Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Middag, med vinet som startpunkt

Lite hjälp sökes, ska ha en middag med personer som uppskattar god mat och goda viner. Blir en del champagne men också rött vin.

Jag är den första att erkänna att mina rödvinskunskaper är verkligen dåliga så tänkte be om lite hjälp med matförslag och vin.

Tänkte ha en Paul Dethune 2002 som välkomstdricka. Sedan en förrätt med 1988 Veuve Clicquot.

Till huvudrätt blir det antingen rött eller champagne, så en av:

1990 Bruno Paillard Champagne Le Mesnil magnum
1990 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut Rosé magnum

2001 Allegrini Amarone della Valpolicella
2004 Barone Ricasoli Chianti Classico Castello di Brolio, magnum
(alternativt köpa på SB, ej beställningssortimentet)

Vet att den här frågan är helt ostrukturerad men det är helt tomt i huvudet just nu vad gäller mat/vin. Vad skulle ni bjuda på, något som inte kräver timmar i köket men som gör en bra mat/vin kombination.

Tacksam för alla idéer här.
 

Krug88

Medlem
SV: Middag, med vinet som startpunkt

shorepower skrev:
Lite hjälp sökes, ska ha en middag med personer som uppskattar god mat och goda viner. Blir en del champagne men också rött vin.

Jag är den första att erkänna att mina rödvinskunskaper är verkligen dåliga så tänkte be om lite hjälp med matförslag och vin.

Tänkte ha en Paul Dethune 2002 som välkomstdricka. Sedan en förrätt med 1988 Veuve Clicquot.

Till huvudrätt blir det antingen rött eller champagne, så en av:

1990 Bruno Paillard Champagne Le Mesnil magnum
1990 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut Rosé magnum

2001 Allegrini Amarone della Valpolicella
2004 Barone Ricasoli Chianti Classico Castello di Brolio, magnum
(alternativt köpa på SB, ej beställningssortimentet)

Vet att den här frågan är helt ostrukturerad men det är helt tomt i huvudet just nu vad gäller mat/vin. Vad skulle ni bjuda på, något som inte kräver timmar i köket men som gör en bra mat/vin kombination.

Tacksam för alla idéer här.
Tror att rosén är klart roligast, rödvinerna kan du ha i en gryta nån dag.
 
Trådskapare
A
SV: Middag, med vinet som startpunkt

Krug88 skrev:
Tror att rosén är klart roligast, rödvinerna kan du ha i en gryta nån dag.
Jag har bara en Latour kvar och den tänkte jag dricka om 5-6 år. Vet att mitt rödvinsförråd är extremt begränsat :)

Har du förslag på mat också så slipper jag tänka. Fågel kunde kanske vara något till rosén
 

anders

Medlem
SV: Middag, med vinet som startpunkt

shorepower skrev:
Har du förslag på mat också så slipper jag tänka. Fågel kunde kanske vara något till rosén

Kalv borde också kunna överleva om du inte drar på allt för kraftigt med såsen. Iom syran i skumpan kan du dra på med fettet i såsen vilket leder till tankar kring grädde, denna oundgängliga ingrediens i köket.
 
Trådskapare
A
SV: Middag, med vinet som startpunkt

anders skrev:
Kalv borde också kunna överleva om du inte drar på allt för kraftigt med såsen. Iom syran i skumpan kan du dra på med fettet i såsen vilket leder till tankar kring grädde, denna oundgängliga ingrediens i köket.
Oscar?

Byter också Dethune till en Veuve Clicquot 2002 så blir det samma producent genomgående
 

chambertin

Medlem
SV: Middag, med vinet som startpunkt

shorepower skrev:
Lite hjälp sökes, ska ha en middag med personer som uppskattar god mat och goda viner. Blir en del champagne men också rött vin.

Jag är den första att erkänna att mina rödvinskunskaper är verkligen dåliga så tänkte be om lite hjälp med matförslag och vin.

Tänkte ha en Paul Dethune 2002 som välkomstdricka. Sedan en förrätt med 1988 Veuve Clicquot.

