Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

L'Effervescence, 1 stjärna i Tokyo

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kocken heter Namae-san och är en av världens absolut mest dedikerade och talangfyllda kockar. Hans mat är alltid exceptionellt presenterad med känslig smaksättning och en vidunderlig förmåga att skapa underbar och oförutsägbar kontrapunkt. Hans vision är att gästen skall känna sig väl bemött och behandlad från det att denne närmar sig restaurangen, genom ätandets alla hållpunkter, inkl toalettbesök, till dess gästen lämnar restaurangen. Ingenting, och jag menar ABSOLUT INGENTING är lämnat åt slumpen. Rätt bestick, rätt porslin, rätt Riedelglas, hembakt bröd, perfekt smör, rätt blommor, alltid vin i glaset, alltid vatten, alltid bröd, alltid ett leende, alltid perfekt mottagande, toaletterna PERFEKTA osv mm etc... 100% av personalstyrkan jobbar med ett outtröttligt fokus på just kundens tillfredsställelse. Prismässigt, inkl 1 medhavd flaska vin (korkavgift), landar middagsmenyn på under 1.200 kr per person.
Vi försöker äta där varje månad.

effervescence.jpg
 

Vino fino

Medlem
Vi försöker äta där varje månad.
Som vanligt från din sida, alltid trevliga bilder som gör en nyfiken och hungrig på samma gång. (Dessutom väcks vintarmen till liv, som alltid när man ser god mat…)

En fråga på bilden: hur mycket bröd äts i Japan? Jag är dåligt berest i Asien men vid de tillfällen jag varit där har det slagit mig att man ser väldigt lite bröd, utanför snabbmatsmenyerna. Är bröd av den typ som ses på bilden en exotisk sak som serveras på stjärnkrogar eller äts det även till vardags i Japan?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Den 11 april 2014
Vi hade önskat av kocken att han, för en gångs skull, skulle stekta upp sin fois gras och servera den med klassisk maderiareduktion. Detta med anledning av att det var min födelsedag och vi aldrig ätit hans stekta fois. Vad gör kocken då? Jo, han uppfinner en helt ny rätt med bla kanderade, stekta bananer som han sedan rökte... Och som om inte det räckte så duttade han på mintolja. Makalöst förträfflig combo som förmodligen få kockar ens kontemplerat.

Leff-apr-11-1.jpg

Födelsedag = skumpa!
Ssk som vi fick en födelsedagspresentgratiskupong från restaurangen DEN (i en miniatyrflaskpost) då vi var där någon dag tidigare.

Leff-apr-11-2.jpg

Dagens meny och 2st oliver "naturelle" samt 2st oliver inlagda i blodapelsininläggning.

Leff-apr-11-3.jpg

Escombro från 2011, 100% Alicante Bouchet. Från Jumilla. Gjort av en svensk vinkonstnär som kanske borde investera några euro i bättre korkar. Denna var inte gammal, men läckte redan :raseri:

Leff-apr-11-4.jpg

Vinet hade klarat sig enbart för att det var så ungt. Visst hade det tappat i både kraft och stuns, men ändå en STOR upplevelse. Väl värdig ett födelsedagsfirande.

Leff-apr-11-5.jpg

Första lilla rätten. Som ett packat universum av smakexplosioner och texturer. Alltid ser denna amusée bouche i princip likadan ut, men med variation av citrus och smaker i microparfaiten samt dolda texturer i shotglaset...


Leff-apr-11-6.jpg

Dagens "äppelpaj". Ser ut som en Macedonildsk äppelpaj och är minst like överhet som en sådan. Men det är stjärnemat inuti.

Leff-apr-11-7.jpg

Fisk kan både serveras som torskblock á la skolbespisningen 1973 och som på den här tallriken.

Leff-apr-11-8.jpg

KABU - världens godaste rova.

Leff-apr-11-9.jpg

Perfekt tillredd fisk med äggsås och syrliga örter...

Leff-apr-11-10.jpg

Stekt fois med split peas, mintsås och rökt karamelliserad banan. Garnerat med "ostronblad", en ört vars blad verkligen smakar som ostron... Och en färskostsås. Rätten döptes till "Courage" eftersom jag var modig nog att fråga och kocken modig nog att anta utmaningen och dessutom modig nog att servera denna banan-gegga.

Leff-apr-11-11.jpg

Wagyu, perfekt tillredd och saltad - vad annars? Med några av vårens särskilda bergsgrönsaker.

Leff-apr-11-12.jpg

Hustruns botaniska utflykt till sallad istf ostbricka.

Leff-apr-11-13.jpg

Min ostbricka istf sallad.

Leff-apr-11-14.jpg

Bladservrar i all ära, men blad-dessert av pumpa är bättre!

Leff-apr-11-15.jpg

Törs man säga att det är en snygg dessert i all sin enkelhet?

Leff-apr-11-16.jpg

Födelsedag = grappa.

Leff-apr-11-17.jpg

En liten specialglass med bla Earl Grey (inte Ruché).

