Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Malolaktisk jäsning och dess betydelse för smak och arom

Mattias Schyberg

Administratör
@vininfo.nu har varit i farten och nördat ner sig i begreppet malolaktisk jäsning. Perfekt läsning en lördag kväll, samtidigt som man sippar på sitt favoritvin. I mitt fall på ett hotellrum i Köpenhamn...:cool:

http://vininfo.wordpress.com/2014/03/21/malolaktisk-jasning-och-dess-betydelse-for-arom-och-smak/

En undran jag har är vad man skulle få för karaktär på typ en Syrah eller CS som inte genomgått malolaktisk jäsning överhuvudtaget? Högre syra kan jag tänka mig, slankare och lättare vin totalt, men hade druvkaraktären varit sig lik?
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Verkligen ett bra blogginlägg! Jag har läst på en massa ställen om både MLF och fatlagring, men inte i sådan detalj när det kommer till vad som faktiskt händer på det kemiska planet! Cred till @vininfo.nu för det fina inlägget!

Något rött som inte genomgått MLF har jag mig veterligen inte provat, men jag har provat ståltanksjäst Merlot som aldrig sett en skymt av ek. Det är rentav fruktansvärt strävt! Enligt uppgift hade det genomgått MLF i tanken men det var ändå ingen behaglig upplevelse... :p
 

vininfo.nu

Medlem
Tack för era fina ord!

Texten är uppdaterad med strukturformler (ngt måste man ju göra om man inte kan sova...) om någon promille är intresserad...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Verkligen ett bra blogginlägg! Jag har läst på en massa ställen om både MLF och fatlagring, men inte i sådan detalj när det kommer till vad som faktiskt händer på det kemiska planet! Cred till @vininfo.nu för det fina inlägget!

Något rött som inte genomgått MLF har jag mig veterligen inte provat, men jag har provat ståltanksjäst Merlot som aldrig sett en skymt av ek. Det är rentav fruktansvärt strävt! Enligt uppgift hade det genomgått MLF i tanken men det var ändå ingen behaglig upplevelse... :p
För en tanninjunkie som mig själv så låter din Merlot riktigt god. Antar det var ett "fatprov" när du gjorde din egna blend som du skrivit om tidigare? Kan i så fall tänka mig att vinets ungdom bidrog en hel del, massor av sträva omogna druvtanniner...vattnas lite i munnen. :cool:
 

ChristianB

DipWSET
Jepp, det var det där blend-tillfället. Det skulle förstås vara väldigt intressant att höra vad du tycker om ett sådant vin. Jag har en flaska kvar i garderoben någonstans; om det blir något slags vinträff kan jag ju alltid plocka med den och låta andra prova. :p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jepp, det var det där blend-tillfället. Det skulle förstås vara väldigt intressant att höra vad du tycker om ett sådant vin. Jag har en flaska kvar i garderoben någonstans; om det blir något slags vinträff kan jag ju alltid plocka med den och låta andra prova. :p
Du skall inte till Gbg snart? Typ i slutet av april?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jepp, det var det där blend-tillfället. Det skulle förstås vara väldigt intressant att höra vad du tycker om ett sådant vin. Jag har en flaska kvar i garderoben någonstans; om det blir något slags vinträff kan jag ju alltid plocka med den och låta andra prova. :p
Det låter som en deal. Finns ju en möjlighet 26/4 i Göteborg. Om inte blir det säkert tillfällen längre fram. :)
@StefanAkiko bjuder i så fall in (han är boss), men bara om du är RIKTIGT intresserad av vinonani...:cigarr:

Jag är intresserad av din flaska i alla fall...
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Vad är vitsen med att utesluta MLF i champagne, som vissa producenter gör? Är inte modern skumpa tillräckligt syrlig som den är?
 

ChristianB

DipWSET
Finns väl inget samband mellan strävhet och material på behållaren?
Det var nog lite dåligt uttryckt av mig; det sker ju ett visst utbyte mellan vin och ek när det ligger på fat, så att tanninerna mjuknar lite. De klumpar ihop sig och fälls ut, alternativt blir större och således mindre aggressiva. Både rött och vitt vin blir mindre astringent.
 
Toppen