Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Peder

Medlem
Michel Jamais är arg på Systembolaget och det finns mycket sanning i hans inlägg på Facebook.

Skärmklipp_Michel_Jamais_Systembolaget.JPG


källa: https://www.facebook.com/photo.php?...248.1073741828.100002540803300&type=3&theater
 

ChristianB

DipWSET
Michel Jamais är arg på Systembolaget och det finns mycket sanning i hans inlägg på Facebook.

Visa bifogad bild 5817

källa: https://www.facebook.com/photo.php?...248.1073741828.100002540803300&type=3&theater
Min spontana reaktion var först ilska, men sedan kom jag på att jag inte är "ansvarig" för sådana här saker! :D

Skämt åsido så ligger en stor del av ansvaret för det här debaclet på Systembolagets inköpare, men den så kallade "vinjournalistkåren" får också ta på sig en liten del. Nu är kanske inte Jamais insyltad ("in-zinfandlad") i just den smeten, men det är ju tack vare Svennebanan-journalisterna som BGK, Håkan Larsson, Frithiofsson, m.fl. som vi sitter med en stor portion av småsöta rödviner!
Eller varför inte kändisvinerna? Man kan ju förstå att Maria Montazami inte förstår vad ett vin är, men om nu Petter ska vara sommelier borde han kanske veta bättre än att släppa en egen appassimento? Petter och Jamais skriver ju dessutom för samma tidning så man kan ju undra hur kommunikationen ser ut mellan dem...

Jag förstår att Michel Jamais är upprörd över det överflöd av Zinfandel och dåliga Amarone-kopior som vi fått, men en kritisk blick på vad som faktiskt rekommenderas av svenska vinjournalister skulle inte skada heller. Det är just deras "FYND!", "Kanonvin!" och andra varianter som vinimportörerna förvandlar till guld, för många av flaskorna på hyllorna idag är från Beställningssortimentet. Det lanseras i "elegant trälåda", har ett par superlativ signerade Svennebanan-vinkritiker X på bilden och kostar som det genomsnittliga rödvinet gör, nämligen 89 kr! Svårare än så är det inte!

Om Jamais faktiskt vill påverka Systembolagets sortiment aktivt så föreslår jag följande metod:
1. Skörda 958 miljoner ton Zinfandel.
2. Gör ett riktigt bra vin av det, ett riktigt vasst ett!
3. Skaffa ett gäng kända vinskribenter och se till att de lyfter vinet till skyarna!
4. Lansera det till valfri högtid i trälåda, bara för att vara på den säkra sidan.

#jagblevkanskelitesurändå #LivetsGodaJournalist #setillattjobbaliteförattändrapåsakerochtingdå

Tack för mig. ;)
 

Peder

Medlem
@ChristianB Jag förstår delvis din ilska, men kritiken är nog inte speciellt riktad mot butikspersonal på Systembolaget. Sedan är ju Systembolaget lite av en sekt så många av dina kollegor även på butiksgolvet intalar sig om att Systembolaget är den perfekta modellen. Jag har träffat en del högre upp i ledet inom Systembolaget även och ju högre upp man kommer så är det ännu mer Halleluja-stämpel på din arbetsgivare där det känns som att personalen blivit hjärntvättad.

För oss som känner dig @ChristianB från forumet, vet ju att du kan både ge ris och ros till din arbetsgivare och det är dock ganska ovanligt inom SB.

När det gäller Jamais så har han nog varit ganska konsekvent hela tiden ända sedan jag började läsa Livets Goda runt 2006. Livets Goda är väl dessutom inte direkt någon redaktion som sitter tillsammans på dagarna och Petter och Jamais är nog inte daglig arbetskamrater. Det är nog mer Alf Tumble (DN) som hänger med Appassimento-Petter eftersom de båda gillar att vända på skivor.

Sedan håller jag med dig om att landets vinjournalister borde skämmas och antagligen är det inte så lätt att få jobb inom skrivandet eftersom jag skulle aldrig vara så nedlåtande mot mig själv att jag skulle ta ett jobb på Allt om vin-redaktionen.

