Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mat och vin med Zvampen, Jimmy och Janne.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Den 25 oktober smäller det. 18 platser finns till höstens kanske skönaste mat och vinupplevelse.

Zvonko ”Zvampen” Sokcic är legendarisk kock, köksmästare och vinnörd; tatuerad och otäck med världens största hjärta. Jimmy Forsman är gammal kock och sommelier också tatuerad och lite småotäck, har anklagats för att vara medlem i Bandidos. Saknar körkort. Janne Holopainen är en en, tror vi, otatuerad kock med ett ofantligt vinintresse. Slungar ut tallrikar med mat av absolut världsklass på Rolfs kök när han inte knäcker extra med Zvonko och Jimmy.

Tyngdpunkten på kvällen är USA, närmare bestämt Kalifornien när det kommer till vinerna. Dricker lite olika grejer av den nya skolan, blandar stilar, viner rätter hej vilt. Det är inte bara USA, vi slänger in lite madeira och lite champagne också.

Det här är inte en vinprovning. Det här är en vinmiddag med fokus på GOTT!

Temat är mat och vin. Hedonistisk matglädje. Vi har idag suttit och dragit upp riktlinjer för mat och vin och även om inte maten är exakt spikad så kommer det en liten indikation här.:

2 x ostron, vi är inte helt klara med vad eller hur men det blir minst en ”Rockefeller”.
2 x Lobster Rolls
Zvonkos klassiska anklever-och fläskläggsterrin
Duva och svamp.
Riktigt jävla bra kött och sås.
2 x ostar.

Till detta kommer vi att dricka massor, bland annat:

J-L Vergnon NV Conversation
J-L Vergnon 2007 Confidence
Shibumi Knoll 2011 Chardonnay
Ceritas 2012 Ceritas Charles Heintz Chardonnay
WH Smith 2010 Marimar Estate Pinot Noir
Sandhi 2012 Sta Rita Hills Pinot Noir
Ovid 2009 Cab blend från Napa Valley
Rainwater Reserva, 5yo Madeira

Vi har några viner till att spika, mer information kommer. Eller så spoilar vi inte överraskningen.
Datum: Lördagen den 25 oktober
Plats: I stockholm, i någon karg lokal på Kungsholmen.
Antal platser: 18
Pris: 2000 kronor per person.
Anmäl dig genom att skicka ett mail till: jimmy.forsman@gmail.com (ändrade adressen, strul med den andra).

Först till kvarn gäller. Anmälan är bindande och bekräftas med insättning av hela beloppet på angivet konto. Pengar återbetalas ej - det är upp till dig att finna en ersättare om du inte kan komma. Vi kommer bara att köra om alla platser är bokade. 18 personer eller inget.

Information om betalning, plats och tid kommer på mail när alla platser är tingade. :)
 
Last edited:
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Stockholm är inte långt borta.
Kommer att bli sjukt smarrigt. Bara tanken på terrinen får mig att dregla.

15 platser kvar. :)
 

Per Stade

Lege artis
Om du och Zwampen kommer till västkusten så lovar jag att ställa upp
med en flaska Germain-Robin Single Barrel Pinot Noir V56 till kaffet.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Om du och Zwampen kommer till västkusten så lovar jag att ställa upp
med en flaska Germain-Robin Single Barrel Pinot Noir V56 till kaffet.
Hade varit fantastiskt. Men vi blir nog tyvärr fast på kungsholmen.

Har idag botaniserat bland en massa sköna amerikanska kultviner från tidigt 90-tal. Vi letar efter någon godsak att fylla ut med. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Och i de sista två som räknades av ingick jag...

Hur jävla bra kommer inte det här bli, jag orkar knappt ens tänka på det, Hedonistiskt jäkla bra! Oj oj oj, jag däckar nästan!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Strålande med finewines-aktiviteter, synd att de inträffar just när man är på resa till en vinregion...
 
Toppen