Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava september 2021 - Cigliuti Langhe Nebbiolo (78494)

Hur bra var månadens pava?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    34
  • Poll closed .

v_skogh

Medlem
Intressant! Vinet känns möjligen lite väl högt prissatt för en Langhe Nebbiolo, men om man istället tänker att man är villig att lägga samma summa på ett Barolo- eller Barbaresco-klassat vin (inköpt i den lokala svenska butiken, inget fusk med egen import) vad skulle man då få i handen förutom Enzo Bartoli och hur skulle den upplevelsen stå sig mot månadens flaska? Den som beställer får se, som vi brukar säga.
Vinmakningen generellt brukar göra Langhe Nebbiolo mer tillgängligt som ungt än Barolo, finns säkert massor med exempel som bevisar det motsatta. Men det stämmer med min ringa erfarenhet av mogen Langhe och Barolo.
 

The Wall

Medlem
Vinmakningen generellt brukar göra Langhe Nebbiolo mer tillgängligt som ungt än Barolo, finns säkert massor med exempel som bevisar det motsatta. Men det stämmer med min ringa erfarenhet av mogen Langhe och Barolo.
Roagnas Langhe Rosso brukar vara bra, men den har å andra sidan sedan något decennium prisat iväg sig bortom rimlighet känns det som. För ungefär samma pengar kan man (än så länge, eller kanske än så Langhe) lika gärna köpa Produttori del Barbaresco och vänta några år. Möjligen lite olika byar och stilar, men ändå.
 

Kaptenen

Medlem
Även jag fick år 2020 så det kör vi på.

Första intrycket är körsbär med tillhörande kärnor. Tanninerna är dock inte så framträdande som de kan vara i ung nebbiolo. Sedan tittar även viss men begränsad tjära och blommighet fram. För mig är blommigheten dock inte rosor som man normalt hittar i nebbiolo. Initialt tänker jag hallonlakrits men sedan övergår smaken snarare i viol. Gott vin, men inget som ger mersmak. Jag stannar vid 87-88 poäng.
20210906_172720.jpg
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vin med en lågprisbarbaresco som referens:
fontanafredda cigliuli.jpg

2018 Fontanafredda Barbaresco Coste Rubín: doft av asfalt, körsbär, choklad och syren. Smaken domineras av starkt svart te, tillsammans med körsbär, blöt ek, bläck, sten, halm, fisksås, balsamico och kakaopulver. Bra syra, fin, pigg frukt, stuns i tanninerna, men det går inte till överdrift. Väldigt typisk Barbaresco, utan vare sig fel eller superlativ. Matvänligt och tillgängligt, njutning för stunden, men inget man kommer att komma ihåg. 88p
2020 Cigliuti Langhe Nebbiolo: doft av tomat, viol, timotej, mörk choklad, rök och en hel del alkohol. Trots fyra timmar i karaff var det väldigt återhållsamt till att börja med. I smaken finns viol, blåbär, grädde, sötlakrits, timjan och matolja. Vass syra, ganska tuffa tanniner, en hel del alkohol, men frukten orkar inte riktigt igenom. Svalt och polerat, men ganska tråkigt. Känns som om ambitionerna var större än vad druvmaterialet tillät. Kan kanske vinna på lagring, men det är väl knappast syftet med en Langhe Nebbiolo från 2020? 86-87p
 

jrick

Medlem
Jag beställde ju från Italien istället och fick då den årgång jag beställde och som vi först skulle ha, så det är den som recenseras här.

Hade med den som ett bonusvin på en provning ikväll så fick lite bekräftelse av mina intryck.

Doften var rätt så blommig och då närmast i balkonglådeklass. Viol, rosor, lite lakrits och jord. Smaken upplevdes först som lite syltig och vinet behövde räta upp sig lite i glaset innan det intrycket försvann. Fortfarande lite blommigt och jolmigt, dominans av viol mer än rosor, nypon, körsbär. Väldigt torrt vin ändå, och med mycket strama tanniner. Inte så mycket en tidigt tillgänglig Langhe Nebbiolo, behöver några år men saknar nog något för att bli någon form av Barbaresco light. Ganska gott men hade helt klart hoppas på mer. Har ett glas sparat till imorgon, kanske kan det veckla ut sig lite till. 84 poäng i den strängare FW-skalan som beskrivs ovan, 87 poäng i min tillämpning av CellarTracker-skalan
 

Poussard

Medlem
Syltigt inledningsvis men det blåste bort oerhört snabbt så det nästan inte ens var värt att nämna. Tjära, mandelmassa, körsbär. Oerhört tanninkärv och helt torr. Jag dricker inte mycket Nebbiolo och det finns väl en anledning till det, det här är alldeles för strävt för min smak men jag tycker mig kunna förnimma ett kvalitativt vin där under. Jag skulle dock vänta 5 år på detta vin, och om jag drack det nu skulle jag lufta det i flera timmar och dricka det till mat (kött). 3 personer blindades på detta vin och alla gissade Nebbiolo så det säger väl en hel del om typiciteten. OBS Detta var årgång 2019.
 

jrick

Medlem
Det händer en hel del positivt på dag 2, frukten stramar upp sig en hel del och något jolmigt tycker jag knappt finns kvar, får lite pepprighet också. Men tanninerna är fortfarande mycket stränga och det känns fortfarande som ett vin som vill få 4-5 år innan det dricks. Höjer mitt FW-betyg till 86-87 men ändrar inte i omröstningen (det går ju inte heller)
 
Toppen