Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Luftning

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag luftar nästa alltid viner jag skall dricka eller servera 4 timmar i förväg. Jag slår dom på en karaff, skakar runt lite och sen häller jag tillbaka vinet på flaskan med tratt och in i kylen eller vinkylen för att få rätt temperatur. Nu pratar jag om unga viner, när det kommer till gamla föredrar jag att ta det säkra före det osäkra och kör PnP.

Vore kul att veta hur ni andra tänker. Förstår att det självklart beror på om man har planerat eller inte. Men om ni har planerat, hur gör ni, och hur länge?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant och relevant frågeställning. Själv så slarvar jag oerhört med både temperatur och luftning, trots att jag inser att det kan vara ruggigt stora skillnader. Just luftningen brukar jag märka ganska fort i glaset, där det händer en hel del på bara en kvart och vid dag två så har det många gånger helt ändrat karaktär.

Mitt problem är att jag är för otålig och tenderar att planera för dåligt. :(
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men om ni har planerat, hur gör ni, och hur länge?
Om jag har planerat så brukar jag nöja mig med att slå över vinet på karaff och sedan tillbaka i flaskan som sedan får stå i kylen någon timma. Tar ut vinet ca 15 minuter innan dricktillfället. Alternativt så öppnar jag flaskan några timmar innan och låter den stå som den är utan kork. Men som sagt, jag slarvar en hel del, mycket P'n'P från min sida. :)
 

chambertin

Medlem
När jag renodlat provar så tycker jag att det finns en poäng med PnP (+ dekantering men ingen luftning) eftersom man då följer vinet hela vägen.

Vad gäller röda viner jag druckit förut så blir det tyvärr ofta alltför kort luftning men brukar försöka dekantera (ej dubbeldekantera) 1-2 timmar innan. Älder röda alster får dock bara 15-30min i karaffen. Vita torra,söta, mousserande dekanterar jag ytterst sällan.

Detta påminner mig om att göra läxan till i morgon så tack @Grapeskull för påminnelsen.:)
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Alternativt så öppnar jag flaskan några timmar innan och låter den stå som den är utan kork.

Har hört att det lär ta ca 24 timmar för vinet att bli mättat med syre om man bara dra ur korken. Vet att vissa gör detta dagen innan vinet skall drickas, men jag är alltid rädd att det skall ta till sig doft från något eller att en otrevlig fluga skall trilla i. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har hört att det lär ta ca 24 timmar för vinet att bli mättat med syre om man bara dra ur korken. Vet att vissa gör detta dagen innan vinet skall drickas, men jag är alltid rädd att det skall ta till sig doft från något eller att en otrevlig fluga skall trilla i. :)
Jag har hört detta, det mesta brukar som sagt hända i glaset när man gör på det viset. Försöker därför lufta mer helhjärtat när jag ändå tar mig tid.
 

Vino fino

Medlem
När vi kör gemensamma provningar korkar vi upp 24 timmar innan (utan dekantering) för att alla viner ska få samma förutsättningar och för att det oftast rör sig om yngre förmågor.

Ska det drickas dyrt ur källaren tar jag upp vinet 24 timmar innan, korkar sedan ur på morgonen innan kvällen det skall drickas. Ingen dekantering (utom Port).

Standardsituationen, hemma i mitt kök, så slår jag upp ett halvt glas och provar 3-4 timmar innan servering. Vid behov blir det då dekantering, ibland våldsam sådan...
 

mnor

Medlem
Jag bruka dekantera och "snurra runt" unga viner 4-5 timmar innan servering, cirka 1-2 timmar med "medelgamla viner" och bara snabbt dekantera äldre viner i karaff. Däremot är jag inte lika noga med temperaturen, under vår, höst och vinter. På sommaren ser jag till att hålla allt rödvin kylt (cirka 11 grader) fram till 15-20 minuter innan servering och sedan når det snabbt 16 grader och däröver i glaset. Att jag är mer noga med temperaturen på sommaren med rödvin, beror på att jag vill ha druckit upp flaskan innan det blir allt för varmt. För champagne så blir det PnP.
 

Segol

Medlem
Standardsituationen, hemma i mitt kök, så slår jag upp ett halvt glas och provar 3-4 timmar innan servering. Vid behov blir det då dekantering, ibland våldsam sådan...
Standardsituationen känner jag igen mig i, timmarna innan servering består ofta av matlagning eller nåt socialt där det känns naturligt att sörpla vin och samtidigt ha möjlighet till luftning.
 

ChristianB

DipWSET
Jag brukar helt enkelt hälla över vinet i karaffen 2-3 timmar innan servering, när jag väl planerar för det, men jag häller aldrig tillbaka vinet i flaskan. Är det någon skillnad förutom temperaturen om jag häller tillbaka vinet?
 

merlotsmile

Medlem
Så här skrev jag i fredagskväll:
1998 Château Gazin Pomerol. Kändes lite korkad fast ändå inte. Någon slags murkig källare fast egentligen inte dålig. Blev inte riktigt klok på vinet. Lite tunnt och inte så mycket frukt. Skulle absolut inte ge det 90 p som det fått i CT. Var så konfunderad så jag coravinade ut lite ur den andra flaskan vi hade hemma ... men den smakade likadant ... så den var nog inte korkad. Det kändes heller inte som att den tappat allt och gått över gränsen. Den var bara skum. Men kan Bordeauxer vara sådär "källaraktiga" ibland? Är det en feature eller fail?