Till huvudrätt blir det antingen rött eller champagne, så en av:

1990 Bruno Paillard Champagne Le Mesnil magnum
1990 Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut Rosé magnum

2001 Allegrini Amarone della Valpolicella
2004 Barone Ricasoli Chianti Classico Castello di Brolio, magnum
(alternativt köpa på SB, ej beställningssortimentet)

Vet att den här frågan är helt ostrukturerad men det är helt tomt i huvudet just nu vad gäller mat/vin. Vad skulle ni bjuda på, något som inte kräver timmar i köket men som gör en bra mat/vin kombination.

Tacksam för alla idéer här.

Om du känner dig tom på hur du skall kombinera mat och vin men vill ha bra kombinationer så kan jag rekommendera att du köper böckerna "Kombinera Mat och Vin". Det finnas 2 st (tror jag) och massor av förslag på kombintioner av mat och vin i de här böckerna och dessutom en hel del grundfakta om vad som fungerar tillsammans. Författare är Jens Dolk+Mette Ankarloo (första boken) och Jens Dolk+Liselotte Forslin (andra boken) och dom finns på Kakao förlag.

T.ex så tror jag inte det är så lätt att hitta ngn mat som funkar till både en Amarone och en Chianti p.g.a hur olika dom här vinerna är. Välj bort en av dom och om du vill ha två viner så ta två som har samma distrikt/druva/vintyp i stället.

Personligen har jag svårt för många Amarone+mat-kombinationer med undantag för kraftiga ostar men bra Sangiovese gifter sig ofta väldigt bra med många rätter.

Tänk på att om vinet har framträdande syror och strävhet så bör maten innehålla någon form av fett, typ fet sås, kryddsmör, fett i köttet m.m.

Lycka till med middagen !
 
Trådskapare
A
SV: Middag, med vinet som startpunkt

chambertin skrev:
Om du känner dig tom på hur du skall kombinera mat och vin men vill ha bra kombinationer så kan jag rekommendera att du köper böckerna "Kombinera Mat och Vin". Det finnas 2 st (tror jag) och massor av förslag på kombintioner av mat och vin i de här böckerna och dessutom en hel del grundfakta om vad som fungerar tillsammans. Författare är Jens Dolk+Mette Ankarloo (första boken) och Jens Dolk+Liselotte Forslin (andra boken) och dom finns på Kakao förlag.

T.ex så tror jag inte det är så lätt att hitta ngn mat som funkar till både en Amarone och en Chianti p.g.a hur olika dom här vinerna är. Välj bort en av dom och om du vill ha två viner så ta två som har samma distrikt/druva/vintyp i stället.

Personligen har jag svårt för många Amarone+mat-kombinationer med undantag för kraftiga ostar men bra Sangiovese gifter sig ofta väldigt bra med många rätter.

Tänk på att om vinet har framträdande syror och strävhet så bör maten innehålla någon form av fett, typ fet sås, kryddsmör, fett i köttet m.m.

Lycka till med middagen !

Tack för svaret. Tanken var att ta ett av rödvinen, inte både, var lite oklar där. Ska köpa en av böckerna och läsa dem., bra tips för att lära sig lite mer. Är ok på att kombinera med champagne men rödvin är inte min starka sida.

De som kommer är lite rödvinsorienterade men de får leva med skumpa då krug88 hårt dissade mina simpla rödviner ;D Tror jag kör ankbröst till rosën. Något med skaldjur till förrätt.
 

Krug88

Medlem
SV: Middag, med vinet som startpunkt

shorepower skrev:
De som kommer är lite rödvinsorienterade men de får leva med skumpa då krug88 hårt dissade mina simpla rödviner ;D Tror jag kör ankbröst till rosën. Något med skaldjur till förrätt.
Du borde känna mig vid det här laget...

Vinerna du föreslog sög hårt! Sorry men sant.
Hade jag inte sålt allt jag äger och har i veckan, så hade jag tvingat på dig några lådor kvalitet-Bordeaux som inte haft så läskiga prislappar...
 

Andreas L

Medlem
SV: Middag, med vinet som startpunkt

Gör det enkelt till Chiantin - Fettucini med grädde och höstsvamp, till amaronen kör du bara mogen parmesan.
Som förrätt kör du roseskumpan till en carpaccio av lätthalstrad tonfisk med avocadosallad...
 
