Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Månadsjournalens vinbrev anno 1986

sunqan

Vinös
En av mina arbetskamrater placerade ett exemplar av "Månadsjournalens VINBREV" av Sune Carlqvist som medföljde som bilaga till Månadsjournalen nr 7/86.

man kan glatt konstatera att det både var annorlunda och likadant då som nu :)
inledningen av vinbrevet är - "Vi har alla upplevt i vår att det är ont om vissa viner. Just de vi vill ha har tagit slut" samt ett krass konstaterande att "hur stort lagret av de nya vinerna är vet ingen utanför den inre kretsen".

Om Château Citran 1982 (90:) skriver han som kommentar "Chateau Citran hör till den förnäma skaran på arton slott cru grand bourgeoise exeptionnel i Médoc och betalas idag högre än sin klassificering. Ett bra vin"... Samma vin årgång 2005 kostade på SB 179:- och 2007 129:- enligt vininfo.org, jag misstänker att ingen idag tycker att den betalas högre än sin klassificering. 1982 har jag för mig wine-searcher sa dryga 500 i snitt plus skatter. så prisutvecklingen har väl varit rätt ok :).

sen har han en bra kommentar till Domaine Perin de Naudine 1982 för 85:- - "När man ibland tycker sig ha ledsnat på de härtappade röda bordeauxerna sitter detta vin fint, till ett överkomligt pris" - Verkligen nostalgi från en svunnen tid när SB hade ett annat uppdrag än att kränga BIB.

och slutligen har vi slutklämmen på kommentaren till Chateau Vieux Ferrand, 1981 för 100:- - "... men är ett fyndvin inom hundrakronorsvallen, dagens smärtgräns för bra viner". Undrar var den "smärtgränsen" går idag, dvs vilken publik vänder sig vinbrevet till... risken är att det är 100:- än idag, sorgligt i så fall...
kul läsning i alla fall
-anders
 

Jos

Medlem
SV: Månadsjournalens vinbrev anno 1986

sunqan skrev:
En av mina arbetskamrater placerade ett exemplar av "Månadsjournalens VINBREV" av Sune Carlqvist som medföljde som bilaga till Månadsjournalen nr 7/86.

man kan glatt konstatera att det både var annorlunda och likadant då som nu :)
inledningen av vinbrevet är - "Vi har alla upplevt i vår att det är ont om vissa viner. Just de vi vill ha har tagit slut" samt ett krass konstaterande att "hur stort lagret av de nya vinerna är vet ingen utanför den inre kretsen".

Om Château Citran 1982 (90:) skriver han som kommentar "Chateau Citran hör till den förnäma skaran på arton slott cru grand bourgeoise exeptionnel i Médoc och betalas idag högre än sin klassificering. Ett bra vin"... Samma vin årgång 2005 kostade på SB 179:- och 2007 129:- enligt vininfo.org, jag misstänker att ingen idag tycker att den betalas högre än sin klassificering. 1982 har jag för mig wine-searcher sa dryga 500 i snitt plus skatter. så prisutvecklingen har väl varit rätt ok :).

sen har han en bra kommentar till Domaine Perin de Naudine 1982 för 85:- - "När man ibland tycker sig ha ledsnat på de härtappade röda bordeauxerna sitter detta vin fint, till ett överkomligt pris" - Verkligen nostalgi från en svunnen tid när SB hade ett annat uppdrag än att kränga BIB.

och slutligen har vi slutklämmen på kommentaren till Chateau Vieux Ferrand, 1981 för 100:- - "... men är ett fyndvin inom hundrakronorsvallen, dagens smärtgräns för bra viner". Undrar var den "smärtgränsen" går idag, dvs vilken publik vänder sig vinbrevet till... risken är att det är 100:- än idag, sorgligt i så fall...
kul läsning i alla fall

-anders
Runt 200 spänn idag tydligen men då får man ju hela tre liter! :)
http://myntkabinettet.se/web/Rakna_ut_penningvardet.aspx
 
SV: Månadsjournalens vinbrev anno 1986

sunqan skrev:
En av mina arbetskamrater placerade ett exemplar av "Månadsjournalens VINBREV" av Sune Carlqvist som medföljde som bilaga till Månadsjournalen nr 7/86.

man kan glatt konstatera att det både var annorlunda och likadant då som nu :)
inledningen av vinbrevet är - "Vi har alla upplevt i vår att det är ont om vissa viner. Just de vi vill ha har tagit slut" samt ett krass konstaterande att "hur stort lagret av de nya vinerna är vet ingen utanför den inre kretsen".

