Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Min lista på samlarvin och även lite sällskapliga varianter

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Denne Anders har lurat av mig 58.000 SKr för vin han inte levererat och heller aldrig haft för avsikt att leverera. Han är en bedragare. Flera polisanmälningar föreligger, bland annat från mig.
Jan Guillou
Författaren Jan Guillot är känd för att uppskatta och förstå sig på bättre viner, kanske framför allt franska sådana.
Han är också känd för att ha skrivit om ett inbrott i en vinkällare i boken Tjuvarnas marknad, och för att senare själv ha drabbats av ett liknande inbrott där han blev av med viner för ett rejält belopp.
Dock är han så vitt jag vet inte känd för att skriva under eget namn på allehanda webbforum. :) (Påstås han inte dessutom skriva sina böcker på en mekanisk skrivmaskin?) Så jag bedömer att sannolikheten är ganska hög att det är någon lustigkurre som använt sig av Jan Guillous namn som pseudonym, eftersom vin + bedrägeri + nätforum blir lite smålustigt att koppla ihop med just honom.
Om det trots allt är författaren Jan Guillou som letat sig hit, så önskar jag bienvenue, ber om ursäkt för min klentrogenhet och påpekar att hela tråden har försatt mig i lite misstänksamt tillstånd.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Detta mail har kommit till kännedom där det framgår att Anders inte ser ut att kunna/vilja leverera några varor. Utan någon som helst grund baserar han hela sitt agerande och svindleri på att "någon" tipsat både tullen och Skatteverket samt hänvisar sedan till dokument som inte har med saken att göra. Noterar även att Max Ravendahl (Rävendahl) mest verkar finnas i fantasin.

Är det någon som har mer uppgifter kring detta som kan vara av värde att del med sig av men känner sig tveksam att gå ut med sitt namn/nick så går det bra att skicka ett PM till mig så lägger jag ut det "anonymt".

Oerhört trist för de drabbade och jag kan bara beklaga att vi valde att släppa in Anders Jansson i denna del av forumet.

Någon vänlig själ på finewines.se har både bannlyst mig från sidan och tipsat tull och skatteverk om ”oseriös verksamhet” Stickprovet igår var därmed ingen slump som tidigare. Dessutom har jag blivit informerad om att en tidigare italiensk leverantör ( Vinifera ) kallat mig oseriös vid kontakt med ytterligare en medlem på finewines.se Det är lite lustigt att jag i snart 3 år sålt via Linkedin utan problem men efter 3 veckor på finewines så bannlyst dubbelt upp. Vad är det för forum !? Kontentan blir att mitt konto är tillfälligt fryst och jag är uppmanad av tull att kontakta alkoholskattekontoret i Ludvika för bekräftelse av skatteinbetalningar från leverantör i Italien. För er som inte orkar vänta på leverans ( huvudsakligen nya kunder, mina gamla står ut ) så ange kontonummer för återbetalning då swishkontot kopplat till verksamheten är tillfälligt fryst. Även ni som väljer återbetalning får givet chansen att handla er order igen efter release. Det här är en FineWine medlem som utan konsekvensanalys av sitt handlande, skjuter sina vänner på forumet i benet utan att begripa. Om det fanns tveksamhet från hans eller hennes sida, låt bara bli att handla. Lek inte sheriff utan torrt på fötterna. Obs, jag har 50-talet kunder varav de flesta är sedan 2016-2017. Jag kommer inte att sitta i telefon ikväll och repetera vad jag uttryckt ovan. Tålamod = leverans = kompensation ELLER kontonummer till ekonomi ordernr till maxravendahl@gmail.com begär annulering = refund men återköp prio efter utrett ärende alkoholskattekontoret. Om du som kund kontaktas av skatteverket hänvisa till att ledsagardokument 5335 är inlämnat från transportens start hos De Grandis / Chieri / Piemonte / Italy. Ursäkta röran.....
 

sunqan

Vinös
Detta mail har kommit till kännedom där det framgår att Anders inte ser ut att kunna/vilja leverera några varor. Utan någon som helst grund baserar han hela sitt agerande och svindleri på att "någon" tipsat både tullen och Skatteverket samt hänvisar sedan till dokument som inte har med saken att göra. Noterar även att Max Ravendahl (Rävendahl) mest verkar finnas i fantasin.

