Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Metal och vin

anders

Medlem
En fråga av sådan vikt och dignitet känner jag ska inte döljas i en tråd om öl utan måste avhandlas i en egen.

Efter att under helgen empiriskt ha studerat frågan har jag fått ändra min uppfattning. Det går att kombinera metal och vin. Jag knäckte upp en Planeta Merlot 2003 och hällde i glaset samtidigt som jag hade lite trevlig Judas Priest i lurarna. Till min förvåning fungerar vinet utmärkt. Detta krävde naturligtvis en grundlig analys.

Vinet är i näsan en fruktpackad historia som toppas av vad jag förknippar med nyöppnat paket apelsinjuicekoncentrat. Efter ca 15 minuter dör dofterna taskigt nog ut i glaset.
Detta är dock totalt ointressant, så skit i det. Det spännande är det som passerar smaklökarna. Vinet mönstrar stadiga 15% alkohol (enligt etiketten, skulle inte bli förvånad om spaggarna ljuger ner drickat för att klara alkoholgränserna för beskattning) och har en tung yppig fruktighet som ligger kvar med en eldig eftersmak länge, länge. Kombinera detta med en väl integrerad fatton så har vi vad då? Just det, en whiskey light.

För att testa min teori så valde jag nu lite varierande låtar av Priest (Hell Patrol, Night Crawler, Judas Rising) och Maiden (The Number of the Beast, 2 Minutes to Midnight, The Evil That Men Do). Jodå, vinet levererade.
För det ultimata provet plockade jag då fram vad som utan tvekan måste betraktas som en Grand-Cru-platta, eller med den amerikanske lagvrängarens system en 100-poängsspelning: Iron Maidens 'Rock in Rio', alla liveplattors måttstock. Det rockar fett. Klassiker som Blood Brothers och Fear of the Dark med Planeta är som en lysande Yquem och den finaste gåslever. En total lyckokänsla infinner sig.

Larsson var alltså i viss mån på kombinationen. Skillnaden är att vinet inte ska vara sunkigt utan alkoholstinnt, mjukt och yppigt fruktdrivet med sötma och en balanserande syra vilket både Merlot, Zinfandel och även andra druvor är dugliga till att leverera. Det är alltså inte druvan i sig själv som är avgörande utan vinets slutliga struktur, dvs att det liknar det klassiska rock'n'roll-drickat whiskey.

Till sist en förmaning till Krug: nej, även om vinet påminner om JD så är det ytterst tveksamt att det gifter sig med vare sig cola eller Hof. :D

Rock on!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Metal och vin

Tja, vad ska man säga? Kopplingen mellan Merlot som den mest feminina av druvor och Judas Priest, den mest "gayiga" av metal, är väl inte helt orimlig. Vad Rob Halford tycker om merlot låter jag vara osagt, men jag tror bestämt att han har en viss förkärlek för korpulenta Münchenboende blekingepågar som köper Siciliansk Merlot.

Skulle du inte ha placerat den här tråden i Övrigt?
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Metal och vin

Krug skrev:
Skulle du inte ha placerat den här tråden i Övrigt?

Hur mycket mer vin vill du ha innan det godkänns för inlägg under vin? :D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Metal och vin

Krug skrev:

Fan, hårda bandage i kravställningen alltså! Får lägga till att jag provade Roc de Combe 99 igår, utan metal dock. Lika bra det för näsan var inbjudande men drickat hade packat, stängt och gått hem och lagt sig. Det kröp fram att flaskan öppnades dagen innan. Jag är dock lite fundersam på hur mycket det påverkat vinet. Normalt sett brukar ju näsan följa med smaken i djupet men här var ju näsan kvar... ??? Knutet eller dött är frågan...

Jag blev så inspirerad av Rock in Rio så jag kör den just nu, inget bögvin tillgängligt dock. :(
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Metal och vin

Hmmm, jag har inte provar Roc de Combe 1999, men den borde ju vara mumma nu om man ser till de andra 1999orna därute. Men som du säger, den kan ju bero på att den stått över natten. Trist när det händer!

