Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

London

Lambo

Medlem
Åker till London nästa vecka, är det nån som kan tipsa om nån överjävligt bra restaurang?

Jag har bokat ett gäng bord men är ute efter en middagsbokning till.

Det som är bokat är:
Lunch på Gordon Ramsay at Claridges
Middag på Gordon Ramsay Royal Hospital road
Middag på Nobu
Middag på Joel Robuchon

Fundrerar på Marcus Wareing, lite nyfiken på hans restaurang som ska vara fenomenal. Nån som har nått annat tips innan jag bokar där?
 

Elvis

Medlem
SV: London

En god vän till mig bor i London och äter på stjärnkrogar 4-5 gånger i veckan (han är inte klok ;D). Jag frågade honom om tips och han tycker att du gjort ett bra urval men du bör gå till Hibiscus i stället för Marcus Wareing.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: London

Im back! Lite hastigt så blev avresan redan i lör och kom precis hem.

Elvis din vän måste vara galen och rik, stjärnkrogar 4-5 ggr i veckan :)
Själv känner jag mig nästan lite trött (och fattig) på stjärnkrogar efter ett intensivt Michelin ätande i London.

Lite tankar:
Började med MIDDAG på NOBU, 1 Michelin star.
Hade höga förväntningar på Nobu London efter många rek, men tyvärr höll inte Nobu måttet. Visst var det en ball lokal och trendiga människor men va spelar det för roll när maten inte höll klass. Förstå mig rätt, visst var det gott och så MEN jag hade förväntat mig mer av denna restaurang. Tex sushin var direkt tråkig och inte alls nyskapande. Denna restaurang lever på gamla meriter och jag kan inte förstå hur dom kan ha en stjärna, ofattbart! Övriga rätter jag åt där var inte heller imponerande.
Jag äter hellre sushi på Akkis på vid Medborgarplatsen än på Nobu London och till en tredjedel av priset...!

Efter misslyckandet på NOBU så var jag lite orolig att lunch en på Gordon Ramsay inte skulle leverera och jag hade skruvat ner förväntningarna en aning. Hans rest på Clarigdes har 1 stjärna och stämingen och inramningen på rest och hotellet andades lyx, UNDERBART!!! Servicen likväl som atmosfären var av toppklass. Klientelet bestod av gubbar/gummor eller lyxlunchande affärsmän. Vår servitör frågade vad det var vi firade, svarade att vi bara tog en lunch och han såg lite förvånad ut. Efteråt ångrade jag mig, skulle ha dragit en lögn och kanske fått en gratis rätt he he...
Vi valde 30 pund 3 rätters meny, värt bara 30 pund att sitta där kändes det som... Till förrätt var det lufttorkat engelsk skinka, med getost och sparris. Sjukt bra start! Huvudrätt blev Röding, riktigt bra men det lite extra saknades. dessert plommonpaj av nått slag som var bra men inte nått extraordinärt. Vi drack Billecart rakt igenom lunchen. Vi fick oxå en liten trevlig förrätt innan maten och lite godsaker efter desserten, alltid trevligt när dom bjuder till lite exta. Var helt klart nöjd och belåten men nästa gång så testar jag deras prestige 7-rätters meny. Tror det är först då man uppskattar denna krog till 100%. Klasskillnaden mellan Nobu och Grodon, både med 1 stjärna måste jag säga var enorm.

Återkommer med övriga rest imorgon

I LOVE LONDON!!!! :)
 

Elvis

Medlem
SV: London

Håller delvis med om Noma. Jag tycker att restaurangen är värd ett besök pga att den är så cool och det finns i alla fall en riktigt bra rätt på menyn: Black Cod. Däremot så håller jag med om att den inte är värd någon stjärna.

Jag var på Claridges för tre år sedan och tog då deras 7-rättersmeny och den var fantastisk. Jag gillade också atmosfären där: gammaldags lyx.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: London

Elvis skrev:
Håller delvis med om Noma. Jag tycker att restaurangen är värd ett besök pga att den är så cool och det finns i alla fall en riktigt bra rätt på menyn: Black Cod. Däremot så håller jag med om att den inte är värd någon stjärna.