Skål!
 

ChristianB

DipWSET
Väl talat, @Peder, och ja, det var lite så jag menade med att jag inte var ansvarig för sortimentet. ;)

Det jag själv ville sätta fingret på var mer att det inte bara är SBs lättsamma inköpsprocess som gör hyllorna dignar av de omtalade vinerna. Mycket hänger på att gemene man i Sverige hänger vid varenda mening, rekommandetion och omnämnade som kommer från vinjournalisterna. Jag vet inte hur många gånger jag fått försöka ta mig runt frågan "Är det här bra?" angående t ex Morbergs olika flaskor. :p
Så min kritik var kanske en aning illa formulerad, men Jamais' kritik kändes inte helt genomtänkt eller nyanserad, även om den helt klart är befogad! :)

No hard feelings mot någon här på forumet! Som du säger så är vi väl så välbekanta med varandra att de flesta vet var jag står! :)
 

Vino fino

Medlem
Vi har ju medlemmar här på Finewines som jobbar på inköpsavdelningen vid Kungsträdgården, skulle vara intressant att höra deras synpunkt.

(Som alla redan vet är jag stor motståndare mot SB, men inte mot deras butikspersonal som sköter sitt jobb under förutsättningarna)
 

kayaker

Cyklist
Är rädd att jag inte riktigt förstår den här debatten.
Om folk väljer att dricka skit är det väl deras EGET ansvar, inte Systembolagets eller vinjournalisternas?
Annars får vi införa diktatur, där vi Finsmakare bestämmer vad bananerna ska dricka...
Är det inte ganska uppenbart att SB och vinskribenterna i ganska stor utsträckning påverkar vad som konsumeras?
 

chambertin

Medlem
Michel Jamais är arg på Systembolaget och det finns mycket sanning i hans inlägg på Facebook.

Visa bifogad bild 5817

källa: https://www.facebook.com/photo.php?...248.1073741828.100002540803300&type=3&theater
Jamais inlägg är ju lysande ur retorisk synvinkel och generar många leenden både hos mig sjäv och säkert hos många här på forumet men jag förstår inte riktigt att många verkar missa hur SB's hemsnickrade s.k sortimentsmodell styr hur branschen fungerar i allt från annonsering till urval, hyllplats m.m.

När man har ett monopol så borde vi ju granska modellen och kriterierna bakom urvalet och inte så mycket vad som står på hyllorna när väl inköpen är gjorda eller ?.

Var är frågorna från oss varför det efterfrågas 60 000 flaskor ekologisk Brut Nature Cava (varför räcker det inte med 40 000 flaskor ?). Eller varför skall det just var 36000l Bdx-blend från Bulgarien i prisintervallet 60-69:- från 2014 (varför inte 2013 eller 2012 eller 24000l ?) med lansering i Juni 2016 ? Blir inte urvalet lite snävt då eller är det kanske det som är meningen ? Om två viner är väldigt likvärdiga så köps ändå bara ett vin in och nr 2 ratas. Säljer ett vin bättre än planerat och leverantören kan få fram mer så ratar SB det och hänvisar till BS osv. osv.

Varje månad så poppar det upp flera sådana här förfrågningar och INGEN ifrågasätter ngn av dessa kriterier någonsin. Dessa ofta extremt snäva kriterier på många av offertförfrågningarna begränsar ofta antalet möjliga leverantörer till ett minimum och det är sååå tyst i vinsverige.

Att russinvin och annat kommer in på hyllan med massiv annonsering kan vi ju inte enbart skylla på SB för om ingen köper skiten så skulle det ju inte fungera med trälådorna och annonseringen och den delen skulle vi ju ha lika mycket av med eller utan monopol.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Är rädd att jag inte riktigt förstår den här debatten.
Om folk väljer att dricka skit är det väl deras EGET ansvar, inte Systembolagets eller vinjournalisternas?
Annars får vi införa diktatur, där vi Finsmakare bestämmer vad bananerna ska dricka...
Väl talat. Har aldrig förstått varför just vindrickare har så dåligt självförtroende att de behöver ha någon som talar om för dem vad de ska dricka och tycka om.

