Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Min lista på samlarvin och även lite sällskapliga varianter

z2C3scj.png


Jag testade att kontakta butiken i Alba som Anders nämner i sitt inlägg. Här är deras svar. Tack för mig.
 
Trådskapare
A

Anders FWC

Leverantör
Att Paolo och Yara inte har accepterat att ordrar går direkt via mig. Vi har jobbat åt samma mål med samlare i 2 och ett halvt år, men der är andra gången på en månad nu när de själva misskrediterar mig för att ta order själva. Trickster var dock ett nytt ord Men eftersom mina champagnekunder får sina flaskor från Frankrike och inte Italien så bryr jag mig faktiskt inte. Jag har tillräckligt bra kanaler att jobba genom och har fått skit förut för mina ”stupid prices” En del tål inte konkurrens, och kommer aldrig göra det. Min som skiner lika gott ändå !!! Mvh Anders
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Att Paolo och Yara inte har accepterat att ordrar går direkt via mig. Vi har jobbat åt samma mål med samlare i 2 och ett halvt år, men der är andra gången på en månad nu när de själva misskrediterar mig för att ta order själva. Trickster var dock ett nytt ord Men eftersom mina champagnekunder får sina flaskor från Frankrike och inte Italien så bryr jag mig faktiskt inte. Jag har tillräckligt bra kanaler att jobba genom och har fått skit förut för mina ”stupid prices” En del tål inte konkurrens, och kommer aldrig göra det. Min som skiner lika gott ändå !!! Mvh Anders
Nu var det ju inte så att det handlade om en order utan enbart en fråga om ert så kallade samarbete. Det har även framkommit uppgifter om bedrägeridomar där ditt namn finns med. Som du själv förstår så ser det onekligen misstänkt ut.
 
Trådskapare
A

Anders FWC

Leverantör
Jag förstår. Ja det enda sättet jag bemöter på är att helt enkelt leverera. Om ni åter vill stänga av mig, må så vara. Mina kunder ute i Sverige och Europa gillar mig. Och mina priser. Får fokusera på de positiva människorna istället
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag förstår. Ja det enda sättet jag bemöter på är att helt enkelt leverera. Om ni åter vill stänga av mig, må så vara. Mina kunder ute i Sverige och Europa gillar mig. Och mina priser. Får fokusera på de positiva människorna istället
Ja, det finns mig veterligen minst 2 beställningar med anknytning till forumet så om det blir leverans blir vi snart varse om.
 
Trådskapare
A

Anders FWC

Leverantör
Att som Anton leka sheriff och tro sig se sanningen i en tredje parts inlaga som okränkbar fakta är väl en smula naivt ? Jag lever vidare levererar och växer i antal nöjda kunder oavsett. Jag tar emot Antons ursäkt när forumets medlemmar tackar för leveranserna. Skål på er
 
Hej,
Fick tips om att Anders Jansson (Anders FWC) varit på forumet och härjat. Anders är en vid flera tillfällen dömd bedragare (kolla Lexbase.se). AJ har de senaste åren blåst köpare av viner (som inte finns). I mitt fall april - juni i år. Jag såg (trodde jag...) en möjlighet för ett av mina bolag (NN Wine ApS) att köpa in viner billigt och sälja till privatpersoner i Danmark. Fine Wine Club slutade att sälja vin (utvecklar en app istället) i början av 2019.

Hans modus operandum, förutom mycket trovärdiga historier kring hur han fått/får tag på vinerna är att använda många kända namn för att verka trovärdig själv. Skärmdumpar på Swish-betalningar, e-post med ett antal kända svenskar (författare, Systembolagschefer), vinhandlare (flera svenska, Millesima, Vinifera, Rare Wine, etc.) vinproducenter (Taittinger m fl.) används frekvent. Kolla hans Linkedin-profil så får ni en bra bild. E-mailen visade sig ofta vara redigerade av AJ. Självklart förekommer också mail och sms från mig som visas upp för presumtiva offer.

Då jag (tyvärr...) var den första som polisanmälde honom så försöker AJ misskreditera mig och Fine Wine Club ("Anders FWC"...) på olika sätt. Hot har också förekommit. Hoten har dock visat sig vara lika sanna som resten av hans historier så man skall inte vara alltför orolig.

Idag finns minst 3 polisanmälningar avseende AJ:s vinbedrägerier och förundersökning pågår.
Om någon vill anmäla så ring 11414 eller gå in på närmsta polisstation (urvalet av brott man kan anmäla online är ofattbart begränsat). Hänvisa till den pågående utredningen med diarienummer 5000-K770944-19.
Har du frågor eller behöver snacka så kontakta mig på ole@finewineclub.com eller 0709 43 34 38.
Med vänliga hälsningar
Ole
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Lite ytterligare saker jag konstaterat efter att ha kollat på nätet.

Framför allt passade jag på att gå igenom Anders Janssons Linkedin-flöde för det senaste året, eftersom han själv hänvisar till att han sedan länge har sin bas av kunder där. Han skickade flera skärmbilder på sina inlägg där som reaktion på att jag för ett par veckor sedan uttryckte intresse för att beställa, men sedan avvaktade på feedback härifrån. (Ordern annullerades snabbt när jag inte swishade.)