Leff-apr-11-18.jpg

Kaffe/te och nibbles.
...och mer grappa :död:
Grattish på fölschedan...
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som vanligt från din sida, alltid trevliga bilder som gör en nyfiken och hungrig på samma gång. (Dessutom väcks vintarmen till liv, som alltid när man ser god mat…)

En fråga på bilden: hur mycket bröd äts i Japan? Jag är dåligt berest i Asien men vid de tillfällen jag varit där har det slagit mig att man ser väldigt lite bröd, utanför snabbmatsmenyerna. Är bröd av den typ som ses på bilden en exotisk sak som serveras på stjärnkrogar eller äts det även till vardags i Japan?
Det är naturligtvis GOTT att äta gott. Och det underlättar att ha en bra kameramobil som ljusbalanserar relativt automagiskt.

Bröd är inte husmanskost i Japan. Men, det äts relativt överallt. Om man tittar på lokala "Ica" så är brödutbudet inte bara litet, det är också rätt underligt. Brödinbakta korvar. Bröd smaksatt med bacon. Bröd med gröna bönor. Osv. Men, det finns också en försvarlig mängd bagerier här, absolut jämförbart med antalet pubbar i UK - Förenade Kungadömet (enligt en av mina mobiler). Och japanernas medelvikt är på väg uppåt. De kommer inte heller undan kolhydraternas åverkan på den mänskliga metabolismen.
 

merlotsmile

Medlem
Man blir ju helt tagen av bilderna o_O. Det ser HELT fantastiskt ut *skulleviljahaenrödhjärtsmileyhär*

På tal om Fois Gras så serverades popcorn till vår fois gras i London senast (på Greenhouse). Udda men det blev verkligen en bra smakkombo :)
 
Last edited:

merlotsmile

Medlem
Hur är det med smör i Japan? Smör är ju typ det nya svarta här i Svedala ... förr skulle alla ha sin egen surbrödskultur ... nu skall "alla" kärna sitt smör själv alternativt köpa specialkärnat smör!!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Man blir ju helt tagen av bilderna o_O. Det ser HELT fantastiskt ut *skulleviljahaenrödhjärtsmileyhär*

På tal om Fois Gras så serverades popcorn till vår fois gras i London senast (på Greenhouse). Udda men det blev verkligen en bra smakkombo :)
Visst är det roligt med popcorn? Det funkar riktigt bra med bla de olika texturerna. En gång fick vi serverat med 4 sorters majs (vit, gul, orange + popcorn). Fois gras är ju ett livsmedel som gifter sig med det mesta och länar sig väl som soppa, pudding, terrine, stekt, glacerad, ungsbakad, paj, insprängd, pastej, fluffig, som såskrydda osv osv osv. Det är gudarnas mat. Ätes lämpligen med slutna ögon, världsfrånvänt ansiktsuttryck och stor inre glädje :p
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur är det med smör i Japan? Smör är ju typ det nya svarta här i Svedala ... förr skulle alla ha sin egen surbrödskultur ... nu skall alla kärna sitt egna smör alternativt köpa specialkärnat smör!!
Varje restaurang har sin egen smörkultur. I hemmen används sällan smör. En svensk mjölkbonde skulle gråta av förtvivlan av de få mejerivarorna på Maruetsu (=Ica Maxi). 3 sorters yoghurt, 4 sorters mjölk, 10 olika smaklösa ostar, 2 sorters smör/margarin, 1 sorts grädde... och om man har tur: 1 sorts crème fraiche.
De mest extrema smörexemplen som vi kan utantill är:
La Rochelle Akasaka serverar två sorters smör: Naturelle samt en slags lemon curd.
Madam Toki serverar ett smör med försvarliga mängder vanilj inpiskat.
Tani serverar ett smör med "hemligt" recept samt leverpastej.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Hmmmmmmmm fois gras
Ser fantastiskt gott ut alltihop , satan va hungrig jag blev...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hmmmmmmmm fois gras
Ser fantastiskt gott ut alltihop , satan va hungrig jag blev...
...jag har ytterligare två besök att lägga upp. Det blev ett extra iom att vi fick Australiensiskt CT-besök. Och det firades självklart med några rejäla drag ur vinbägarna och god mat här. Men, nu är det sovdags sedan länge. Får lägga upp mer sen.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är det förresten någon som kan förklara varför våra köttbitar alltid ser så oaptitiligt rosa ut på mina bilder?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ha
Den 11 april 2014
Vi hade önskat av kocken att han, för en gångs skull, skulle stekta upp sin fois gras och servera den med klassisk maderiareduktion. Detta med anledning av att det var min födelsedag och vi aldrig ätit hans stekta fois. Vad gör kocken då? Jo, han uppfinner en helt ny rätt med bla kanderade, stekta bananer som han sedan rökte... Och som om inte det räckte så duttade han på mintolja. Makalöst förträfflig combo som förmodligen få kockar ens kontemplerat.

