Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Matlagning på molekylär nivå

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/matl ... kylar-niva

Blir det bättre eller sämre med alla nya tekniker. Jag kan bli lite motvalls och kan hålla med Daniel Crespi citat från hans 12 x 8 restaurang:

Vår matstil är fjärran från rökpuffar, pulver, sfärer och flytande kväve utan har en, som vi hoppas att ni uppskattar, mer klasssisk prägel

Naturligtvis är många av råden kring matvaror, behandling av dem etc helt rätt men vad är viktigast, teori eller kärleken till maten? Som ren teoretiker kan det kanske vara kul att läsa de här böckerna dock, vad tycker ni?

Boken kostar bara $450 dollar på Amazon http://www.amazon.com/Modernist-Cuisine ... 0982761007

PS. Vem ställer upp och gör hamburgaren, jag kan stå för en flaska vin ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Matlagning på molekylär nivå

Om du vill börja med grunderna så finns boken On Food and Cooking som var en av de stora inspirationskällorna för exempelvis Heston Blumenthal. Jag borde ha den liggandes någonstans, men jag kan fan inte minnas var...

Jag tycker att det är intressant, den typen av extremt avancerad matlagning, precis som Haut Couture inom modebranchen, är nödvändig för att föra allting framåt. Men med det sagt så är det jävligt trevlig med en köttbit med bearnaise ibland också. ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Matlagning på molekylär nivå

Jimmy Forsman skrev:
Om du vill börja med grunderna så finns boken On Food and Cooking som var en av de stora inspirationskällorna för exempelvis Heston Blumenthal. Jag borde ha den liggandes någonstans, men jag kan fan inte minnas var...
Jag har den också och kan helhjärtat rekommendera den. Jag kan även rekommendera mitt senaste bokköp, Heston Blumenthal at Home.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Matlagning på molekylär nivå

shorepower skrev:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/matl ... kylar-niva

Blir det bättre eller sämre med alla nya tekniker. Jag kan bli lite motvalls och kan hålla med Daniel Crespi citat från hans 12 x 8 restaurang:

Vår matstil är fjärran från rökpuffar, pulver, sfärer och flytande kväve utan har en, som vi hoppas att ni uppskattar, mer klasssisk prägel

Naturligtvis är många av råden kring matvaror, behandling av dem etc helt rätt men vad är viktigast, teori eller kärleken till maten? Som ren teoretiker kan det kanske vara kul att läsa de här böckerna dock, vad tycker ni?

Boken kostar bara $450 dollar på Amazon http://www.amazon.com/Modernist-Cuisine ... 0982761007
PS. Vem ställer upp och gör hamburgaren, jag kan stå för en flaska vin ;D


Visst är det intressant och jag kommer säkert att köpa boken, men.....
När varenda restaurant på landsorten börjar göra pytteportioner med skum och gelé och puré av allt mellan himmel och jord tycker jag att det bara är pretto och längtar efter en rejäl tallrik husmanskonst.
 

kayaker

Cyklist
SV: Matlagning på molekylär nivå

Jag gillar det här i en av recensionerna:
This might not be the *only* book you need to own on cooking, but if you don't have a copy then your world will be seriously incomplete.
 

Andreas L

Medlem
SV: Matlagning på molekylär nivå

Denna typ av mat kan vara intressant emellanåt men jag föredrar ätvänlig mat. Om vi ser till en stor del av dagens "bästa" restauranger så lagar kockarna mat man inte vill äta och sommeliererna serverar viner man inte vill dricka.

Hellre Kalvkotlett med Pomerol än zucchinipulver med oxiderad Chenin Blanc...
 

Elvis

Medlem
SV: Matlagning på molekylär nivå

Andreas L skrev:
Om vi ser till en stor del av dagens "bästa" restauranger så lagar kockarna mat man inte vill äta och sommeliererna serverar viner man inte vill dricka.

Jag håller med om vinerna men inte om maten. Vinpaket tar jag i princip aldrig längre, efter ett antal dåliga erfarenheter både i Sverige och utomlands. Vad gäller maten så tycker jag att trenden bland stjärnkrogana tydligt går mot "enklare" rätter och renare smaker. Det var "konstigare" för fem år sedan.
 

Jos

Medlem
SV: Matlagning på molekylär nivå

Elvis skrev:
Jag håller med om vinerna men inte om maten. Vinpaket tar jag i princip aldrig längre, efter ett antal dåliga erfarenheter både i Sverige och utomlands. Vad gäller maten så tycker jag att trenden bland stjärnkrogana tydligt går mot "enklare" rätter och renare smaker. Det var "konstigare" för fem år sedan.
+1
Maten tycker jag blivit renare och bättre överlag även om det finns undantag såklart. Åt en råbiff på 1900 i helgen och herregud vilket trams... Pyttelite riven oxfilé tillsammans med någon gegga, ett berg med pepparrot, stora klyftor av rödbeta och ytterligare dekoration med geggan och små geggiga högar av kaprispuré.... Och tillbehöret var tråkig ugnsrostad potatis. Kladdigt, tramsigt och inte ens gott. När man bara var sugen på en råbiff...

Ang. vinpaketen så är jag less på kassa, överprissatta viner som i princip alltid följer antingen någon importörs sortiment eller en bindgalen sommeliers fetisch för märkliga viner från något obskyrt område i norra Apulien...

När jag ändå är igång så.... är helt sinnessjukt trött på ekologist och biodynamiskt. Mina öron stänger av när jag hör "..och vi satsar stenhårt på närodlad mat kombinerat med ekologiska och biodynamiska viner.." Lika tröttsam trend som kött-trenden när alla restauranger skulle fokusera på kött och blaja om var kossan kom från, hur hon såg ut och vad hon åt etc.. etc..
 
Toppen