Jag var på Claridges för tre år sedan och tog då deras 7-rättersmeny och den var fantastisk. Jag gillade också atmosfären där: gammaldags lyx.

Black Cod, hm får testa den nästa gång!
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: London

Nästa stopp var middag på Joel Robuchon. 2 stjärnig krog och just nu superhet i London. Jag förstår varför. Snyggt, svart, vulgärt, härligt franskt nonchalans men den en superservice.
Maten var över förväntan, snudd på 3stjärnor skulle jag vilja påstå.

Menyn jag åt var:
Ostron från Irland
Bakad hummer från skottland
Pilgrumismusslor med hummerskum
Langostine ravioli
Varm foie gras med rabarber och granatäpple
Lamm från skottland

Drycken blev Dompa 2000 rakt igenom, tyckte den faktiskt riktigt riktigt bra. Men det kan ha varit atomosfären oxå.

Rakt igenom var alla rätter magiska, vilken afton!!!!!

Rek varmt till alla som åker till London eller va fan jag rek att åka till London bara för denna rest. ´Återkommer med nästa stopp.
 

Bubblaren

Medlem
SV: London

Lambo skrev:
Menyn jag åt var:
Ostron från Irland
Bakad hummer från skottland
Pilgrumismusslor med hummerskum
Langostine ravioli
Varm foie gras med rabarber och granatäpple
Lamm från skottland

Wohoooo!!!! Vilken meny! Jag hade banne mig varit lycklig om jag så bara fått kranvatten till :D
 

Krug88

Medlem
SV: London

Lambo skrev:
Nästa stopp var middag på Joel Robuchon. 2 stjärnig krog och just nu superhet i London. Jag förstår varför. Snyggt, svart, vulgärt, härligt franskt nonchalans men den en superservice.
Maten var över förväntan, snudd på 3stjärnor skulle jag vilja påstå.

Menyn jag åt var:
Ostron från Irland
Bakad hummer från skottland
Pilgrumismusslor med hummerskum
Langostine ravioli
Varm foie gras med rabarber och granatäpple
Lamm från skottland

Drycken blev Dompa 2000 rakt igenom, tyckte den faktiskt riktigt riktigt bra. Men det kan ha varit atomosfären oxå.

Rakt igenom var alla rätter magiska, vilken afton!!!!!

Rek varmt till alla som åker till London eller va fan jag rek att åka till London bara för denna rest. ´Återkommer med nästa stopp.
Låter galet magiskt, fan vad kul!
 

anders

Medlem
SV: London

Lambo skrev:
Drycken blev Dompa 2000 rakt igenom, tyckte den faktiskt riktigt riktigt bra. Men det kan ha varit atomosfären oxå.

Kan hålla med om att Dompa 2000 har lyft sig i håret rejält. För ett år sedan var den verkligen inget kul men nu har komponenterna i drickat blivit betydligt bättre kompisar med varandra.
 

Elvis

Medlem
SV: London

Grattis till ett härligt besök på Joël Robuchon! Jag har bara ätit i baren där, det var inte så dumt det heller, men inte i nivå med din meny.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: London

Dags för sista stoppen: Restaurant Gordon Ramsay. Så vitt jag vet ända rest i centrala London med 3 stjärnor.

Blev lite förvånad över hur liten restaurangen är och hur många servitörer som fanns. Snacka om superservice, härligt!
Började med att beställa en pava Bollinger, men tydligen så hade det blivit nått misstag vid ett av borden så dom hade en öppnat Krug över. Fick loss den för för 125 pund tror jag det va, inget att tveka på iaf.
Krugen var klart bättre än de NV jag druckit i Sverige, kanske hade den legat en tag. Riktigt vass!!!!

Nåväl till menyn:
Foie gras med rökt anka
Ravioli av langostine, hummer och lax
Duva från bresse
+ 2 desserter
Är säker på att jag missat en rätt men kan inte komma på va det va, så det var nog inte så imponerande.

