Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

L'Effervescence, 1 stjärna i Tokyo

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En sommaromgång på L'Effervescence som jag glömt bort lägga upp.
Kanske också kan beskrivas som en lättare shoppinglunch.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Per Stade

Lege artis
En sommaromgång på L'Effervescence som jag glömt bort lägga upp.
Kanske också kan beskrivas som en lättare shoppinglunch.

Visa bifogad bild 1809 Visa bifogad bild 1810 Visa bifogad bild 1815 Visa bifogad bild 1816 Visa bifogad bild 1817 Visa bifogad bild 1818 Visa bifogad bild 1822


Ytterligare ett inlägg, som inte har lagts in rätt dag:
På torsdagar kommer SD 248 Axö in med räkor som enligt min enkla mening är inte bara Bohusläns och Sveriges bästa utan troligen världens bästa. Perfekt kokade med precis den rätta sältan och perfekt spänst i köttet. Med ett par glas chablis till så behövs det absolut ingenting mer:

image.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Namae-san, kocken här, gillar verkligen Brännlands Cider.
Namae-san och cider.jpg

Jag kan heller inte personligen trycka mer på hur BRA Andreas Äppelcider är. Har du inte smakat den ännu, så se till att göra det! Hoppas få en försmak på årets buteljeringar nu i augusti.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Torsdagslunch på L'Effervescence. Alla rätter har vi ätit förut, men nu har kocken väldigt mckt att stå i. Tar hand om René (från Noma i København) och befinner sig just nu i USA och föreläser om matlagning. Men, han lovade nya spännande rätter då han är tillbaka i köket. Han är både omtänksam och ambitiös :)

Lägger inte upp alla rätter.

image.jpg


image.jpg

Årets sista AYU. Huvudet rejält friterat. Nästa bit rejält stekt på bensidan, så att benet blir knisprigt. Sista filen lätt rökt i bambu. Tapenade av inälvor.

image.jpg

Lever. Smälter i munnen. Åts med slutna ögon...

image.jpg

Robert Foley's Merlot som del av vårt nuvarande tema: Merlot. Gott som fan och absolut på väg mot mognad.

image.jpg

Kött!

image.jpg

Alltid gott med en liten dessert...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Torsdagslunch på L'Effervescence. Alla rätter har vi ätit förut, men nu har kocken väldigt mckt att stå i. Tar hand om René (från Noma i København) och befinner sig just nu i USA och föreläser om matlagning. Men, han lovade nya spännande rätter då han är tillbaka i köket. Han är både omtänksam och ambitiös :)

Lägger inte upp alla rätter.

Visa bifogad bild 2014

Visa bifogad bild 2015
Årets sista AYU. Huvudet rejält friterat. Nästa bit rejält stekt på bensidan, så att benet blir knisprigt. Sista filen lätt rökt i bambu. Tapenade av inälvor.

Visa bifogad bild 2016
Lever. Smälter i munnen. Åts med slutna ögon...

Visa bifogad bild 2017
Robert Foley's Merlot som del av vårt nuvarande tema: Merlot. Gott som fan och absolut på väg mot mognad.

Visa bifogad bild 2018
Kött!

Visa bifogad bild 2019
Alltid gott med en liten dessert...
Har du alltid bra belysning på de restauranger du besöker? Hur få du till bilderna, har du en extern blixt vid sidan av? Lite avis. Jag har oftast ruggigt dåligt ljus där jag äter vilket omöjliggör den kvaliten du får. En riktigt kamera är såklart en bra början, jämfört med Eyefån...

Svintrevligt ser det ut i alla fall. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har du alltid bra belysning på de restauranger du besöker? Hur få du till bilderna, har du en extern blixt vid sidan av? Lite avis. Jag har oftast ruggigt dåligt ljus där jag äter vilket omöjliggör den kvaliten du får. En riktigt kamera är såklart en bra början, jämfört med Eyefån...

Svintrevligt ser det ut i alla fall. :)
Ljuset varierar.
Använder iPhone 5, aldrig blixt på reataurang eftersom det stör de övriga gästerna.
Det finns en massa smurtiga fotoappar, men vi använder bara den vanliga kameran.
Efter besök på lite "murrigare" restauranger behöver jag redigera bilderna, men inte efter mat på L'Effervescence.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Shoppinglunch (dock utan shopping) den 19 sep och en flaska 2009 Château Beauregard (Pomerol).
2014-09-18 13.33.11.jpg

gott

2014-09-18 13.42.01.jpg

Hamo med grönt.

2014-09-18 13.42.49.jpg

Ål med grönt och brungrönt.

2014-09-18 13.55.47.jpg

Serveras värje gång: Världens godaste rova, perfekt tillagad med grönt, crustader och iberico.

2014-09-18 14.15.01.jpg

Lever. Åts med slutna ögon!

2014-09-18 14.34.02.jpg

Mitt val av "deer".

2014-09-18 14.34.29.jpg

Hustruns val av WAGYU.

2014-09-18 14.58.11.jpg

En dessert. Begonia.

2014-09-18 15.37.00.jpg

Rätt så gott.-
Faktiskt så jädrans gott att man bara baxnar.
Fantastiska uppläggningar, som alltid.
Varenda liten detalj HELT perfekt. Som alltid.
Alla smaker gifter sig på ett finstämt, balanserat och dramatiskt sätt. Som alltid.
Absoluta världsklass.
Väl värt sina 3 stjärnor (som Michelinpajasarna kommer tilldelea Namae-san vad det lider) och absolut värt en egen resa till Tokyo.
 

