Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lite ändringar på struktur

Vi har fått synpunkter på inlägg som görs i de stora trådarna "Idag dricker vi" och "Era senaste vininköp" missad pga att trådarna växt så mycket. Framåt kommer vi att prova att göra nya ämnen. Har flyttat några för att göra det tydligt.

Vi har också flyttat " Diskussioner om Systembolagets nyheter" till den separat avdelningen som diskuterar detta ämne.

Små ändringar men kanske gör det enklare att följa forumet. Det kommer också att göra forumet snabbare samt det blir enklare för sökmotorer att hitta rätt information på finewines.se (glöm inte bort att du kan söka på finewines.se via Google, antingen via menyn upp till höger eller så anger du "site:www.finewines.se" samt sökbegrepp på Google.
 

Keen

slan
SV: Lite ändringar på struktur

Njae, inte för att jag skriver i dom så mycket, men kan inte se fördelen med att starta nya ämnen varje gång något dricks istället för att fylla på den befintliga tråden. ÄR ju bara att klicka på Nytt så kommer man till första olästa inlägg. Ser inte problematiken. Tror det snarare blir rörigare, samt en högre tröskel för folk att skriva
 
Trådskapare
A
SV: Lite ändringar på struktur

Anders Landström skrev:
Vi har fått synpunkter på inlägg som görs i de stora trådarna "Idag dricker vi" och "Era senaste vininköp" missad pga att trådarna växt så mycket. Framåt kommer vi att prova att göra nya ämnen. Har flyttat några för att göra det tydligt.

Vi har också flyttat " Diskussioner om Systembolagets nyheter" till den separat avdelningen som diskuterar detta ämne.

Små ändringar men kanske gör det enklare att följa forumet. Det kommer också att göra forumet snabbare samt det blir enklare för sökmotorer att hitta rätt information på finewines.se (glöm inte bort att du kan söka på finewines.se via Google, antingen via menyn upp till höger eller så anger du "site:www.finewines.se" samt sökbegrepp på Google.
Har ni synpunkter på ändringen, andra saker som ni vill använda så skriv gärna dessa här. Vi är ju en demokrati ända tills Jimmy beslutar något.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Lite ändringar på struktur

Anders Landström skrev:
Har ni synpunkter på ändringen, andra saker som ni vill använda så skriv gärna dessa här. Vi är ju en demokrati ända tills Jimmy beslutar något.

Jag tänkte att vi kan starta en ny tråd på samma tema. Håller med P-keen-studentfan i sak. Och även dig Anders. Det är bättre att låsa den gamla tråden och spara den i arkivsyfte, någonting som borde gälla alla "stora" trådar. jag vet inte var man ska sätta gränsen, men ett par tusen inlägg kanske? Det är dock definitivt dags för "idag dricker vi 2.0".

För övrigt lyssnar jag just nu på Milli Vanilli. Ta mina ord med en nypa salt.
 

CH

Medlem
SV: Lite ändringar på struktur

Vill minnas att jag för något år sedan föreslog att istället för att fylla på "idag dricker vi" så skulle alla posta som ett nytt ämne i ett underforum som hette provningsnoteringar. Dels för att det är ganska krångligt att hitta i tråden eftersom den har en h-e massa sidor samt att man hade på sikt hade fått ett ganska trevligt arkiv.
Nackdelen var att det antagligen hämmat nya medlemmar från att posta och när ämnet väll fallit bort från första sidan skulle det lätt falla i glömska och när någon annan provade samma flaska skulle en ny tråd startats istället för att fylla på den gamla = mycket jobb för admins att slå samman trådar och ännu svårare att hitta för nya medlemmar om inte admin slår trådarna samman.

Om tanken nu inte är att starta nya ämnen varje gång man provar något så ser jag inte varför vi ska stänga idag dricker vi och starta en ny tråd med samma syfte? Blir det inte bara ännu jobbigare om allt finns i en salig röra i 2 trådar istället för en?
 

moos

Medlem
SV: Lite ändringar på struktur

går det inte att skriva smaksnoteringar och sortera dom grovt per appelation?
 
Trådskapare
A
SV: Lite ändringar på struktur

Jag håller med CH, ett underforum som vi lägger in anteckningar i. Vet också att Jimmy nu har mycket tid och att han är en riktigt bra admin som gärna håller ordning.Problemet med att man inte hittar anteckningar som redan är gjorda blir inte mindre med en mammuttråd, det är ingen som läser igenom 600+ sidor efter en anteckning.

Moos , bra förslag men det är ofta många av oss dricker från flera olika områden så det blir inte mindre rörigt. Har sett Italiens Viner som har ett underforum per region, det blir bara rörigt och då vi täcker bredare områden kommer det bli ett mycket stort antal att lägga upp

Ren sökmässigt så blir det mycket lättare att söka då Google hanterar varje tråd som en sida kontra en stor tråd där man för enormt mycket träffar som blir väldigt rörigt. Det finns också fördelar med twitter och andra kopplingar.

Men som sagt, Jimmy is da boss (typ)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Lite ändringar på struktur

Kalla mig konservativ men jag tycker de funka bra som det var igår.
Förresten vart tar alla inlägg vägen från 'idag dricker vi' - då?

Om ni demokratiskt beslutar att ta bort det, röstar jag för regions förslaget
 
Trådskapare
A
SV: Lite ändringar på struktur

johan1279 skrev:
Kalla mig konservativ men jag tycker de funka bra som det var igår.
Förresten vart tar alla inlägg vägen från 'idag dricker vi' - då?

