Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Michelin Nordic Guide 2016

MartinE

Medlem
Då var årets Michelinstjärnor presenterade! För ett år sedan, när den första renodlade nordiska guiden kom, breddade guiden sitt nordiska fokus till att även inkludera restauranger i Malmö och Århus. I år går man steget längre och ser även utanför de större städerna. Det gör att Fäviken (två stjärnor direkt) och Daniel Berlin i Skåne Tranås äntligen inkluderas! Övriga svenska nykomlingar är Sushi Sho i Stockholm, Upper House i Göteborg, PM & Vänner i Växjö och Hotel Borgholm på Öland.

Inte helt oväntat fick Geranium i Köpenhamn äntligen sin tredje stjärna - och spöade därmed Noma som står kvar på två - men även Oslorestaurangen Maaemo fick tre stjärnor!

Vad tycker ni om årets stjärnor? Några oväntade tillskott? Vilka restauranger saknar ni?

Själv tycker jag det är väldigt kul med alla de nya restaurangerna! Den största överraskningen för mig måste nog vara Hotel Borgholm! Det som jag blev besviken över och som känns mycket oväntat är att Esperanto inte fick sin andra stjärna, utan står kvar på en. Kanske borde även Operakällaren blivit belönad med två!

Här är hela svenska listan:

Två stjärnor:
Frantzén, Stockholm
Mathias Dahlgren-Matsalen, Stockholm
Oaxen Krog, Stockholm
Fäviken, Järpen

En stjärna:
Ekstedt, Stockholm
Esperanto, Stockholm
Gastrologik, Stockholm
Mathias Dahlgren-Matbaren, Stockholm
Operakällaren, Stockholm
Sushi Sho, Stockholm
Volt, Stockholm
Bhoga, Göteborg
Koka, Göteborg
Sjömagasinet, Göteborg
SK Mat & Människor, Göteborg
Thörnströms Kök, Göteborg
28+, Göteborg
Upper House, Göteborg
Ambiance à Vindåkra, Malmö
Bloom in the Park, Malmö
Vollmers, Malmö
Hotel Borgholm, Borgholm
Daniel Berlin, Skåne Tranås
PM & Vänner, Växjö

Tillägg: Trådens titel borde varit "Michelin Nordic Guide 2016" då det är det korrekta namnet på årets guide! @Mattias S får gärna ändra! :)
 
Last edited:

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Att Fäviken skulle få två stjärnor var väntat och PM var så självklart att jag trodde att de redan hade en, även om jag såklart visste att de inte hade det. Underligt hur huvudet fungerar. Jättekul att Sushi Sho fick en stjärna, väldigt oväntat men välförtjänt! jag trodde faktiskt att Mathias Dahlgren – matsalen skulle tappa en stjärna; inte baserat på egna upplevelser, men efter vad andra människor som jag litar på har sagt. Karin Fransson får en stjärna är bara sjukt kul och välförtjänt.
Många trodde att Omakase köttslöjd skulle få en stjärna, men jag var mer skeptisk; mest för att de inte hade haft öppet länge nog och för att när jag var där och käkade så var det fortfarande lite barnsjukdomar och lite med menyn som måste kirras. Jag tvivlar dock inte på att de kommer att komma med snart – det är en fantastisk produkt – kanske redan i nästa upplaga.
Har inte nog på benen för att kommentera Esperanto och Operakällaren, det var länge sedan jag käkade på endera stället, men jag misstänker att Shibumi får en stjärna innan Esperanto får två.
Är även underligt nöjd över att Sverige inte har fått någon trestjärna; mest för att vårt kollektiva ego behöver den snytingen.
Ser fram mot listan på BIB Gourmand som i mitt tycke är mer intressant än stjärnorna.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
PM var välförtjänta av sin stjärna men roligast av allt är förstås att Karin Fransson äntligen fått sin stjärna. Kan tycka att hon som svensk gastronomis "grand old lady" förtjänat den i många år.