Är det någon som har mer uppgifter kring detta som kan vara av värde att del med sig av men känner sig tveksam att gå ut med sitt namn/nick så går det bra att skicka ett PM till mig så lägger jag ut det "anonymt".

Oerhört trist för de drabbade och jag kan bara beklaga att vi valde att släppa in Anders Jansson i denna del av forumet.
Skv 5335 är "Avregistrering punktskatt"... skv 5251 borde det varit
Googling på maxravendahl ger ett par tweets och denna (som är lite intressant i sammanhanget) http://www.startaeget.se/annonser/visa/kapitalmaeklare_till_smaa_och_medelstora_foeretag/1242
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När jag var i kontakt med Anders Jonsson (avvaktade med att betala så beställningen annullerades dagen efter, d.v.s. har inget otalt ekonomiskt med honom) skrev han så här:
Alla priser är inklusive punktskatt fri frakt och allt på ledsagarbevis enligt alkohollagen.
Om så vore fallet, skulle väl inte Tullen hitta något att anmärka på, i den mån de skulle reagera på tips med ett stickprov? Om flaskor bara är påhittade, tas de heller inte i beslag av Tullen. Dock kan sådana flaskor vara ett ärende för Polisen om man tagit betalt för dem, eftersom det då kan röra sig om bedrägeri.

För övrigt betvivlar jag att Tullen skulle reagera så snabbt på ett enskilt tips om vininförsel, särskilt om det tog omvägen via Skatteverket, om det gällde några lådor vin där någon "glömt" betala cirka en tjuga per flaska i alkoholskatt.

Tyvärr är väl upplägget "problem och förseningar råkar ha uppstått" ungefär vad man kunde förvänta sig, om det rör sig om ett bedrägeriupplägg.

Jag reagerar också på:
Det är lite lustigt att jag i snart 3 år sålt via Linkedin utan problem
Återigen måste jag undra - sälja via LinkedIn???

Anders J. har nyligen, efter han bannlystes härifrån, skrivit ett nytt inlägg på LinkedIn som bl.a. lyder:
Hej ! I januari startar vi Fine Wine Club Scandinavia AS...
Ole Nielsen, som skrivit ett inlägg i denna tråd (och på LinkedIn, utan att nämna Anders Jansson vid namn: https://www.linkedin.com/pulse/har-du-blivit-lurad-genom-att-köpa-fina-viner-men-inte-ole-nielsen/), står bakom Fine Wine Club International AB. Ser för mig ut som ett fall av både renommésnyltning och försök att hämnas och sabotera för Ole.
 

sunqan

Vinös
När jag var i kontakt med Anders Jonsson (avvaktade med att betala så beställningen annullerades dagen efter, d.v.s. har inget otalt ekonomiskt med honom) skrev han så här:

Om så vore fallet, skulle väl inte Tullen hitta något att anmärka på, i den mån de skulle reagera på tips med ett stickprov? Om flaskor bara är påhittade, tas de heller inte i beslag av Tullen. Dock kan sådana flaskor vara ett ärende för Polisen om man tagit betalt för dem, eftersom det då kan röra sig om bedrägeri.

För övrigt betvivlar jag att Tullen skulle reagera så snabbt på ett enskilt tips om vininförsel, särskilt om det tog omvägen via Skatteverket, om det gällde några lådor vin där någon "glömt" betala cirka en tjuga per flaska i alkoholskatt.

Tyvärr är väl upplägget "problem och förseningar råkar ha uppstått" ungefär vad man kunde förvänta sig, om det rör sig om ett bedrägeriupplägg.

