Mest vin för pengarna – Bordeaux, Piemonte, Napa Valley eller Champagne?

Diskussion i 'Vin' startad av LeChat, 10 juni 2016.

1. Vino fino

Vino fino Medlem

Eftersom bägge efterfrågade samma sak så svarar jag både dig och @Crist(al)ian 77 med ett inlägg. Kvalificeringen, dvs. förbehållen som finns, måste vara att vi pratar inte om enskilda årgångar där det kan variera väldigt (är de senaste 10 åren acceptabelt som kriterium?) och att vi inte tittar på SB:s priser utan europeiska priser. Bra CB under 200 kr på vänstra stranden (högra sidan finns det bättre experter på som t.ex. @Håkan även om jag har mina preferenser även där):

Lilian Ladouys (särskilt med lagring, för den som vill få en sniff av Cos)
    Noaillac (för den som går igång på gammal Lafite)
    Gaudin (som en förklaring på varför Pauillac gör världens bästa Cabernet Sauvignon, även under 200 bagis)
    La-tour-de-Mons (briljant namn, dessutom mintig lövig svartvinbär som bara görs i Margaux)
    Peybonhomme-les-Tours (löjligt bra introduktion till Bdx för pengarna)
    ...slutligen också, inte min favorit men för de som gillar Råbert måste jag ändå objektivt framhålla
    Haut-Maurac (modern, turboladdad, knäcker många Napa)

2. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

-Nu tycker jag du allt lämnar ämnet här... har skrev faktiskt prisklass 5-750 kr flaskan, fyra kronor litern däremot känns lite väl...

3. Har inte läst igenom hela tråden men på rak arm skulle jag säga Barbaresco.

4. Magikern

Magikern Medlem

Jag skulle säga Dolcetto från Pecchenino, Brovia, Anna Maria Abbona och San Fereolo. Piemonte är ju mer än Nebbiolo (Barbera brukar vara bättre value också).

San Fereolo 2001 var förvånansvärt bra valuta när den var på topp och 2005an likaså.

5. Jos

Jos Medlem

Kan verkligen hålla med henne om Boscq. Prövade igenom ett gäng 09or när de började dyka upp och storhamstrade just sistnämnda för att ha lådvis över lång tid framöver som husvin och för att följa. Grymt gott!
    Kollade saldot nu, gick tydligen sådär. Har en flaska kvar... :D

6. danryd

danryd :)

Ganska typiskt om man köper en större kvantitet "för att kunna dricka" :)

Dela sidan