Trådskapare
A
SV: Middag, med vinet som startpunkt

Krug88 skrev:
Du borde känna mig vid det här laget...
Vinerna du föreslog sög hårt! Sorry men sant.
Hade jag inte sålt allt jag äger och har i veckan, så hade jag tvingat på dig några lådor kvalitet-Bordeaux som inte haft så läskiga prislappar...
Du får tipsa mig innan du åker. Vet att du är bra på det här ;D

Andreas L skrev:
Gör det enkelt till Chiantin - Fettucini med grädde och höstsvamp, till amaronen kör du bara mogen parmesan.
Som förrätt kör du roseskumpan till en carpaccio av lätthalstrad tonfisk med avocadosallad...

Går Chiantin att dricka då? Med risk för att bli totalt sågad igen så har jag också 2004 Antinori Chianti Classico Riserva Badia a Passignano och några La Spinetta 2005.
 

Lando

Medlem
SV: Middag, med vinet som startpunkt

Du måste lära dig att inte lyssna på vad Krug88 säger, klart som fan Chiantin är god, förutsatt att man gillar Chianti då alltså. :) Det är deras toppvin från en mycket bra årgång, så om det inte är drickbart vetifan, sen att Krug88 inte skulle ens torka röven med etiketten är en helt annan sak.

Allegrini är ju lite samma sak, erkänt hus, bra årgång etc, men svårt med Amarone till mat tycker jag. Andreas L:s förslag var ju klockrent!
 

Krug88

Medlem
SV: Middag, med vinet som startpunkt

Men snälla lando...
Här har jag ansträngt mig med att lära gamla hundar att sitta(Shorepower alltså).
Och så kommer du och förstör månader av indoktrinering med ett enda litet inlägg :'(

Vem vet vad han får för sig för knasigt nu, börjar kanske bygga upp en Cavasamling istället...
 
Trådskapare
A
SV: Middag, med vinet som startpunkt

Krug88 skrev:
Men snälla lando...
Här har jag ansträngt mig med att lära gamla hundar att sitta(Shorepower alltså).
Och så kommer du och förstör månader av indoktrinering med ett enda litet inlägg :'(
Vem vet vad han får för sig för knasigt nu, börjar kanske bygga upp en Cavasamling istället...
Det är ju lite så att jag bara provat lätta droger förut. Sedan fick jag vara med de tunga grabbarna och prova riktiga saker. Klart att man är lite orolig när en de mer agressiva killarna (krug88) som har hund (krug) hoppar på en och tycker man inte längre når upp till rätt standard.

Tar dock tacksamt emot tips på lite tungre stuff innan du åker till Samoa

Har två uppslag nu. En med genomgående champagne, samma producent, börjar med nåt skaldjur, ankbröst och följer upp med ost. Alternativet är rosé till fördrink och förrätt med tonfisk, chianti till pasta och amarone till parmesan.

vad röstar ni på, vilken skulle ni bli mest positivt överraskad av?
 

Krug88

Medlem
SV: Middag, med vinet som startpunkt

shorepower skrev:
Det är ju lite så att jag bara provat lätta droger förut. Sedan fick jag vara med de tunga grabbarna och prova riktiga saker. Klart att man är lite orolig när en de mer agressiva killarna (krug88) som har hund (krug) hoppar på en och tycker man inte längre når upp till rätt standard.
Den var kul, en vovve som heter Krug.
En polare har en son som är döpt till det, fint namn.
 
Trådskapare
A
SV: Middag, med vinet som startpunkt

Krug88 skrev:
Den var kul, en vovve som heter Krug.
En polare har en son som är döpt till det, fint namn.
Tänkte mera en riktig best. Så inte en vovve, utan typen som sliter en stycken.

polare med smak, sonen får en del att leva upp till
 
Trådskapare
A
SV: Middag, med vinet som startpunkt

Det bidde Andreas L förslag, tonfisk till rosén, chianti till svamppasta och amarone till parmesan. Sedan skippade vi kaffe och choklad och tog en VC 88 istället, väl så sött .-)

Skrev lite om vinerna i en annan tråd men kort så var VC88 bäst, Chiantin var ganska otypisk och bra, amaronen levererade inte, antingen i en tunnel eller så var det bara att den inte levde upp till de andra vinerna, VC 90 rosé var bland de rödaste rosé jag druckit.

Tack för hjälpen
 
Toppen