Jag reagerar också på:

Återigen måste jag undra - sälja via LinkedIn???

Anders J. har nyligen, efter han bannlystes härifrån, skrivit ett nytt inlägg på LinkedIn som bl.a. lyder:

Ole Nielsen, som skrivit ett inlägg i denna tråd (och på LinkedIn, utan att nämna Anders Jansson vid namn: https://www.linkedin.com/pulse/har-du-blivit-lurad-genom-att-köpa-fina-viner-men-inte-ole-nielsen/), står bakom Fine Wine Club International AB. Ser för mig ut som ett fall av både renommésnyltning och försök att hämnas och sabotera för Ole.

Om försändelsen saknar korrekt ledsagardokument, kommer tullen be mottagaren betala in punktskatten. Dessutom kommer de att ge Speditören en straffavgift om 20% av den skatt som är utestående. Möjligen kan det hara lite mer rationellt, så tillvida att speditören begär in alkoholskatt, straffavgift och hanteringsavgift av mottagaren.
Tullen har ingen anledning att kontakta skatteverket.

Dessutom tycks Anders fått sitt bankkonto spärrat. För att det ska ske krävs nog en allvarlig brottsmisstanke och ingripande av åklagare, och häktningabeslut (det sista är en gisdning).

Kort sagt - vilket dravel!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Dessutom tycks Anders fått sitt bankkonto spärrat. För att det ska ske krävs nog en allvarlig brottsmisstanke och ingripande av åklagare, och häktningabeslut (det sista är en gisdning).
Eller misstanke om penningtvätt eller liknande, då genom bankens eget agerande. Vet dock ej om banken reagerar på enskilda privata anmälningar om Swishkontot används för brottslig verksamhet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Noterar även att Max Ravendahl (Rävendahl) mest verkar finnas i fantasin.
"Max Rävendahl Investment Consulting LLC" med verksamhet i Stockholm? LLC = limited liability company, en amerikansk företagsform! Att påstå att man har ett LLC i någon amerikansk delstat måste enbart vara ett sätt att kunna hävda att företaget finns trots att det inte går att hitta i något svenskt företagsregister. Lite som att skriva "Piccolo Piemonte & 3 Gattini Invest Neive Alba Bordeaux Lidingö" utan att specificera företagsform eller det påstådda företagets säte. Det finns nämligen inga tecken på att det/de företagen existerar.
På tal om "finns bara i fantasin"...
 

ChristianB

DipWSET
Wow, cred till alla som har gått till botten med det här! Bortsett från att det är underhållande läsning så är det också lite beklämmande att det finns folk som försöker luras med det som ligger närmast hjärtat, så att säga. :(
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Då kan det kanske vara dags att göra en preliminär sammanfattning, för de som direkt läser sist i tråden.
Anders Jansson på Lidingö påstår sig sälja viner billigt via bolaget "Piccolo Piemonte & 3 Gattini Invest" och vill ha förskottsbetalt via Swish. Det finns inga bevis för att företaget existerar, att han någonsin har levererat en enda flaska, eller har en enda riktig kund. Däremot finns det tydliga vittnesmål om att det efter betalning enbart dyker upp dåliga ursäkter och undanflykter snarare än flaskor.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Såg den här artikeln och hade för mig att vi hade en tråd om det på forumet.

Det verkar som att rättvisan jagat ikapp Anders nu och det hela har blivit en rättssak. Lär väl inte vara svårt att få en fällande dom!

 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Såg den här artikeln och hade för mig att vi hade en tråd om det på forumet.

Det verkar som att rättvisan jagat ikapp Anders nu och det hela har blivit en rättssak. Lär väl inte vara svårt att få en fällande dom!

Men vaf... var det alltså Jan Guillou som skrev under eget namn i tråden? o_O
Jag var som syns ovan helt övertygad om att någon lustigkurre skrivit. Det var oartigt av mig. :oops:
 
Toppen