Så, nu har forumsmedlemmarna verkligen ingen ursäkt att inte stanna förbi mig på ett glas i Kalmar på vägen till Borgholm!

Nu har jag ju redan tjatat om restaurang Postgatan i Kalmar i andra trådar men de håller i mina ögon lika hög nivå som PM så jag hoppas på att det finns utrymme för en stjärna även till Kalmar när de arbetat in konceptet.

Kan bli en bra gastroresa att köra Växjö - Kalmar - Borgholm
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Fantastiskt kul att sushi sho fick en stjärna så enkelt o spartanskt hak, men så fantastiska smaker, måste va den stjärnan man kan äta till förmånligast pris oxå, stort grattis till dom!
Är djupt kränkt över att jag inte tagit tag i mig själv och dragit dit och käkat ännu. Nu lär det väl vara omöjligt. Får boka nu för att käka i december. :)
 
Trådskapare
MartinE

MartinE

Medlem
Har inte nog på benen för att kommentera Esperanto och Operakällaren, det var länge sedan jag käkade på endera stället, men jag misstänker att Shibumi får en stjärna innan Esperanto får två.
Jag trodde faktiskt att Shibumi låg bra till för en stjärna. Jag har inte ätit där själv, men "alla" pratar väldigt gott om det stället. Esperanto tycker jag definitivt förtjänar två stjärnor, men det tyckte jag i o f s att de gjorde redan för två-tre år sedan.

Ser fram mot listan på BIB Gourmand som i mitt tycke är mer intressant än stjärnorna.

Nya BIB Gourmand i Sverige är Nook i Stockholm och Somm i Göteborg.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag trodde faktiskt att Shibumi låg bra till för en stjärna. Jag har inte ätit där själv, men "alla" pratar väldigt gott om det stället. Esperanto tycker jag definitivt förtjänar två stjärnor, men det tyckte jag i o f s att de gjorde redan för två-tre år sedan.



Nya BIB Gourmand i Sverige är Nook i Stockholm och Somm i Göteborg.

Se där, nook alltså! Kul! Somm har jag aldrig essat på.
 

Elvis

Medlem
Oj, vilket stjärnregn!

Tråkigt att Frantzén inte får sin tredje stjärna - för mig flyger den restaurangen högt över sina tvåstjärniga konkurrenter i Stockholm (Fäviken har jag inte varit på än). Extra irriterande nu när både Köpenhamn och Oslo fick varsin trestjärnig krog. Däremot är jag lite skadeglad åt att det inte var Noma som blev Köpenhamns första trestjärniga restaurang utan Geranium.

Jag håller inte med @MartinE om att Operakällaren eller Esperanto är nära två stjärnor. Däremot håller jag med @Jimmy Forsman om att Shibumi mycket väl kan få en stjärna.
 

gece

Man vänjer sig.
Välförtjänt för Fäviken och Hotell Borgholm! Har planerat att boka in ett besök på Esperanto under våren så det var väl kanske bra att de inte fick en extra stjärna ;)

Shibumi förtjänar lätt en stjärna.

Är djupt kränkt över att jag inte tagit tag i mig själv och dragit dit och käkat ännu. Nu lär det väl vara omöjligt. Får boka nu för att käka i december. :)
Samma här, har skjutit upp att gå dit i över ett år och nu lär det väl dröja än längre :mad:
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Fantastiskt kul att sushi sho fick en stjärna så enkelt o spartanskt hak, men så fantastiska smaker, måste va den stjärnan man kan äta till förmånligast pris oxå, stort grattis till dom!
Visst Sushi sho är riktigt bra men stjärnbra vette tusan. Håller Imouto mycket högre på Sushiskalan, men dom kanske räknas in i Esperantos stjärna?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Visst Sushi sho är riktigt bra men stjärnbra vette tusan. Håller Imouto mycket högre på Sushiskalan, men dom kanske räknas in i Esperantos stjärna?
Sakeåke, som är en god vän och som harvar omkring i japan mest hela tiden hävdar att Sushi Sho är en av de fem bästa sushirestaurangerna utanför japan, och då jobbar änå hans dotter som restaurangchef på Shibumi. :)

Åke litar jag på när det kommer till fiskkrogar. :) Men det härliga med restauranger är ju att smaken är olika.
 