Leff-apr-11-1.jpg

Födelsedag = skumpa!
Ssk som vi fick en födelsedagspresentgratiskupong från restaurangen DEN (i en miniatyrflaskpost) då vi var där någon dag tidigare.

Leff-apr-11-2.jpg

Dagens meny och 2st oliver "naturelle" samt 2st oliver inlagda i blodapelsininläggning.

Leff-apr-11-3.jpg

Escombro från 2011, 100% Alicante Bouchet. Från Jumilla. Gjort av en svensk vinkonstnär som kanske borde investera några euro i bättre korkar. Denna var inte gammal, men läckte redan :raseri:

Leff-apr-11-4.jpg

Vinet hade klarat sig enbart för att det var så ungt. Visst hade det tappat i både kraft och stuns, men ändå en STOR upplevelse. Väl värdig ett födelsedagsfirande.

Leff-apr-11-5.jpg

Första lilla rätten. Som ett packat universum av smakexplosioner och texturer. Alltid ser denna amusée bouche i princip likadan ut, men med variation av citrus och smaker i microparfaiten samt dolda texturer i shotglaset...


Leff-apr-11-6.jpg

Dagens "äppelpaj". Ser ut som en Macedonildsk äppelpaj och är minst like överhet som en sådan. Men det är stjärnemat inuti.

Leff-apr-11-7.jpg

Fisk kan både serveras som torskblock á la skolbespisningen 1973 och som på den här tallriken.

Leff-apr-11-8.jpg

KABU - världens godaste rova.

Leff-apr-11-9.jpg

Perfekt tillredd fisk med äggsås och syrliga örter...

Leff-apr-11-10.jpg

Stekt fois med split peas, mintsås och rökt karamelliserad banan. Garnerat med "ostronblad", en ört vars blad verkligen smakar som ostron... Och en färskostsås. Rätten döptes till "Courage" eftersom jag var modig nog att fråga och kocken modig nog att anta utmaningen och dessutom modig nog att servera denna banan-gegga.

Leff-apr-11-11.jpg

Wagyu, perfekt tillredd och saltad - vad annars? Med några av vårens särskilda bergsgrönsaker.

Leff-apr-11-12.jpg

Hustruns botaniska utflykt till sallad istf ostbricka.

Leff-apr-11-13.jpg

Min ostbricka istf sallad.

Leff-apr-11-14.jpg

Bladservrar i all ära, men blad-dessert av pumpa är bättre!

Leff-apr-11-15.jpg

Törs man säga att det är en snygg dessert i all sin enkelhet?

Leff-apr-11-16.jpg

Födelsedag = grappa.

Leff-apr-11-17.jpg

En liten specialglass med bla Earl Grey (inte Ruché).

Leff-apr-11-18.jpg

Kaffe/te och nibbles.
...och mer grappa :död:
Grattish på fölschedan...
Har du hittat fler flaskor Escombro?
 

gece

Man vänjer sig.
Bra val att ta ost istället för sallad! Du har f.ö. jobbat in L'Effervescences namn så hårt i mitt huvud att det står på topp 1-restauranglistan när jag nu lyckas komma iväg till Tokyo.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bra val att ta ost istället för sallad! Du har f.ö. jobbat in L'Effervescences namn så hårt i mitt huvud att det står på topp 1-restauranglistan när jag nu lyckas komma iväg till Tokyo.
Det förtjänar de. En av världens absolut bästa restauranger. Törs säga det utan att ha ätit mig genom alla. Namae-san själv är också en makalös person som bara han är värd ett besök.
Guide Michelin definierar tre stjärnor som en restaurang som är så bra att ett besök där är värt en egen resa. Och DET stämmer perfekt in på L'Effervescence. Det är värt att resa till Tokyo redan bara för att besöka denna restaurang. Väl här, finns det ju också en och annan sevärdhet man sas kan knipa i farten...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Pallar inte kolla, det ser för jäkla gott ut... har mest haft kassa matupplevelser.
Hur då menar du? Kassa?
MacDonald's och du tappade din burgare på golvet?
Eller du betalade 3000 spänn för en Europeisk lyxmiddag och gick hem med ett stort 'meh' i sinnet?
Något annat?
 

SUPRA

Bäst
Tyska bufféer och en italienare i Tyskland som inte riktigt levererade heller. :(
Den trestjärninga "krogen" på hotellet var stängd måndag-tisdag då jag bodde där - unt so weiter...
Är så jäkla sugen på god mat, men den får jag tydliggen laga själv.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tyska bufféer och en italienare i Tyskland som inte riktigt levererade heller. :(
Den trestjärninga "krogen" på hotellet var stängd måndag-tisdag då jag bodde där - unt so weiter...
Är så jäkla sugen på god mat, men den får jag tydliggen laga själv.
En god karl reder både såsen och sig själv!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
L'Effervescence har nu placerat sig på topp-10 på Japanska Gurunabi och Taberogu, alla restauranger, alla kategorier. Kanske att Michelinfolket ids besöka dem i år?

(Gurunabi och Taberogu är som CT, men för foodies i Japan.)
 
Toppen