Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Löjromsdipp?

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tänkte köra löjromsdipp till skumpan på fredag och blev initialt glad när jag hittade en tråd som faktiskt heter "Löjromsdipp", ja ända tills jag insåg att det knappt fanns ett enda konstruktivt svar på hur man faktiskt GÖR sagda gojja.

Men, det är ju inte första gånger på Finewines som en tråd avhandlar precis allt utom det som just trådskaparen avsåg.

Ingen mer som har lust att dela med sig ett hädiskt recept?

EDIT: Kan inte annat än tycka att Coop hädar när de blandar in vitlök? Jag tänker, Smetana, Majjo, löjrom och en dutt konjak kanske?
 

Per Stade

Lege artis
Löjrom har en mild och fin smak så den skall avnjutas naturellt.
Det enda, som jag brukar ha till är laktosfri lätt crème fraiche, som jag tycker smakar mildare än annan crème fraiche.
Hackad lök till är döden för smaken på både löjrommen och champagnen.
KISS (keep it simple, stupid)!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Tänkte köra löjromsdipp till skumpan på fredag och blev initialt glad när jag hittade en tråd som faktiskt heter "Löjromsdipp", ja ända tills jag insåg att det knappt fanns ett enda konstruktivt svar på hur man faktiskt GÖR sagda gojja.

Men, det är ju inte första gånger på Finewines som en tråd avhandlar precis allt utom det som just trådskaparen avsåg.

Ingen mer som har lust att dela med sig ett hädiskt recept?

EDIT: Kan inte annat än tycka att Coop hädar när de blandar in vitlök? Jag tänker, Smetana, Majjo, löjrom och en dutt konjak kanske?
Yes, här frågar man om löjromsdipp och får typ löjromstoast till svar. Och se om inte Per ovan lyckades klämma in ett till :vägg:


Men annars så tänker jag som du att vitlök känns helt fel. Är iofs osäker på om konjak funkar men vafan, är väl bara att pröva? Annars är löjrom gott som den är. Med lite creme fraiche till. Och Champagne :D :D
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Alltså, jag vanhelgar normalt inte löjromen i små sällskap utan där brukar det bli en liten råraka och gräddfil punkt

MEN, har man 15 löjromsglufsande pers som kommer över så framstår löjromsdipp som ett mer rimligt alternativ.

-Sedan känns hela konceptet så dekadent tilltalande på något vis, chips, lörjromsdipp, skumpa... Det måste ju bli bra tänker jag.
 
Alltså, jag vanhelgar normalt inte löjromen i små sällskap utan där brukar det bli en liten råraka och gräddfil punkt

MEN, har man 15 löjromsglufsande pers som kommer över så framstår löjromsdipp som ett mer rimligt alternativ.

-Sedan känns hela konceptet så dekadent tilltalande på något vis, chips, lörjromsdipp, skumpa... Det måste ju bli bra tänker jag.
Du väckte mitt sug i alla fall!
 

Gurto

Medlem
Tänkte köra löjromsdipp till skumpan på fredag och blev initialt glad när jag hittade en tråd som faktiskt heter "Löjromsdipp", ja ända tills jag insåg att det knappt fanns ett enda konstruktivt svar på hur man faktiskt GÖR sagda gojja.

Men, det är ju inte första gånger på Finewines som en tråd avhandlar precis allt utom det som just trådskaparen avsåg.

Ingen mer som har lust att dela med sig ett hädiskt recept?

EDIT: Kan inte annat än tycka att Coop hädar när de blandar in vitlök? Jag tänker, Smetana, Majjo, löjrom och en dutt konjak kanske?

Håller med om keep it simple-approachen: Crème Fraiche/smetana, löjrom och salt (smaka av med chipsen då de ju också bidrar med sälta). Jag skulle röra crème fraichen mjuk först så att du inte behöver röra så mycket när du lagt i rommen = mindre risk för sönderrörda romkorn.

En annan variant (som vi kör på jobbet) är att lägga löjrommen som ett täcke ovanpå crème fraichen. Men har du många som ska dippa ur samma skål (stor skål alltså) får du tänka på att ha en vid men låg skål så att det inte bara blir crème fraiche som dippas efter ett tag.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det är väl bara att blanda som man tycker är gott. Kanske lite majo i creme fraichen för att göra det lite lenare. Jag är inte löjromstaliban, jag kan tycka att det går alldeles ypperligt att gegga ihop någonting. Har dock inget recept. Det värsta med dippar är att det antagligen inte kommer att räcka iaf. :)

Om du skaffar några spritspåsar så blir det enklare att lägga upp om du, mot förmodan, skulle vilja göra något mer. Löjrom i ena påsen, vispad creme fraiche i den andra. Sen är det bara att lägga upp chipsen och så spritsar du på löjrom och creme fraiche. Snabbt och smidigt. Samt ser arbetat ut.
 

Helen

Medlem
Provade att blanda uppvispad creme fraiche och Kalixlöjrom, lät den stå över natten.
Visst blev det en god dipp till lättsaltade chips men det blev ju inte "fyfan-vad-gott-jag-kan-inte-leva-utan-den-gott".
Kommer nog fortsätta äta min Kalixlöjrom som vanligt.

löjromsdipp.jpg
 
Toppen