Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

R.P

Medlem
Nu börja vi ju komma igång med stakrspriten och då saknas ju en tråd om vodka! Vi är ju trots allt svenskar. :) Belvedere, Grey Goose och Level är kanske dom mest kända märkena men det har kommit så oerhört många nya på senaste tiden. Xellent från Schweiz tex, Citadelle har en vodka...jag har stått trogen vid Grey Goose, den är verkligen god med is och en skvätt citron. Jag tyckte inte att Level höll måttet i jämförelse med Grey Goose, själv tycker jag att en bra vodka ska sakna lukten av aceton och vara väldigt mjuk och balanserad.

Tycker ni att det går lika bra med en flaska Absolut eller är det värt att lägga pengarna på en bättre vodka?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Jag tycker om en bra vodka och som du säger finns det ett antal riktigt bra sorter att få tag på ute på marknaden. Bland de smaksatta tycker jag i faktiskt att det bara finns en enda som håller måttet och det är Belvedere Cytrus. Den är helt brilliant med massor av is och lite sodavatten, bara en liten touch. Bland de svenska skyr jag Level som pesten, däremot kan man fortfarande få tag på några flaskor av det sista restparti som finns av Sundsvall, föregångaren till Level som skulle slå stort i USA. Men då ingen jävel kunde säga Sundsvall i staterna så drog man tillbaka produkten och skulle destruera den. Några driftiga köpte upp de kvarvarande och krängde vidare. Vidare finns det ju en doldis i V&S sortiment, nämligen Epoque vilken jag nog håller som den bästa svenska vodkan just nu. Den kan smakmässigt beskrivas som en premiumvariant av Explorer (en annan väldigt bra produkt, om än bespottad), den är rivig och elegant på samma gång. På den internationella icke smaksatta fronten så finns det ju en massa grejer att välja på. Tidigare nämnda Belvedere är snygg som fan, Grey Goose likaså och Tanquerays vodka Sterling. En annan personlig favorit är den Nya Zeeländska vodkan 42 below. Snygg förpackning, snyggt innehåll. Stolishnaya elit är också god, förpackningen suger dock!

Jag tycker verkligen att vodkan gör en stor skillnad, men det är när man dricker den straight eller med vatten och is. Ska man blanda busgrogg så vettefan...
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Ska man göra busgrogg så går det nog lika bra med en Smirre eller Absolut, men det är fantastiskt gott med en god ren vodka med is och en skvätt citron. Ska passa på och varna för Xellent som jag nämnde tidigare, den gillar jag inte alls, smakar åt tequilahållet vilket är verkligt otrevligt...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Explorer är, det uruysla ryktet till trots, en väldigt bra vodka.

Det är skrämmande, jag vet!

Du och Krug88 kan bilda en liten Grey Goose klubb, han är också GG torsk :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Donald Trump’s golden vodka

Billionare Donald Trump has launched a new luxury product under his name: the Trump vodka.

The bottle’s unique design was created by the legendary American designer Milton Glaser who once upon a time came up with the world-famous "I Love New York" sign.

Gold-covered Trump vodka is made in a limited edition. The bottle is covered with gold by hand; the process of making a single exclusive item takes up to 4 months.

The new vodka is an intriguing combination of 40% alcohol content and a subtle flavour of lemon, orange, grape or raspberry.

bpic_news_6873.jpg
 

anders

Medlem
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Kampanj! Köp en Trump Vodka och få en Spintap på köpet. Köp två Trump Vodka och du får även en WaterAirificator (TM).
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Någonting i den här meningen: "The new vodka is an intriguing combination of 40% alcohol content and a subtle flavour of lemon, orange, grape or raspberry." är bara så otroligt fel...

An intriguing combination of 40% alcohol.... Jahapp...
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Lyxvodka har blivit fet business och handlar bara om design på flaskorna känns det som...f o m nu så tänker jag bara hålla mig till klassikern GG, den håller fanimej måttet! :)
 

Pomerol

Medlem
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Jag var tidigare på en provning där det jag fick prova kolondestillerad vodka bredvid vodka från enkelpanna. Det var mycket intressant då enkelpannavodkan var smakrikare och mer karaktärsfull utan att för den skull bli eldigare. Däremot ska man tycka bra mycket om vodka för att föredra den, de flesta vill förmodligen ha så neutral vodka som möjligt.

