton eller burkkonserv.

Tydligen innehåller jordmånen flinta, som vi snappade upp i doften. Klapp på axeln.​

Smak: mycket lätt spritsighet, hyfsad syra, vinet upplevs som helt torrt. Kryddighet, stjälkighet och tropiska frukter framträder. Ganska lätt kropp. Aning bitterhet i eftersmaken, som inte är jättelång.

Vinet är gjort på Solaris, som jag heller aldrig har provat förut. Några druvsorter som jag associerar till: Melon de Bourgogne, Grüner Veltliner, Viognier, Sauvignon Blanc.

Dag 2 i öppnad flaska
De kemiska tonerna i doften har luftats bort en aning, endast lite konservburk kvar. Nu framträder en viss sötma vilket förstärker de tropiska dragen.

Men det är fortfarande IMHO tveksamt att kalla vinet halvtorrt som på baksidesetiketten. Restsocker är inte mer än 8 g/l, Trocken på tyska.​

Både plus och minus

+ 13% alkohol känns inte av, bra balans
+ ganska komplex doft
+ fin syra
+ mineralkaraktär

- orenheter i doften: resultat av jordmån, druvsort eller vinmakning?
- lite kantig smak
- lite kort eftersmak
- vi gjorde inte slut på 50 cl-flaskan på två personer

Intressant att ha provat! Det får bli 85 poäng.
 

mnor

Medlem
Testa svenskt vin är ju alltid kul och tycker att det överraskar positivt! Dominerande smak från spad från inlagda päron, fick minnen från när man var väldigt mycket yngre och fryste in päronspadet som iskuber med tandpetare i och fick äta det som isglass. ananas, citrus mot grapefrukt hållet och toner av krusbär. Avslutet på vinet har en viss beska. Tycker att det här är ett helt ok vin och bra för att vara svenskt. Tycker jag har druckit annat vitt (de få gånger som jag dricker vitt) som har varit klart sämre. 82 starka poäng för svensk vinmakning!
 

MartinE

Medlem
fullsizeoutput_3128.jpeg

Det här är ju bra! Vet att det är solaris, men tankarna går hela tiden till sauvignon blanc. Parfymerad, fruktig, något kryddig och komplex doft med inslag av Päronsplitt, mineral, gräs, krusbär, spad från inlagda päron, grön paprika och burksparris. Fruktig och frisk smak med viss sälta. Här hittar jag päron, krusbär och lite ananas. En ton av päronskal uppenbarar sig i eftersmaken, som är relativt kort. 83 p.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
OK. Jag hann inte beställa och tiden rann iväg. Efter att nu har läst alla spoilers känns det ändå rätt bra :rolleyes: SB är inte riktigt min grej ändå. Så mycket vin, så lite tid...
 
Trådskapare
Daniel A

Daniel A

Administratör
Ja, men. Det här är ju inte helt dumt! Jag drack den här ganska nyligen (betoning på dricka och inte analysera), men kände att den förtjänades att dricka igen för månadens pavas skull.

Kraftigt aromatiskt vin, med mycket päron (halvartificiellt), något blommigt/parfymerat, en hel del tropisk frukt. Till och från dyker en något kemisk ton upp - eventuellt kopplad till de artificiella päronen. I munnen är det friskt och fruktigt, mer päron och lite ananasspad. Det finns en viss beska i avslutet, som inte riktigt fungerar när vinet får stå för sig självt. OK syra. Restsockret tycker jag inte märks så tydligt - det lirar bra med frukten. Ett intressant vin, men det når inte hela vägen på egen hand. 84p.

Men! Det lyfte avsevärt till en pumpasoppa med rätt kraftig ingefärskryddning.
 

Jele

Medlem
Insåg först nu att jag glömt att rösta/skriva något. Detta blir min första dela en pava och även det första svenska vin jag dricker. Jag skriv följande:

Päron, citrus, grön frukt/bär och vienergum i doften, lite rökighet. Blommigt smak, fruktig, fyllig, lite oljig och fet. Tydlig fruktsötma. Lättdrucket och tog slut snabbt i glaset. Fylligt och medelhög syra. Första gången jag dricker Solaris. Oväntat gott, även i internationella mått mätt vill jag påstå, trots novis.

Kul val och nästa månads vin låter också intressant!
 
Toppen