Just svennebanan gillar mest troligt russinvin tror jag, på riktigt. Helt oberoende av annonser och vinkritikskåren (mest troligt även blint!). Problemet är att så fort man skall tjäna pengar inom branchen så är det mainstream-publiken man måste nå ut till. Den som lyckas bäst tjänar mest pengar, den som misslyckas blir aldrig erkänd bland folket och hamnar mer troligt på finewines.se istället. ;)

Sveriges vinnördar är helt enkelt för få i sammanhanget. Dessutom så behöver vi ingen som säger till oss vad vi skall dricka heller, vi väljer ju själva helt efter smakpreferens, situation och humör. Det är snarare svensson som behöver ha hjälp med att hitta fram till de viner de gillar allra mest, vilket är mjuka och bäriga viner som är fylliga och så söta som möjligt till ett pris så långt under hundralappen som det går att hitta.

Som tur är så har alla vinintresserade mer eller mindre passerat denna fas. Ju fler russinvindrickare som dyker upp desto fler kommer på sikt att utveckla ett genuint intresse för kvalitetsvin. Vi borde se russinvinerna som nybörjarviner som rekryterar framtida vinnördar istället, precis som även CdP tenderar att göra och till viss del även Champagne. :)
 

ChristianB

DipWSET
Som tur är så har alla vinintresserade mer eller mindre passerat denna fas. Ju fler russinvindrickare som dyker upp desto fler kommer på sikt att utveckla ett genuint intresse för kvalitetsvin. Vi borde se russinvinerna som nybörjarviner som rekryterar framtida vinnördar istället, precis som även CdP tenderar att göra och till viss del även Champagne.
Det slog mig just att jag hade en sådan kund härom dagen i butiken där jag jobbar. Han ville ha ett bra vin, 2-300 kr, vilket vi inte har så många ändå och jag blir ju förstås alltid lite extra glad när det kommer in en person som vill ha ett bra vin oavsett vad det kostar. ;)
Så han fick några förslag, Barolo först, en Brunello... Men sedan kröp det fram att han gillade de lite rundare, fylligare vinerna bättre, MEN! Det var inte Amarone som gick hem utan just C9dP! :)

Känslan blev då att här har vi en person som förmodligen gärna dricker de lite rundare, möjligen sötare vinerna som vi ofta ser i media, men han har lärt sig så pass mycket att samma känsla av koncentration, rondör och mogen frukt kan åstadkommas genom ett bättre urval av druvorna. Istället för att simulera fullmognad med sötma så kan man ju gå vidare till viner som faktiskt har samma attribut.

Jag tänkte inte så mycket på det just då, men när @Mattias S nämnde C9dP så bubblade det upp igen. Nästa veckas paroll i kundmötet blir således "Fullmoget och franskt!" ;)
 
Det här att BiBs-pimplare med tiden skulle börja dricka bättre låter väldigt optimistiskt. Men kanske det är annorlunda med vin?
När det gäller musik har jag då aldrig mött nån eurovisionsschlagerdiggare som plötsligt bytt till Stravinsky...
 

ChristianB

DipWSET
Det här att BiBs-pimplare med tiden skulle börja dricka bättre låter väldigt optimistiskt. Men kanske det är annorlunda med vin?
När det gäller musik har jag då aldrig mött nån eurovisionsschlagerdiggare som plötsligt bytt till Stravinsky...
Det är nog en fråga om att helt ändra sitt konsumtionsmönster i så fall. Många är ju visserligen fruktansvärt inkonsekventa i sitt handlande (tänk Barolo och sedan en platta Sofiero) men jag misstänker att BiB-drickarna också köper billigast möjliga mat i matbutiken. Man tänker nog inte längre än plånboken och då är billigt det bästa. Sverige är ju rätt inrotat i att man ska få ut så stor kvantitet som möjligt till bästa möjliga pris, annars hade ju inte ställen som Ullared funnits, eller ÖoB för den delen.
 
Toppen