Men metal och vin var alltså sakfrågan... Det är klurigt detta. Jag lyssnar ju faktiskt inte så mycket på metal "civilt", det är mest när jag blir släpad till ställen på söder (eller Sveavägen) som dylikt inträffar. Jag kan ju dock meddela att minimalisktisk elektro och Kraftwerk fungerar utmärkt till en Rajsling.

Men å andra sidan satt jag och lyssnade på Drowning Pool i lördags och sippade på lite Chardonnay. Det var riktigt bra faktskt. Dock gjorde jag itne en riktigt lika djuplodande analys som du!
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Metal och vin

Krug skrev:
Dock gjorde jag itne en riktigt lika djuplodande analys som du!

När en fråga intresserar mig brukar jag penetrera den från alla vinklar för att på så sätt gå till botten med s(t)aken. ;D

Krug skrev:
Jag lyssnar ju faktiskt inte så mycket på metal "civilt", det är mest när jag blir släpad till ställen på söder (eller Sveavägen) som dylikt inträffar.

Eftersom jag oftast lyssnar på musik som matchar min sinnestämning så blir det mycket metal på kneget. Se nedan för en historia om varför folk inom IT har en tendens att nästan alltid vara i samma sinnestillstånd som Krug på Vinordic. Detta är inte en historia som drabbat mig men jag sitter just nu med ett arbete som inte är helt olikt...



Today, will go down in my professional history as quite possibly the lowest I would ever think of a software developer. I’ve carefully avoided the term “fellow coder”, speaking of a IT industry sticking by fellow IT people, but not today.

I presently support an existing production system, some 1000+ users that’s been in place around 3 years in which I’ve had no prior involvement until recently. Integration with other external parties within the system have provided an esclation in errors being reported in this external communication, and lack of adequate feedback to the user is another topic. Email is the means of reporting administratively of user errors, again another topic of issue. Within these emails, which are almost impossible to manage due to the limited internal GUI only toolset and lack of access to actual email account files to automate scripting (yet another topic? Do you see a trend here), is some relevent information regarding the transaction, and then most importantly the error message. The thing I need to investigate the problem.

The line reads (removing some stuff):


Error Code: 234567892

Ok, well a little cryptic, but surely you can work out from the external system what this means. Investigation of some more errors, in the mail GUI product, yet another series of open windows (you can’t view messages like a regular mail client with a summary list and a detail panel), provides for a trend in the error messages:


Error Code: 1235492567
Error Code: -434783134
Error Code: 34345199

The trend being there is none. Of course today by mid morning the email error count is into the hundreds, and I’m none the wiser. Well time to closely investigate the code management (as I’ve already contacted the external party, and asked if I can provide some error codes to receive greater information).

The following constitutes the two lines of code taken in the determination of the error messages I’ve shown so far. Note, this code takes the external system response, and then “attempts to determine usefull error content for presentation back to the user”.


errorNo = new Random().nextInt();
error = “Error Code: ” + errorNo;

Now while everybody laughed out loud, including fellow developers, DBA, IT manager, the Business Owners and Users (which can’t read code but could understand the first of these two lines I highlighted), and yes it really was funny in context with a bigger picture, but really it wasn’t funny at all. Some things make my blood boil, and this was one of them. With all the time lost between multitudes of people, users, call centre etc, I’d never felt a stronger conviction to hunt down the developer that wrote this.

The end of the story is after even trolling old CVS repository entries I was unable to piece sufficient information to determine the author. Most likely done pre version control, and then that trail leads to only a few names I’ve heard mentioned before.

I’d like to see somebody top that one!
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Metal och vin

Krug skrev:
jag förstod inte det mailet. Betyder det att jag är dum?

Kontentan av historien är att systemet ska leverera tillbaka felkoder som indikerar vad som gått snett. Problemet är att felkoderna slumpas fram (Random...) vilket innebär att felkoderna är helt värdelösa.

