Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Moneyball - prisutveckling och rational för kvalitetsvinköp

Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Då var det webblansering på torsdag den 12 maj och man undrar ju ifall det finns några Moneyballs (17+, 95+)? Saker som smärtsamt glidit ur mitt givna val är Vietti. Gillar Viettis stil och köpte på mig (för) lite tidigare då man fick mycket bra vin för pengarna. Nu är det inte längre självklart vilket ju är lite jobbigt.
Givna kandidater är ju Breuer, Rheingau och Artadi, Rioja. Brueurs Berg Schlossberg är ju helt ok för ca 900 och brukar ligga o darra runt 95 på RP. Vinet är populärt i Sverige så man får tryckas snabbt på torsdag. Men är det en Moneyball .. kanske, inte alls klockrent för mig.
Artadis San Lazaro sticker ut med positiva omdömen hos RP 97p. Billigare Quantilla och Valdegines matchar inte riktigt upp. Därmed tycker jag att San Lazaro och Berg Schlossberg är kandidater till bra köp på tordag även ifall ingen av dem är någon klockren Moneyball.
Tillägg: Studerat listan vidare och kan konstatera att Mazzei Siepi fått väldigt bra omdömen från RP, JR, WS.
 
Last edited:
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Lite roligare var det ju att studera det tillfälliga sortimentet den 13 maj. Bla kommer många viner från Mollinuex som är en av sydafrikas bättre odlare. Vidare har RP gett Chilenaren Alcohuaz RHU riktigt höga poäng för ett vin runt 300 SEK. RHU provades av provningspanelen som inte höll med om Alcohuaz poäng vilket gör mig tveksam då vår panel är träffsäker. En given Moneyball är dock Portugisen Wine & Soul för 700:- som fått 97 RP och 18+ JR. Kommer att kräva 10+ år i källaren för att utvecklas fullt. Panelen gav detta vin 91-93p för dagen men med potential att utecklas.
Slutsats: Jag kommer att köpa Moneyball: Wine& Soul för att få in mer Portugal i källaren. Sedan blir det roligt att få botanisera bland Mullineux, rent generellt. Bra släpp!! Något jag missat?
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lite roligare var det ju att studera det tillfälliga sortimentet den 13 maj. Bla kommer många viner från Mollinuex som är en av sydafrikas bättre odlare. Vidare har RP gett Chilenaren Alcohuaz RHU riktigt höga poäng för ett vin runt 300 SEK. RHU provades av provningspanelen som inte höll med om Alcohuaz poäng vilket gör mig tveksam då vår panel är träffsäker. En given Moneyball är dock Portugisen Wine & Soul för 700:- som fått 97 RP och 18+ JR. Kommer att kräva 10+ år i källaren för att utvecklas fullt. Panelen gav detta vin 91-93p för dagen men med potential att utecklas.
Slutsats: Jag kommer att köpa Moneyball: Wine& Soul för att få in mer Portugal i källaren. Sedan blir det roligt att få botanisera bland Mollineux, rent generellt. Bra släpp!! Något jag missat?
Kul observationer. Jag brukar inte titta på listorna i förväg innan jag kommer till provningarna för att inte ha alltför mycket förutfattade meningar. Det blir inte blint eftersom jag skriver i min anteckningar de listor som systembolaget tillhandahåller, men jag vet inte vilket vin det är förrän jag börjar anteckna. Jag tyckte att RHU var ett bra vin, men gav ingen ingen känsla att att vara något extra, men det kan bero på personliga preferenser. Wine & Soul däremot har däremot helt klart kvaliteter. Jag kan inte bedöma om det kommer att komma upp till Parkers och Jancis nivåer, men det är kanske inte omöjligt? I direkt jämförelse var Palermo bättre än Wine & Soul, men Palermo är helt färdigt och har kanske inte så mycket mer att ge.
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Släppet Web 19 maj och TF 20 maj. Gått igenom listor och slagit på recessioner. TF 20 maj går jag bet och hittar inga högkvalitativa Moneyballs. Endast 3 viner på websläppet på torsdag. Men plötsligt så händer det ju. Noterar att Château Léoville Barton för dryga tusenlappen har skyhöga betyg av RP o Jancis samt WS. Bra årgång, lagras i många år och ett riktigt bra vin. Ingen klockren men alla bordeaux fantaster bör fundera, inget man kommer att ångra 2045 då man korkar upp.
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Noterar att i tillfälligt sortiment 27 maj så finns ett vin: Enrique Mendoza, Estrecho Alicante, Monastrell för 239 SEK och har 94+ RP och 17.5 Jancis. En klockren moneyball. Att drickas fram till 2028. Detta helt teoretiskt, vår provningsgrupp smakade och gav den 83-85p samt kommentaren att det var mycket trä. Jag kommer nog att passa då jag litar på lokala provningskommentarer.
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Artikel om korrelationen mellan amatörer på CT visavi RP, JR & numera Vinous.
Superintressant artikel. Den konfirmerar en hypotes som vi haft i tråden, nämligen att kritikerna blir mer enstämmiga för högkvalitativ viner. Dock var urvalet mellan vinområden begränsat så man kan inte som jag förstå dra slutsatser kring poäng och områden från artikeln. Dock är min personliga hypotes att t.ex 96p i Tyskland är likvärdig kvalitet som 96 p Bordeaux.
 
Toppen