Vet inte exakt hur länge innan den var upphälld på karaff, men max 2-3 timmar tror jag. Vi hällde dock tillbaka den i flaskan igen o satte på korken. Lät den stå framme i rumstemperatur och provade den igen i går söndag, dvs nästan 48 timmar senare. Det var ett helt annat vin. Källardoften var borta, frukten hade kommit fram och den visade sig från en helt annan sida. Hade varit intressant att prova den i lördags men det blev aldrig tillfälle till det. Borde helt klart börja lufta de lite äldre vinerna längre känns det som ...
 

Mattias Schyberg

Administratör
En annan tanke. Jancis Robinson hävdar, via hänvisning till självaste Emile Peynaud, att luftning/dekantering kan vara direkt "skadligt" för vinet då man riskerar att vädra bort essentiella komponenter. Undantagen är om vinet är alldeles för ungt (dvs. om vinet behöver mjukas upp genom konstgjord snabbmognad), lider av "defekta" inslag så som drag av merkaptaner, oönskade svavelföreningar eller på grund av det mest uppenbara - för att få bort sediment.

Det är med andra ord möjligen smart att vara lite restriktiv med luftning innan man bedömt om det behövs?

Källa: The Oxford Companion to Wine
 

merlotsmile

Medlem
Ja det var det som var konstigt att mitt vin ändrat sig så mycket till det positiva efter 48 timmar. Men 16 år kanske inte är någon ålder på en bordeaux ...
 

chambertin

Medlem
En annan tanke. Jancis Robinson hävdar, via hänvisning till självaste Emile Peynaud, att luftning/dekantering kan vara direkt "skadligt" för vinet då man riskerar att vädra bort essentiella komponenter. Undantagen är om vinet är alldeles för ungt (dvs. om vinet behöver mjukas upp genom konstgjord snabbmognad), lider av "defekta" inslag så som drag av merkaptaner, oönskade svavelföreningar eller på grund av det mest uppenbara - för att få bort sediment.

Det är med andra ord möjligen smart att vara lite restriktiv med luftning innan man bedömt om det behövs?

Källa: The Oxford Companion to Wine
Om man jämför engelsk och fransk smak (väldigt generaliserande) genom att se vilka drickfönster man ofta rekommenderar så tenderar de engelska att ligga några år efter de franska. Med det i åtanke så är det kanske inte så konstigt att Emile Peynaud säger det han säger.

Det ligger något i det han säger tycker jag. PnP-doften är ju ofta ganska olik den som vinet har efter 3-4 timmars luftning.
Tar man ung röd Bdx med minst 30-40% av vardera Merlot och Cabernet Sauvignon så tycker jag nästan alltid att CS kommer fram tydligast i doften direkt efter öppnandet. Merlot däremot tar väsentligt längre tid på sig att märkas i glaset och behöver ofta några timmar på sig. Dekanterar man då länge med extra luftning så missar man ju en stor del av den första fasen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om man jämför engelsk och fransk smak (väldigt generaliserande) genom att se vilka drickfönster man ofta rekommenderar så tenderar de engelska att ligga några år efter de franska. Med det i åtanke så är det kanske inte så konstigt att Emile Peynaud säger det han säger.

Det ligger något i det han säger tycker jag. PnP-doften är ju ofta ganska olik den som vinet har efter 3-4 timmars luftning.
Tar man ung röd Bdx med minst 30-40% av vardera Merlot och Cabernet Sauvignon så tycker jag nästan alltid att CS kommer fram tydligast i doften direkt efter öppnandet. Merlot däremot tar väsentligt längre tid på sig att märkas i glaset och behöver ofta några timmar på sig. Dekanterar man då länge med extra luftning så missar man ju en stor del av den första fasen.
Låter vettigt. Det är ju klart trevligt att få så många faser som möjligt om man har tänkt njuta av ett vin en hel kväll. Ska vinet däremot delas direkt i anslutning till en måltid så kan det kanske vara bättre att dricka vinet i sin mest optimala fas, när det nu är.
 

chambertin

Medlem
Ska vinet däremot delas direkt i anslutning till en måltid så kan det kanske vara bättre att dricka vinet i sin mest optimala fas, när det nu är.
Håller med absolut. Ofta handlar det ju då om ett vin som man känner till och vid vilken tidpunkt som det beter sig som bäst.
 
Dekantera eller inte dekantera, det är frågan. Finns ju en hel del "regler" kring dekantering. Bourgogne ska inte dekanteras enligt förståsigpåare. Bryter ofta mot detta då jag tycker att ung, framförallt mer robust Bourgogne mår bra av dekantering, gärna "våldsam". Samma sak med Champagne.

Generellt tycker jag regeln, att yngre bättre viner mår bra av dekantering medans äldre, skörare viner ska man vara väldigt försiktig med. Tanninrika viner som Barolo behöver luft så de dekanterar jag ofta. Beroende på ålder så lägger jag på tid, yngre=längre Sällan mer än 6 timmar dock och för Champagne max 20-30 minuter.

Lägger inte mycket pengar på karaffer, kör enkla varianter där, tror inte på att snurrade varianter och de är ofta svåra att hälla ur.
 
Toppen