Jos

Medlem
Fan va kul med alla extra stjärnor! Och att det dessutom nu finns en stjärnrestaurang i Stockholm som jag inte hunnit besöka :)

Ska till Esperanto på fredag så vi får se om de sköter sig ;)
 
Last edited:

Jos

Medlem
Visst Sushi sho är riktigt bra men stjärnbra vette tusan. Håller Imouto mycket högre på Sushiskalan, men dom kanske räknas in i Esperantos stjärna?
Det finns nog värre. Typ som Tim Ho Wan i Hong Kong, - jättebra men knappast stjärna i Michelin...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då var årets Michelinstjärnor presenterade! För ett år sedan, när den första renodlade nordiska guiden kom, breddade guiden sitt nordiska fokus till att även inkludera restauranger i Malmö och Århus. I år går man steget längre och ser även utanför de större städerna. Det gör att Fäviken (två stjärnor direkt) och Daniel Berlin i Skåne Tranås äntligen inkluderas! Övriga svenska nykomlingar är Sushi Sho i Stockholm, Upper House i Göteborg, PM & Vänner i Växjö och Hotel Borgholm på Öland.

Inte helt oväntat fick Geranium i Köpenhamn äntligen sin tredje stjärna - och spöade därmed Noma som står kvar på två - men även Oslorestaurangen Maaemo fick tre stjärnor!

Vad tycker ni om årets stjärnor? Några oväntade tillskott? Vilka restauranger saknar ni?

Själv tycker jag det är väldigt kul med alla de nya restaurangerna! Den största överraskningen för mig måste nog vara Hotel Borgholm! Det som jag blev besviken över och som känns mycket oväntat är att Esperanto inte fick sin andra stjärna, utan står kvar på en. Kanske borde även Operakällaren blivit belönad med två!

Här är hela svenska listan:

Två stjärnor:
Frantzén, Stockholm
Mathias Dahlgren-Matsalen, Stockholm
Oaxen Krog, Stockholm
Fäviken, Järpen

En stjärna:
Ekstedt, Stockholm
Esperanto, Stockholm
Gastrologik, Stockholm
Mathias Dahlgren-Matbaren, Stockholm
Operakällaren, Stockholm
Sushi Sho, Stockholm
Volt, Stockholm
Bhoga, Göteborg
Koka, Göteborg
Sjömagasinet, Göteborg
SK Mat & Människor, Göteborg
Thörnströms Kök, Göteborg
28+, Göteborg
Upper House, Göteborg
Ambiance à Vindåkra, Malmö
Bloom in the Park, Malmö
Vollmers, Malmö
Hotel Borgholm, Borgholm
Daniel Berlin, Skåne Tranås
PM & Vänner, Växjö

Tillägg: Trådens titel borde varit "Michelin Nordic Guide 2016" då det är det korrekta namnet på årets guide! @Mattias S får gärna ändra! :)
Kul att Göteborg har lika många enstjärniga restauranger som Stockholm numera. Vi väntar dock på en med två. Frågan är vem som blir först?

Om 28+ hade satsat tillräckligt så kanske det hade räckt, men det är nog lite för klassiskt med för enkel inramning misstänker jag.

Upper House har jag inte besökt sedan de var nyöppnade och då fanns det mycket kvar att önska, men ambitionen har ju alltid legat på två stjärnor har jag förstått, så kanske blir det de som spräcker det osynliga taket först?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Även om restaurangupplevelser och preferenser är subjektiva så måste man fråga sig vad som driver fram en text där man i slutändan jämför Sushi Sho och Lilla Ego med... The Flying Elk. Mycket underligt.
 
Toppen