Låt oss bara konstatera att snubben som ställde till problemet framstår som ett större pucko än din "korv-i-flaska"-tomte. Låt oss också konstatera att sådana här historier är tyvärr allt för vanliga i IT-branschen. En inte helt oäven orsak till varför IT-investeringar alltid blir förbaskat mycket dyrare än planerat.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Metal och vin

För en programmerare så skulle man dock snabbt hitta vart det här felmeddelandet kommer ifrån, eftersom man naturligtvis först söker på talet vilket är helt galet åt alla håll, och sedan söka efter texten så poppar detta upp tämligen snabbt. Man kanske skulle baka in lite sådant men köra random % 99 så det blir ett vettigare tal ;D

Kanske till och med bygga ihop texten med chr(#) + chr(#) + chr(#) så skulle man få slita håret ett tag!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Metal och vin

EuphoniC skrev:
För en programmerare så skulle man dock snabbt hitta vart det här felmeddelandet kommer ifrån, eftersom man naturligtvis först söker på talet vilket är helt galet åt alla håll, och sedan söka efter texten så poppar detta upp tämligen snabbt. Man kanske skulle baka in lite sådant men köra random % 99 så det blir ett vettigare tal ;D

Kanske till och med bygga ihop texten med chr(#) + chr(#) + chr(#) så skulle man få slita håret ett tag!

Sluta omedelbart med att tala nörd!
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Metal och vin

EuphoniC skrev:
För en programmerare så skulle man dock snabbt hitta vart det här felmeddelandet kommer ifrån, eftersom man naturligtvis först söker på talet vilket är helt galet åt alla håll, och sedan söka efter texten så poppar detta upp tämligen snabbt. Man kanske skulle baka in lite sådant men köra random % 99 så det blir ett vettigare tal ;D

Kanske till och med bygga ihop texten med chr(#) + chr(#) + chr(#) så skulle man få slita håret ett tag!

Onekligen ett mycket effektivt sätt att genomföra en 'obfuscating'! Bör genomföras så att man aldrig kan identifieras!

Att killen i det här fallet inte började kolla i koden bör han dock vara förlåten för iom att det utgavs vara det andra systemet som skickade koden.

Krug skrev:
Sluta omedelbart med att tala nörd!

Vi talar i kod för att egentligen så håller vi på med otillåtna aktiviteter. :D
 

EuphoniC

Medlem
SV: Metal och vin

Inte helt utan att man blir lite nyfiken på vad ni som fördriver tiden här på forumet har för arbetsuppgifter :)

Själv är jag och har jobbat som programutvecklare sedan jag klev in i arbetslivet för lite mer än 11 år sedan.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Metal och vin

EuphoniC skrev:
Inte helt utan att man blir lite nyfiken på vad ni som fördriver tiden här på forumet har för arbetsuppgifter :)

Själv är jag och har jobbat som programutvecklare sedan jag klev in i arbetslivet för lite mer än 11 år sedan.

Skriv 14 år så är det jag.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Metal och vin

Stor grattis till anders för att så snabbt ha plockat sin egen tråd off topic!

Many gratulations!

//Kompisen Krug
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Metal och vin

Krug skrev:
Stor grattis till anders för att så snabbt ha plockat sin egen tråd off topic!

Many gratulations!

//Kompisen Krug

Tja, jag har ju tränat i ganska många andra trådar så jag kände att jag var redo för nästa nivå. :D
 

v_skogh

Medlem
SV: Metal och vin

EuphoniC skrev:
Inte helt utan att man blir lite nyfiken på vad ni som fördriver tiden här på forumet har för arbetsuppgifter :)

Själv är jag och har jobbat som programutvecklare sedan jag klev in i arbetslivet för lite mer än 11 år sedan.

Konsultande konstruktör inom bilindustrin.
Jobbar just nu med prototypframtagning hos Volvo Cars inom hjulupphägning.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Metal och vin

v_skogh skrev:
Konsultande konstruktör inom bilindustrin.
Jobbar just nu med prototypframtagning hos Volvo Cars inom hjulupphägning.

Sjalv ar jag chef for overvakningen av tillverkningsproceduren pa en fabrik, lika trist som det later.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Metal och vin

Andreas L skrev:
Själv tycker jag det här med mat & vin är himla kul... :eek:

Japp, vi har sett det. ;D Får väl skriva under på det också.
 
Toppen