Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Liten överraskning från Johannisberg

Mysonoxen

Medlem
Jag får väl ta oskulden i denna avdelning genom att berätta om en tysk vinupplevelse.

Ibland händer det saker som gör att man får slå sig själv på truten för sina fördomar.

I det här fallet gäller det ett vin från Schloss Johannisberg. En egendom som jag ofta kritiserat för underprestationer under flera år sedan jag först smakade deras viner i mitten/slutet av 80-talet.

Dessutom var det ett eiswein, något jag ofta sett som lite mer av en gimmick och istället föredragit en perfekt trockenbeerenauslese framför.

Nåväl, då jag i helgen inte hade något bättre att ta fram på bordet till min äppelpaj frugan snickrat ihop föreslog jag att vi skulle öppna en 2001 Schloss Johannisberger Eiswein , en "Blaulack" som hon köpt några flaskor av på slottet då vi var där 2004.

Jag hade noll förväntningar på vinet då jag korkade upp det, men döm om min förvåning då jag smakade vinet och möttes av en härlig symfoni av aprikoser, saffran och äpplen i doften.

Smaken var också mycket elegant och fin och jag fick mig en liten tankeställare.

Man får hoppas att det inte bara var en lyckträff, utan att denna producent kommer tillbaka till de fina viner de en gång lär ha gjort...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Liten överraskning från Johannisberg

Det är gott att du ta oskulden här. Personligen är jag förtjust i Eiswein, jag gillar de rena smakerna i vinerna, den krispiga syran och den härliga frukten. Sen är ju inte kryoextraktion (som det så fint heter när man koncentrerar musten genom att frysa druvorna) någonting ovanligt i världen längre, man har ju faktiskt 'experiemttillstånd' i Sauternes att koncentrera musten på det här sättet under svaga årgångar. Illasinnade rykten talar om att även d'Yquem har använt metoden...
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Liten överraskning från Johannisberg

Krug skrev:
Det är gott att du ta oskulden här. Personligen är jag förtjust i Eiswein, jag gillar de rena smakerna i vinerna, den krispiga syran och den härliga frukten. Sen är ju inte kryoextraktion (som det så fint heter när man koncentrerar musten genom att frysa druvorna) någonting ovanligt i världen längre, man har ju faktiskt 'experiemttillstånd' i Sauternes att koncentrera musten på det här sättet under svaga årgångar. Illasinnade rykten talar om att även d'Yquem har använt metoden...

Ja, vad jag hört från en mycket säker källa användes en specialdesignad kryoextraktor på Yquem årgången 1987...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Liten överraskning från Johannisberg

Mysonoxen skrev:
Krug skrev:
Det är gott att du ta oskulden här. Personligen är jag förtjust i Eiswein, jag gillar de rena smakerna i vinerna, den krispiga syran och den härliga frukten. Sen är ju inte kryoextraktion (som det så fint heter när man koncentrerar musten genom att frysa druvorna) någonting ovanligt i världen längre, man har ju faktiskt 'experiemttillstånd' i Sauternes att koncentrera musten på det här sättet under svaga årgångar. Illasinnade rykten talar om att även d'Yquem har använt metoden...

Ja, vad jag hört från en mycket säker källa användes en specialdesignad kryoextraktor på Yquem årgången 1987...

Ja, precis som man har haft 'experimettillstånd' för bevattning på vissa ställen i Bordeaux sen tidigt 80tal.

Smutsiga och opålitliga fransmän!

Men de gör väldigt bra viner...
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Liten överraskning från Johannisberg

Krug skrev:
Mysonoxen skrev:
Krug skrev:
Det är gott att du ta oskulden här. Personligen är jag förtjust i Eiswein, jag gillar de rena smakerna i vinerna, den krispiga syran och den härliga frukten. Sen är ju inte kryoextraktion (som det så fint heter när man koncentrerar musten genom att frysa druvorna) någonting ovanligt i världen längre, man har ju faktiskt 'experiemttillstånd' i Sauternes att koncentrera musten på det här sättet under svaga årgångar. Illasinnade rykten talar om att även d'Yquem har använt metoden...

Ja, vad jag hört från en mycket säker källa användes en specialdesignad kryoextraktor på Yquem årgången 1987...

Ja, precis som man har haft 'experimettillstånd' för bevattning på vissa ställen i Bordeaux sen tidigt 80tal.

Smutsiga och opålitliga fransmän!

Men de gör väldigt bra viner...

Ja, jag drack den där "fusk-Yquemen" då den kom ut på Bolaget i början av 90-talet. 750 spänn skulle de ha för en helpava vad jag minns. Den var som misstänkt för lite biffig för Yquems vanliga stil, men trots allt fullt drickbar.
 
Toppen