Det som då slår mig är att det inte finns ett enda svar eller reaktion på något av hans inlägg om vinförsäljning eller vinresor av under det senaste året, om man undantar en ynka "gilla-markering" på enstaka av inlägg. (Jag räknar alltså inte in när Anders J. har svarat på något annans inlägg) I den mån kundkretsen finns på Linkedin, skriver de inga svar på hans inlägg och i de flesta fall så gillar inte ens någon av dem inläggen. Detta trots att inläggens text i flera fall är formulerade så att de direkt tilltalar kunderna ("hej alla kunder", "kära kunder").

Bilderna i inläggen är dessutom i huvudsak "stock pictures" snarare än egentagna. De enda tydliga undantagen är från ett tidigare sjukhusbesök och av en flaska no-name Barolo 1980 som återkommer flera gånger under olika versioner. (Några ytterligare bilder kan eventuellt också vara egentagna.) Inga bilder finns av alla de viner som han har på listan här, eller på någon stapel av lådor med dessa viner. Jag ser heller inte en enda bild från någon av de resor med kunder till vinregioner som han nämner i inlägg ("För tredje året i rad inbjuder jag till en exklusiv vinresa..."). Förvisso kan man uppträda diskret mot själv kunderna och inte "outa dem", men bilder på sig själv hos producenter eller i vingårdar vore ju rätt naturligt. Inte minst om man skriver saker som "Vi vill hälsa att vi under resans gång kommer uppdatera er på hemmaplan i realtid från respektive vingård med både film och listor på vin och med möjlighet för er att beställa hem exakt det vi provar !". (Tja, inte finns det kvar på Linkedin i alla fall.) Inte heller ser jag ett enda specifikt producentnamn nämnt, utan bara sådant som "besök på några av områdets bästa och skickligaste producenter av Barolo och Barbaresco". Så diskret brukar man inte behöva vara mot producenter vid besök, särskilt inte om man ändå hade tänkt sig att videostreama och lägga upp vinlistor.

Så tyvärr hittar jag inga tecken på Linkedin som tyder på att han har några kunder där eller har genomfört de vinresor han skriver om. Detta bevisar inte att kunderna saknas eller att resorna är påhittade, men spåren av dem går inte att hitta där. (Använda Linkedin för kontakt med kunder och försäljning av varor, förresten? Är det verkligen så den sajten förmodas användas?)

På Linkedin hittar man dock ett oförskämt formulerat inlägg om Ole Nielsen (bl.a. "började koka och gå loss som ett sinnessvagt nättroll när jag valde klokare och kunnigare samarbetspartners"). Som synes är reaktionen ovan på att en finewines-medlem ställer rimliga frågor, frasen "leka sheriff". Tycker detta reaktionsmönster inte är alldeles förtroendeingivande.

Om vi går över till 180.se-noteringen på hans telefonnummer så ser man blandad kompott, men säkerhetsnivån landar på förhållandevis höga 90%. (Låter i och för sig mycket när två av sju inlägg från senaste året använder etiketten "bedrägeri".) Granskar man de fem positiva inläggen från det senaste året lite närmare blir jag dock lite betänksam. De är alla skrivna mellan 6 och 15 januari i år (d.v.s. under en mycket begränsad period) och även om de har lite olika innehåll, följer de en relativt enhetlig stil. Tre av fem inlägg innehåller skenbart negativa påståenden ("hade otur", "pratar stort", "måttlig kunskapsnivå"), som dock inte visar sig vara ett problem för potentiella kunder eftersom han "levererar" alternativt att kunden närmast kan lura honom. Två av de fem inläggen (om hyresmäkleri) innehåller sakpåståenden som måste vara väldigt svåra för en vanlig kund att känna till om honom. Ett inlägg är helt omotiverat positivt till att han också sysslade med X, som om det inte fanns andra aktörer i X-branschen. Inte ett enda av dessa fem inlägg är specifika avseende vad som har köpts av honom (t.ex. antal flaskor av vilket vin, fixade lägenhet på Y m2 i stadsdelen Z), eller uppger någon del av inläggsskrivarens namn. Det är ju inte utan att jag undrar om dessa fem inlägg är skrivna av en och samma person...

Ska bli intressant att se om de lagda ordrarna resulterar i fler positiva eller fler negativa omdömen på dessa sajter så småningom. Anders själv har nog inte längre möjlighet att bemöta inlägg här, men jag tror säkert att det kommer att landa positiva omdömen här om han väl levererar.
 

Poussard

Medlem
Bara tänker högt här, men om personerna som lagt beställningar nu gjort det på några Taittinger för ett par tusen, skulle Anders kunna se det som ren marknadsföring att leverera vinerna, för att sedan blåsa den som köper en låda DRC.
 

Thirsty

Smygnykterist
Bara tänker högt här, men om personerna som lagt beställningar nu gjort det på några Taittinger för ett par tusen, skulle Anders kunna se det som ren marknadsföring att leverera vinerna, för att sedan blåsa den som köper en låda DRC.
Det klassiska eBay/Tradera (och andra liknande sidor) upplägget, kräng lite billigare saker först och erhålla omdömen för att sedan försvinna när många dyra ordrar läggs.
 

Skaggs

Medlem
Denne Anders har lurat av mig 58.000 SKr för vin han inte levererat och heller aldrig haft för avsikt att leverera. Han är en bedragare. Flera polisanmälningar föreligger, bland annat från mig.
Jan Guillou

Tråkigt! Levererades något initialt eller var första ordern på 58.000?
 
Toppen