Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Middagstråden: Posta schyssta restaurangbesök.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Idag beslutade jag mig för att vänta med att åka hem till underbara Solna tills gnagarna och djurgårdarna försvunnit ur vägen och styrde därför kosan mot Sturehof för en liten middag.

Dagen till ära så blev det en halv skagen till förrätt, tätt följd av en fantastisk helstekt spätta med kapris, kokta rödbetor, brynt smör och kokt potatis. Till detta så blev det två glas chablis. Helt perfekt, det kan även ha varit den bästa fiskrätten jag fått på Sturehof på väldigt länge.

Sjukt nöjd!

//Krug
 

Mysonoxen

Medlem
Krug skrev:
Idag beslutade jag mig för att vänta med att åka hem till underbara Solna tills gnagarna och djurgårdarna försvunnit ur vägen och styrde därför kosan mot Sturehof för en liten middag.

Dagen till ära så blev det en halv skagen till förrätt, tätt följd av en fantastisk helstekt spätta med kapris, kokta rödbetor, brynt smör och kokt potatis. Till detta så blev det två glas chablis. Helt perfekt, det kan även ha varit den bästa fiskrätten jag fått på Sturehof på väldigt länge.

Sjukt nöjd!

//Krug

Bra tips. Har bara käkat skaldjur då jag varit där. Kanske p.g.a. att jag och frugan hade vår förlovningsmiddag där då jag åt hummer och hon skaldjursfat. Givetvis med champagne till. Det blev tydligen en kul kväll då jag t.o.m. glömt vilken skumpa vi drack.
 

R.P

Medlem
SV: Middagstråden: Posta schyssta restaurangbesök.

Har under förra veckan varit på Hälsingborg på Östermalm, 3-rätters meny för 395:-, prisvärd och mycket god mat, mysigt ställe med bra service och liten matsal, sen en konjak vid deras öppna spis, rekommenderas! Var också på Sjögräs på söder, inte baren utan restaurangen bredvid, åt först tagliatelle med gotländsk tryffel, till huvudrätt hälleflundra, blev en flaska Crozes-Hermitage då mitt sällskap åt kött och fågel men det funkade, trevlig restaurang med öppet kök, dom är inriktade på rom och har en massa att välja på så det blev en lagrad rom från dom franska öarna i västindien som avslutning på den middagen. Testade också en italiensk kvarterskrog i vasastan, Linguini, mycket trevlig personal och bra enkel mat, Antipasto, Pasta med scampi, Oxfilé med degknyten och tryffelsås och avslutningsvis dessert, panacotta eller tiramisu, dom kallade denna lilla italienska avsmakning för "den italienska middagen" och för den menyn ficka man punga ut 350:-, helt klart prisvärt iaf! Mycket trevlig ägare vid namn Stefano.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Middagstråden: Posta schyssta restaurangbesök.

Ikväll blev det ett väldigt spontant besök på Pontus!

Till förrätt blev det en mycket trevlig rätt kallad "lök", det var en lök, Svensk anklever, en soft puré och en väldigt, väldigt bra kalvkorv. Väldigt gott måste jag säga! Till varmrätt så blev det en jäkligt skön oxfilé med en sötpotatispuré plus en del grönsaker. Det var en sjukt bra köttbit, det erkäner jag med stor glädje.

Krug-88. Du som kommer ihåg, vilka viner var det vi drack?
 

Krug88

Medlem
SV: Middagstråden: Posta schyssta restaurangbesök.

Vet att vi började med en Cristal 88 på Grappe.
Sen blev det en Special Club 99 till förrätten, oklar producent.
En 100 % merlot från södra frankrike till varmrätten, lite oklart med producent där med.
 

R.P

Medlem
SV: Middagstråden: Posta schyssta restaurangbesök.

Blev en fransk restaurang i fredags, La Maison du Languedoc-Rousillon (Pau Claris 77, Barcelona). Det blev gåslever, grillade gambas och en efterrätt med choklad och panacotta, drack champagne, moscatel och en flaska rött franskt som jag inte kommer ihåg namnet på. Restaurangen var fransk men med tydlig inspiration från Spanien och Katalonien.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Middagstråden: Posta schyssta restaurangbesök.

Själv blev det en Pragerschnitzel och två Krusovice på Svejk i lördags. Det var inte helt fel det heller, även om det kom en sjukt irriterande kärring som satt och pratade om sina "gulliga katter" och satte sig bredvid oss och sabbade hela middagen.
 

R.P

Medlem
SV: Middagstråden: Posta schyssta restaurangbesök.

Krug skrev:
Själv blev det en Pragerschnitzel och två Krusovice på Svejk i lördags. Det var inte helt fel det heller, även om det kom en sjukt irriterande kärring som satt och pratade om sina "gulliga katter" och satte sig bredvid oss och sabbade hela middagen.

Det var flera år sen man var på Svejk, trevligt ställe med stabil mat och en massa god öl.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Middagstråden: Posta schyssta restaurangbesök.

Svejk är väldigt trevligt, liksom "originalsvejken" U Kalicha i Prag.
Jag föredrar tjeckisk och tysk öl av någon anledning.

Själv åt vi i lördags på Mora Hotells restaurang då vi var i Dalarna. Tog en lätt Cesarsallad till förrätt, en svensk oxfilé (gudomligt god) till huvudrätt, sedan blev det parmesanost med hjortronsylt och så någon hallonbakelse med en chokladmousse a part till efterrätt. Mycket trevligt.

Drack en 2003 Clos de Vougeot från Labouré-Roi till. Riktigt trevligt vin.

Att sedan broderskapet skakade fram en Harlan -94 och en Palmer 1966 fick man ta som extra bonus på söndagen.

Idag får jag ta det lite lugnare. Ska gå ut och äta med fru + barn på Jensens Böfhus i stan :)
 
Toppen