Håller med Krug, Explorer är mycket bättre än sitt rykte. Tycker dessutom att den känns härligt retro - så otroligt fel att det blir rätt...
 

Elvis

Medlem
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Är ingen finsmakare av vodka, men jag har alltid gillat Explorer. Lustigt vad vi är överens!

Tycker för övrigt att det är lite komiskt att se vilka produkter som förärats ensiffriga varunummer av SS:

1 Renat
3 Explorer
4 Kronvodka
7 Hallands Fläder

Säger en del om svenskarna. ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Elvis skrev:
Tycker för övrigt att det är lite komiskt att se vilka produkter som förärats ensiffriga varunummer av SS:

1 Renat
3 Explorer
4 Kronvodka
7 Hallands Fläder

Säger en del om svenskarna. ;D

Det är för att grabbarna på parkbänkarna aldrig lärde sig räkna mer än till 10.
 

lepatrik

Medlem
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

GG har tappat lite senaste tiden, troligen pga nya köparens vilja att massproducera en miljard flaskor, jag är lite besviken. Just nu finns dock ingen bättre men risk för att GG faljerar. nu ska jag ta en gg martini
 

David W

Medlem
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Vad tycker ni om den svensk/franska vodkan Cape North, är det någon som testat den?
 

Elvis

Medlem
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Väcker liv i den här tråden.

Provade nämligen Russki Standart Vodka för första gången igår. En god vän hade köpt med sig den från Moskva. Jag fick prova blint mot Finlandia och Smirnoff (enbart blandat med en isbit var). Vilken skillnad! Russki Standart sopade banan med de två andra. Så extremt ren smak och en skön avsaknad av eftersmak - den bara rann ner. Smirnoff var för övrigt klart sämst.

De kan det där med vodka, ryssarna! Någon annan här som provat Russki Standart? (Finns för övrigt på SS under namnet Russian Standard för 249 kr.)
 

Allaboda

Medlem
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Kul anekdot om Russki Standard:

Startades av några ryssar med hjälp av bla min fd arbetsgivare - en konslutbyrå. Var på konf i ST Petersburg på konf och fick höra hur det gjort. De roliga var när de etablerat varumärket som ett pålitligt och tryggt, utan finkel och synskaderisker. Vad ser man då ett stort gap där ryssarna inte litar på existeraden aktörer på marknaden? Svaret är banker. Så efter att ha startat ett vodka märke, ger man sig på att starta bank. :)

http://www.russianstandard.com/financia ... s/banking/
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

jag såg någon rulle härom dagen där de drack vodka och åt inlagd gurka på ryskt manér. Detta gjorde mig så inspirerad att jag var tvungen att slänga in en flaska belvedere i frysen och har börjat scouta efter habil gurka.

Här ska snapsas!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Krug skrev:
jag såg någon rulle härom dagen där de drack vodka och åt inlagd gurka på ryskt manér. Detta gjorde mig så inspirerad att jag var tvungen att slänga in en flaska belvedere i frysen och har börjat scouta efter habil gurka.

Här ska snapsas!

Det där lät ju hur gott som helst, ska nog ta och ge mig på det också, ska inhandla någon bra vodka som jag inte druckit tidigare, kanske testa Cape North som nämnts tidigare, har någon druckit den?
 
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

Krug skrev:
jag såg någon rulle härom dagen där de drack vodka och åt inlagd gurka på ryskt manér. Detta gjorde mig så inspirerad att jag var tvungen att slänga in en flaska belvedere i frysen och har börjat scouta efter habil gurka.

Här ska snapsas!
Skulle du bjuda en ryss på Belvedere kommer han kalla dig bögjävel.
Finns egentligen bara en vodka som gäller här och det är Russki Standard.
Habil gurka skall vara hel, och med en så syrlig inläggning som det går att uppbringa.
Glöm inte av det mörka fullkornsbrödet som gör rätten fullkomlig.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Lyxvodka, bluff och båg eller värt pengarna?

El burro grande skrev:
Skulle du bjuda en ryss på Belvedere kommer han kalla dig bögjävel.
Finns egentligen bara en vodka som gäller här och det är Russki Standard.
Habil gurka skall vara hel, och med en så syrlig inläggning som det går att uppbringa.
Glöm inte av det mörka fullkornsbrödet som gör rätten fullkomlig.

Klart han skulle, Belvedere är ju en Polsk vodka. Dock var det det som fanns tillgängligt.
 
Toppen