Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mest vin för pengarna – Bordeaux, Piemonte, Napa Valley eller Champagne?

Vino fino

Medlem
Men för att kunna påverka gemene man (som i typfallet sätter sin fot i Bordeaux högst en gång i livet) och SBs utbud behövs nog även att du för fram riktigt bra cru bourgeoisexempel.
Eftersom bägge efterfrågade samma sak så svarar jag både dig och @Crist(al)ian 77 med ett inlägg. Kvalificeringen, dvs. förbehållen som finns, måste vara att vi pratar inte om enskilda årgångar där det kan variera väldigt (är de senaste 10 åren acceptabelt som kriterium?) och att vi inte tittar på SB:s priser utan europeiska priser. Bra CB under 200 kr på vänstra stranden (högra sidan finns det bättre experter på som t.ex. @Håkan även om jag har mina preferenser även där):

Lilian Ladouys (särskilt med lagring, för den som vill få en sniff av Cos)
Noaillac (för den som går igång på gammal Lafite)
Gaudin (som en förklaring på varför Pauillac gör världens bästa Cabernet Sauvignon, även under 200 bagis)
La-tour-de-Mons (briljant namn, dessutom mintig lövig svartvinbär som bara görs i Margaux)
Peybonhomme-les-Tours (löjligt bra introduktion till Bdx för pengarna)
...slutligen också, inte min favorit men för de som gillar Råbert måste jag ändå objektivt framhålla
Haut-Maurac (modern, turboladdad, knäcker många Napa)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Just 5 kr för ett bra vin är du nog ganska ensam om att uppskatta. Åt middag och tillbringade kvällen med importören av rödtjutet som serveras via kran till buffén på Viking Line nyligen. Han var mäkta stolt. Han köper det nämligen för 4 kr litern bulkvis. Han gillade det själv mycket. "Lättdrucket och gott med fin druvkaraktär", sa han. Själv så kräktes jag lite i munnen och insåg att till och med bib kan vara ett nöje att dricka i jämförelse. ;)

Viking Line har mest troligt världens sämsta rödtjut till sin buffé.

True story!
-Nu tycker jag du allt lämnar ämnet här... har skrev faktiskt prisklass 5-750 kr flaskan, fyra kronor litern däremot känns lite väl...
 

Jos

Medlem
Nu är det ju inte mig du frågar, men jag tror denna artikel från Jancis är ett väldigt bra underlag till hela Cru Bourgeois-begreppet. En sak som jag gillar med "klassificeringen" är att vinerna blindtestas och att det är vinet i sig som klassificeras och inte slottet eller platsen. Sen kan man ju alltid ifrågasätta juryn som röstar visserligen. I dagsläget är det väl mer som en certifiering än en klassificering. Jancis rekommendationer lyder i alla fall enligt följande:

Kan verkligen hålla med henne om Boscq. Prövade igenom ett gäng 09or när de började dyka upp och storhamstrade just sistnämnda för att ha lådvis över lång tid framöver som husvin och för att följa. Grymt gott!
Kollade saldot nu, gick tydligen sådär. Har en flaska kvar... :D
 
Kan verkligen hålla med henne om Boscq. Prövade igenom ett gäng 09or när de började dyka upp och storhamstrade just sistnämnda för att ha lådvis över lång tid framöver som husvin och för att följa. Grymt gott!
Kollade saldot nu, gick tydligen sådär. Har en flaska kvar... :D
Ganska typiskt om man köper en större kvantitet "för att kunna dricka" :)
 
Toppen