Om ni demokratiskt beslutar att ta bort det, röstar jag för regions förslaget
Tråden ligger naturligtvis kvar som ett arkiv. Vi tar sällan bort något. Dock är det inte bra att den växer mer. Så antingen startar vi en ny "idag dricker vi 2.0" tråd eller så kör vi separate trådar, i ett underforum, eller som regioner

Som en allmän fråga, finns det någon på forumet som regelbundet läser igen de 600 sidorna i "idag dricker vi?"
 

Keen

slan
SV: Lite ändringar på struktur

Anders Landström skrev:
Tråden ligger naturligtvis kvar som ett arkiv. Vi tar sällan bort något. Dock är det inte bra att den växer mer. Så antingen startar vi en ny "idag dricker vi 2.0" tråd eller så kör vi separate trådar, i ett underforum, eller som regioner

Som en allmän fråga, finns det någon på forumet som regelbundet läser igen de 600 sidorna i "idag dricker vi?"

Nej, men det går utmärkt (nåja) att söka i tråden om man nu är ute efter att återbesöka en anteckning.
 
Trådskapare
A
SV: Lite ändringar på struktur

Keen skrev:
Nej, men det går utmärkt (nåja) att söka i tråden om man nu är ute efter att återbesöka en anteckning.
Det 'är ju min poäng. Vad jag försöker säga är att sökningen blir BÄTTRE med fler trådar snarare än en gigantotråd.
Funderar på om jag ska lägga up pen liten omröstning, det brukar ju bli så många svar :) :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Lite ändringar på struktur

Men om man ser till hur många inlägg i "idag dricker vi" som leder till diskussion så skulle vi få se ett underforum fyllt med nya inlägg där det står vinnamn, en provningsanteckning och ingenting mer.

Vad skulle meningen vara med det förutom att få fler träffar på sökmotorer?

jag förstår inte riktigt. Att diskutera ett vin, en producent, en årgång et cetera är ju grund för en direkt diskussion med rätt frågeställning. En vinrecension är en vinrecension. Har ingen annan provat det eller har en åsikt så är det bara någonting som ligger där.

I just don't see the point.

Övertyga mig.
 
Trådskapare
A
SV: Lite ändringar på struktur

Jimmy Forsman skrev:
Men om man ser till hur många inlägg i "idag dricker vi" som leder till diskussion så skulle vi få se ett underforum fyllt med nya inlägg där det står vinnamn, en provningsanteckning och ingenting mer.

Vad skulle meningen vara med det förutom att få fler träffar på sökmotorer?

jag förstår inte riktigt. Att diskutera ett vin, en producent, en årgång et cetera är ju grund för en direkt diskussion med rätt frågeställning. En vinrecension är en vinrecension. Har ingen annan provat det eller har en åsikt så är det bara någonting som ligger där.

I just don't see the point.

Övertyga mig.
För det första, det är inte för att få fler träffar på en sökmotor, det är för att folk faktiskt ska kunna hitta vad de söker. Sök exempelvis på google med följande sträng site:www.finewines.se david leclapart så ser du att det som kommer upp först är unika trådar som handlar om David Leclapart. Att överhuvudtaget hitta provningsanteckningarna är en liten övning i sig.

Sedan tror jag att vi skulle kunna få mer diskussion om vad vi provat istället för att behöva gå tillbaka i en tråd, oftast så hoppar ju den diskussion som sker om en provning fram och tillbaka och efter ett tag så tappar man tråden.

För alla som har ett id, ni kan logga på www.swin.se vilket är vårt "testforum" för att se en idé. Nu har jag bara lagt över "idag dricker vi tråden" men ni fattar nog. Har också flyttar ner "tobak" samt "sprit" under "övrigt" då dessa tavlor knappt används
 

Caviste

Leverantör
Jimmy Forsman skrev:
Men om man ser till hur många inlägg i "idag dricker vi" som leder till diskussion så skulle vi få se ett underforum fyllt med nya inlägg där det står vinnamn, en provningsanteckning och ingenting mer.

Det är av denna anledning jag röstar för förändringen. Det tar säkert en tid för medlemmar att anpassa sig men i ett längre perspektiv tror jag det gynnar diskussion kring det det som provats/druckits.


Martin
 

moos

Medlem
SV: Lite ändringar på struktur

Anders Landström skrev:
För alla som har ett id, ni kan logga på www.swin.se vilket är vårt "testforum" för att se en idé. Nu har jag bara lagt över "idag dricker vi tråden" men ni fattar nog. Har också flyttar ner "tobak" samt "sprit" under "övrigt" då dessa tavlor knappt används
Jag kommer inte in.... :-(
 

CH

Medlem
SV: Lite ändringar på struktur

Caviste skrev:
Det är av denna anledning jag röstar för förändringen. Det tar säkert en tid för medlemmar att anpassa sig men i ett längre perspektiv tror jag det gynnar diskussion kring det det som provats/druckits.


Martin

+1
 
Trådskapare
A
SV: Lite ändringar på struktur

moos skrev:
Jag kommer inte in.... :-(
Det är gammal data som ligger på swin.se. Jag har lagt upp dig, Om andra har samma problem och vill kolla så skicka mig ett PM
 

moos

Medlem
SV: Lite ändringar på struktur

Jag är helt klart för ett Provningsanteckningar del av forumet med flera ämnen...

Men det kan bli så att vi får ett nytt problem där medlemmar som inte är inne så ofta blir överöst med olästa ämnen isället för att inte få översikt i idag dricker vi tråden.

Går det föresten att sortera alfabetiskt? eller är vi låsta vid kronologisk ordning?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Lite ändringar på struktur

Jimmy Forsman skrev:
Det är dock definitivt dags för "idag dricker vi 2.0".

Ett utmärkt förslag

Jimmy Forsman skrev:
För övrigt lyssnar jag just nu på Milli Vanilli. Ta mina ord med en nypa salt.

Det är väl nästan på gränsen i ett forum för folk med smak
 
Toppen