Atmosfären, servicen, drycken allt var bra, men tyvärr var jag lite besviken på maten. Visst den var fantastiskt god och bra lagad, trevlig meny osv. MEN inte lika spännande och innovation som Joel dagen innan.
Gordon Ramsay rest är grym, men jag väljer heller Joel faktiskt. Dock kul och absolut värt att testa Gordon.
 

anders

Medlem
SV: London

Lambo skrev:
Atmosfären, servicen, drycken allt var bra, men tyvärr var jag lite besviken på maten. Visst den var fantastiskt god och bra lagad, trevlig meny osv. MEN inte lika spännande och innovation som Joel dagen innan.
Gordon Ramsay rest är grym, men jag väljer heller Joel faktiskt. Dock kul och absolut värt att testa Gordon.

Krogen ramlade ju faktiskt ur hela "50 Best Restaurants in the World"-listan i år, inklusive plats 51-100. Detta efter att ha legat med i toppskicktet under hela listans existens tidigare. Maze som också finns inom Ramseys domäner ligger på plats 91. Han har ju under året fått utstå en hel del kritik för att ha tappat fokus på matlagningen både pga snabb expansion av rörelsen och ekonomiska problem. Även TV- och bokprojekt har tagit tid.
 

Guayabera

Medlem
SV: London

Lambo skrev:
Efter misslyckandet på NOBU så var jag lite orolig att lunch en på Gordon Ramsay inte skulle leverera och jag hade skruvat ner förväntningarna en aning. Hans rest på Clarigdes har 1 stjärna och stämingen och inramningen på rest och hotellet andades lyx, UNDERBART!!! Servicen likväl som atmosfären var av toppklass. Klientelet bestod av gubbar/gummor eller lyxlunchande affärsmän. Vår servitör frågade vad det var vi firade, svarade att vi bara tog en lunch och han såg lite förvånad ut. Efteråt ångrade jag mig, skulle ha dragit en lögn och kanske fått en gratis rätt he he...
Vi valde 30 pund 3 rätters meny, värt bara 30 pund att sitta där kändes det som... Till förrätt var det lufttorkat engelsk skinka, med getost och sparris. Sjukt bra start! Huvudrätt blev Röding, riktigt bra men det lite extra saknades. dessert plommonpaj av nått slag som var bra men inte nått extraordinärt. Vi drack Billecart rakt igenom lunchen. Vi fick oxå en liten trevlig förrätt innan maten och lite godsaker efter desserten, alltid trevligt när dom bjuder till lite exta. Var helt klart nöjd och belåten men nästa gång så testar jag deras prestige 7-rätters meny. Tror det är först då man uppskattar denna krog till 100%. Klasskillnaden mellan Nobu och Grodon, både med 1 stjärna måste jag säga var enorm.

Återkommer med övriga rest imorgon

I LOVE LONDON!!!! :)

Provade du barerna på Claridge's? Håller också hög klass. Förövrigt kan Eric Chavot's matsal på The Capital Hotel rekommenderas starkt (** Michelin). När man är i London är det också bra att komma ihåg att Bray ligger en kort tågresa iväg, med både The Waterside Inn och The Fat Duck som lockelser. Fullt genomfört att ta sig dit för middag. Generellt tycker jag att stjärn krogar i London håller relativt hyfsade priser. Lunch menyerna är ofta nästan löjligt billiga.
 

SUPRA

Bäst
SV: London

Ska lusläsa den här tråden och plocka ut några bra mattips.

Men jag behöver bo någonstans. Då vi inte planerar att vara på rummet annat än för sömn tycker jag det är slöseri (läs pengar jag hellre lägger på mat & dryck)
att bo überlyxigt.

Har kollat Ritz och Dorchester, men jag blir galen på deras urusla bokningssystem som definitivt inte är i nivå med priserna om man säger så.

Vad har ni för tips på boende i centrala London som är bra men överkomliga?
 

Keen

slan
SV: London

Bodde på Sanderson i helgen, som var bra och sjukt centralt. Vette fan hur överkomligt det var dock...
 
Toppen