Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Luftning

När sker det då?
När det gör vinet bättre :)

Exempel är unga kraftiga champagner, gärna lite bättre. Beror också på stilen. Dekanterar gärna champagner som tidigt varit utsatta för syre, ekfatslagrade som Selosse, Bollinger. Paul Dethune etc. Det hänger också ihop med ålder, sendegade är jag försiktigt med (så dekar gärna unga Bollinger GA men inte RD).
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
När det gör vinet bättre :)

Exempel är unga kraftiga champagner, gärna lite bättre. Beror också på stilen. Dekanterar gärna champagner som tidigt varit utsatta för syre, ekfatslagrade som Selosse, Bollinger. Paul Dethune etc. Det hänger också ihop med ålder, sendegade är jag också försiktigt med (så dekar gärna unga Bollinger GA men inte RD).
Svårt att veta om vinet blir bättre förrän efteråt, och utan oluftad referens. :)

Men tack för ett bra svar! Skall tänka på detta nästa gång jag dricker eller skall servera en lite tyngre eller oxidativt gjord Champagne.

Detta är givetvis en smaksak, men hur väger du förlusten av lite bubblor mot vinsten av luftningen?
 
Svårt att veta om vinet blir bättre förrän efteråt, och utan oluftad referens. :)

Men tack för ett bra svar! Skall tänka på detta nästa gång jag dricker eller skall servera en lite tyngre eller oxidativt gjord Champagne.

Detta är givetvis en smaksak, men hur väger du förlusten av lite bubblor mot vinsten av luftningen?

Vi får köra ett blindtest någon gång :). Har haft lite referenser och tycker som sagt att det tillför en extra dimension på en del viner. Vad gäller förlust av bubblor, det är inte så mycket som man tror, försiktigt dekantering gäller och bubblorna håller sig kvar. Äldre champagner med svag mousse pga ålder ska man naturligtvis undvika att dekantera.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bourgogne ska inte dekanteras enligt förståsigpåare. Bryter ofta mot detta då jag tycker att ung, framförallt mer robust Bourgogne mår bra av dekantering, gärna "våldsam".
Jag håller absolut med dig, möjligen med undantag av den våldsamma delen. Burgunderna själva brukar servera direkt ur flaskan, men jag tycker att ung Bourgogne - "doftviner" som de är - helt klart mår bra av att luftas. Lokala vintraditioner är väl ofta bra, men är inte alltid det enda rätta.
I fallet Bourgogne skulle det inte förvåna mig om de bara vill vara tvärtom som Bordeaux. Så om man alltid dekanterar i Bordeaux ska man aldrig göra det i Bourgogne...
 
Toppen