Löjromsdipp?

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Jos, 19 februari 2015.

1. Jos

Jos Medlem

Nån som har något bra standardrecept? Brukar själv bara köra creme fraiche, löjrom och lite salt. Ibland lite finhackad rödlök i också. @Jimmy Forsman kanske?

2. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Moderator

Kusligt! Ja trodde först det var Matlen som snyggat till sig och sedan ändrat namn igen...:p

Det ända ja brukar blanda löjrom med är råbiff eller varmrökt lax. Dip känns lite hädiskt, har man det till chips på Östermalm eller.;)

MartinE, vintomas, Sörplarn och 6 andra gillar detta.
  3. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

Jag brukar skära av kanterna på vitt formbröd och steka dem i smör. Låt dem ligga och svala innan du lägger på Kalixrommen. Crème fraiche och rödlök "on a top"! Till detta ett mousserat vitt vin, gärna en champagne av bättre sort eller Graham Beck Blanc de Blancs 2009 :)

4. Helen

Helen Medlem

Smörstekt bröd är en självklarhet till kalixlöjrom hos mig men jag tar alltid smetana istället för gräddfil och finhackad charlottenlök (jag tycker rödlöken är för stark) samt en dillkvist. Till detta dricker jag gärna Meursault 1cru, Puligny Montrachet eller en sjysst Champagne.

5. Bearman

Bra tips, jag skall prova charlottenlök istället för rödlök, den är ibland för stark!

Helen gillar detta.
  6. Gurto

Gurto Medlem

Jag en hemsk människa men jag kan inte låta bli (förlåt): Charlotte har inget med löken att göra; schalottenlök!

Sen var det ju en dip som efterfrågades, inte hur man för löjromstoast :)

Har inte gjort löjromsdipp men hade nog gjort som du redan gör men med ovan nämnda lök. För bästa resultat ska det vara löjrom från Kalix. Har parallellprovat med löjrom från Vänern och USA och det är skillnad.

Fruktansvärt outtömmande svar men ibland måste man låta sin inre besserwisser/språkpolis få kika fram :D

MartinE, Helen, Jos och 2 andra gillar detta.
  7. Elvis

Elvis Medlem

Exakt. Det finns till och med recept på löjromsdipp på Coops hemsida och om Coop vet vad löjromsdipp är så borde väl de matlagningsintresserade här också veta. ;)

Sörplarn, Jos och Gurto gillar detta.
  8. Bearman

Håller med om att det var ett fruktansvärt outtömmande svar av en besserwisser. Kan kanske inte hålla med om att du är en hemsk människa:) Det man kan undra över ditt outtömmande svar. Vad du menar med ovan nämnda lök? Är det rödlök eller charlottenlök du avser? :p

9. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

:bäver:

Crist(al)ian 77 och Jos gillar detta.
  10. Kostjan

Kostjan Mot bättre vetande

Jag antar att du menar hur man GÖR en löjromstoast.
    Ibland gör även en språkpolis feltramp ;)

Last edited: 20 februari 2015
  11. Larseman

Larseman Medlem

Hade inte du reagerat så hade jag gjort det :) Vi kanske ska sätta upp en språkpolisstyrka på finewines :cool:

kayaker och Gurto gillar detta.
  12. Gurto

Gurto Medlem

Damn it! Jag går till direkt till fängelse, utan att passera "Gå".

13. Gurto

Gurto Medlem

Löken från Ashkelon :p

Jag har redan lagt in en order på uniformer och tårgas (för de som vägrar ändra felaktigt språkbruk).

14. Jos

Jos Medlem

Hädiskt eller inte, tror nog att det löjromdippas chips utanför östermalm också! Eller ja det gör det ju, jag bor ju inte där. Håller med om rödlöken btw. Har börjat hoppa över den i dippen och även till vanlig löjromstoast. I alla fall om jag har en bättre Champagne till.

Sen var det faktiskt när jag googlade och hittade recept på löjromsdipp som jag blev nyfiken, det var ju något där det var majjo och vitlök(?) i om jag inte minns fel, - lät sådär. Men det var då jag blev nyfiken på om någon annan hade tips än vanliga med enbart creme fraiche.

Skumpagne och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  15. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Det var Zvonko som kläckte den idén, men vettetusan. det är väl bara att gegga ihop något. Syrligt och salt är en bra kombo.

16. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Moderator

För att runda av rå rödlök så rekommenderas att pickla den ett dygn eller två innan. Funkar dessutom med det mesta som kan skivas.

Skiva, lägg i ättikslag och ställ i kylen.

17. Helen

Helen Medlem

Du är förlåten denna gång.Det enda jag kan skylla på är att jag har liten mobil och feta fingrar samt att jag är från Blekinge :)
    Då är det min tur att fråga. Vad ska man ha löjromdipp till?

18. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

En chansning som inte ja har testat ännu men kanske riva ner lite parmesan? ytte pytte bara

19. Per Stade

Per Stade Lege artis

När jag köpte löjrom från Vänern och USA slutade det med att jag fick kasta den.
    Vi köper bara Kalixlöjrom och brukar beställa något kg åt gången.
    Idag gäller 10% rabatt i webbutiken! Sista chansen att utnyttja din rabattkod på din nästa beställning. Gäller ej på redan rabatterade produkter. Erbjudandet gäller t.o.m. 20 februari, 2015. Rabattkod: BD2015 (OBS! Viktigt med stora bokstäver)"]

Helen och Skumpagne gillar detta.
  20. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Det enda rätta ;-)

Per Stade gillar detta.

Dela sidan