Om Château Citran 1982 (90:) skriver han som kommentar "Chateau Citran hör till den förnäma skaran på arton slott cru grand bourgeoise exeptionnel i Médoc och betalas idag högre än sin klassificering. Ett bra vin"... Samma vin årgång 2005 kostade på SB 179:- och 2007 129:- enligt vininfo.org, jag misstänker att ingen idag tycker att den betalas högre än sin klassificering. 1982 har jag för mig wine-searcher sa dryga 500 i snitt plus skatter. så prisutvecklingen har väl varit rätt ok :).

sen har han en bra kommentar till Domaine Perin de Naudine 1982 för 85:- - "När man ibland tycker sig ha ledsnat på de härtappade röda bordeauxerna sitter detta vin fint, till ett överkomligt pris" - Verkligen nostalgi från en svunnen tid när SB hade ett annat uppdrag än att kränga BIB.

och slutligen har vi slutklämmen på kommentaren till Chateau Vieux Ferrand, 1981 för 100:- - "... men är ett fyndvin inom hundrakronorsvallen, dagens smärtgräns för bra viner". Undrar var den "smärtgränsen" går idag, dvs vilken publik vänder sig vinbrevet till... risken är att det är 100:- än idag, sorgligt i så fall...
kul läsning i alla fall
-anders

Lyxviner kostar väl fortfarande över 100 kronor. Det är det vedertagna gränsen för ett dyrt vin.

PS Såg detta sent, finns det möjlighet att scanna in det exemplaret av Månadsjournalen?
 
Trådskapare
sunqan

sunqan

Vinös
SV: Månadsjournalens vinbrev anno 1986

Om jag kommer ihåg och om jag hittar den...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 
Trådskapare
sunqan

sunqan

Vinös
SV: Månadsjournalens vinbrev anno 1986

Nu har jag hittat och scannat. Kopiatorn tyckte att PDF var ett bra format, och det kanske det är. Frågan är nu bara - hur får man in alstret här i forumet?
 
SV: Månadsjournalens vinbrev anno 1986

sunqan skrev:
Nu har jag hittat och scannat. Kopiatorn tyckte att PDF var ett bra format, och det kanske det är. Frågan är nu bara - hur får man in alstret här i forumet?

Du ska kunna lägga till bilagor som ligger precis under rutan du skriver ditt svar i
 

Magikern

Medlem
SV: Månadsjournalens vinbrev anno 1986

sunqan skrev:
och slutligen har vi slutklämmen på kommentaren till Chateau Vieux Ferrand, 1981 för 100:- - "... men är ett fyndvin inom hundrakronorsvallen, dagens smärtgräns för bra viner". Undrar var den "smärtgränsen" går idag, dvs vilken publik vänder sig vinbrevet till... risken är att det är 100:- än idag, sorgligt i så fall...

Av någon anledning är 100 smärtgränsen om de inte handlar om nyårschampagne eller Amarone. Fortfarande är det väldigt få som värdesätter dyrare viner även bland dem som anser sig vara "vinälskare". Vita Desertviner i allmänhet och Sauturnes i synnerhet tycks dock vara någonting som många kvinnor anser vara de godaste de druckit.

Folk hade inte köpt 300-kronors Bourgogne I Sverige ens om varenda snabbköp hade haft det. :'(
 
Trådskapare
sunqan

sunqan

Vinös
SV: Månadsjournalens vinbrev anno 1986

då ska vi se.
nä...
när jag klickar på "bilagor och andra tillval" får jag bara upp tre tillval (underrätta via e-post, använd ine smileys och återgå till ämnet efter postandet)
detta med ie9
:-(

och firefox
 
Trådskapare
sunqan

sunqan

Vinös
SV: Månadsjournalens vinbrev anno 1986

if you can't beat'em - eat'em
8)
 

Elvis

Medlem
SV: Månadsjournalens vinbrev anno 1986

1982 Domaine Leflaive Bienvenues-Batard-Montrachet för 346 kr var ett bra tips i alla fall. Bra värdeutveckling också (ca 5500 kr/flaska idag hos FRW).

Otroligt vad gammal formgivningen ser ut...
 
SV: Månadsjournalens vinbrev anno 1986

Elvis skrev:
1982 Domaine Leflaive Bienvenues-Batard-Montrachet för 346 kr var ett bra tips i alla fall. Bra värdeutveckling också (ca 5500 kr/flaska idag hos FRW).

Otroligt vad gammal formgivningen ser ut...

31 år gör mycket.

Sune Carlqvist gick för övrigt hädan 1997 och man kan kanske skänka en tanke till att vi diskuterar hans alster, 16 år efter hans bortgång.
 
Toppen