Attachments

  • 2014-09-18 13.33.11.jpg
    2014-09-18 13.33.11.jpg
    58,6 KB · Visningar: 214
  • 2014-09-18 13.42.01.jpg
    2014-09-18 13.42.01.jpg
    59 KB · Visningar: 222
  • 2014-09-18 13.42.49.jpg
    2014-09-18 13.42.49.jpg
    77,3 KB · Visningar: 223
  • 2014-09-18 13.55.47.jpg
    2014-09-18 13.55.47.jpg
    47,5 KB · Visningar: 244
  • 2014-09-18 14.15.01.jpg
    2014-09-18 14.15.01.jpg
    53,4 KB · Visningar: 205
  • 2014-09-18 14.34.02.jpg
    2014-09-18 14.34.02.jpg
    76,6 KB · Visningar: 205
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Shoppinglunch (dock utan shopping) den 19 sep och en flaska 2009 Château Beauregard (Pomerol).
Visa bifogad bild 2272
gott

Visa bifogad bild 2273
Hama med grönt.

Visa bifogad bild 2276
Ål med grönt och brungrönt.

Visa bifogad bild 2277
Serveras värje gång: Världens godaste rova, perfekt tillagad med grönt, crustader och iberico.

Visa bifogad bild 2278
Lever. Åts med slutna ögon!

Visa bifogad bild 2279
Mitt val av "deer".

Visa bifogad bild 2280
Hustruns val av WAGYU.

Visa bifogad bild 2281
En dessert. Begonia.

Visa bifogad bild 2282
Rätt så gott.-
Faktiskt så jädrans gott att man bara baxnar.
Fantastiska uppläggningar, som alltid.
Varenda liten detalj HELT perfekt. Som alltid.
Alla smaker gifter sig på ett finstämt, balanserat och dramatiskt sätt. Som alltid.
Absoluta världsklass.
Väl värt sina 3 stjärnor (som Michelinpajasarna kommer tilldelea Namae-san vad det lider) och absolut värt en egen resa till Tokyo.
Jag längtar till december. Kommer du ha tid för en lunch/middag/vinkväll när jag kommer på besök? Detta känns ju som helt rätt ställe i så fall. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag längtar till december. Kommer du ha tid för en lunch/middag/vinkväll när jag kommer på besök? Detta känns ju som helt rätt ställe i så fall. :)
Grymt svårbokat, men vi försöker på julafton. Då kommer vi dock inte kunna sitta tillsammans, eftersom vi redan fått vårt specialbord. (Och det är ju i förstonde en romantisk afton i Japan!)

Namae-san är redan på väg att bli en nationalklenod.
Tog examen som jurist innan han valde att bli kock.
Talar otroligt god engelska och kommer alltid ut till alla gäster.

Vinferno får vi hålla på annan plats, kanske La Rochelle i Tameikesanno. En kväll blir med kendo (ni får vackert titta på) med efterföljande IZAKAYA och en djupdykning i världen av shouchu, detta efter dagen i China Town.

Osv.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Grymt svårbokat, men vi försöker på julafton. Då kommer vi dock inte kunna sitta tillsammans, eftersom vi redan fått vårt specialbord. (Och det är ju i förstonde en romantisk afton i Japan!)

Namae-san är redan på väg att bli en nationalklenod.
Tog examen som jurist innan han valde att bli kock.
Talar otroligt god engelska och kommer alltid ut till alla gäster.

Vinferno får vi hålla på annan plats, kanske La Rochelle i Tameikesanno. En kväll blir med kendo (ni får vackert titta på) med efterföljande IZAKAYA och en djupdykning i världen av shouchu, detta efter dagen i China Town.

Osv.
Ja ja, det blir som det blir låter det som. La Rochelle duger nog bra. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi arbetar hårt för att optimera @Matlen med hustrus tillvaro i Tokyo. Så idag återbesökte vi L'Effervescence till middag. Med en flaska 2007 Pajano (Barolo).
Verkar som att julafton redan var fullbokat.
Så, vi måste kanske ta oss en holistisk återgenomgång av det digra schemat av excesser.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var det lika gott som vanligt?
Var servicen på samma skyhöga topp som vanligt?
Var varje tallrik perfekt?

Under alla omständigheter PERFEKT!
Exceptionellt!
Outstanding på sätt som gör att tanken hisnar...


Strax beger sig kocken Namae-san till Milano för att föreläsa om framtiden med grönsaker. Så det var ju välbalanserat att vi släpade med oss en Barolo.

Idag hade han plockat med fyra olika grönsaker som jag aldrig ätit förut. Spännande!

...tyvärr är Äppleföretaget som skapat min iPad fortfarande utan fixar för alla sina senaste fadäser där många funktioner slutat fungera, automatisk versal har "bytt" funktion, bilder kan inte uppladdas, spännande bonusfunktioner som plötslig frysning, extra många krascher, kalendern inte funkar alls... Osv. Så, ni får tro mig på mitt ord att rätterna även denna afton var exceptionellt vackra.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi arbetar hårt för att optimera @Matlen med hustrus tillvaro i Tokyo. Så idag återbesökte vi L'Effervescence till middag. Med en flaska 2007 Pajano (Barolo).
Verkar som att julafton redan var fullbokat.
Så, vi måste kanske ta oss en holistisk återgenomgång av det digra schemat av excesser.
Det var ju tråkigt, men vi överlever. :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Detta blir sannolikt mitt sista inlägg i denna tråd, för det är precis officiellt att de fått sin andra stjärna. Inte en dag för tidigt och fortfarande njuggt av Michelinarna.
Ping: @Matlen och @Mats
Så, efter morgondagens lilla lunch hos dem, så startar jag en ny tråd om den 2-stjärniga L'Effervescence :cool:
 
Toppen