Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Moscatel de Setúbal - inte ligga ner?

Gurto

Medlem
Hittade en flaska Moscatel de Setúbal av Fonseca hos mina föräldrar och av nyfikenhet läste jag på flaskans baksida. Bland informationen om "innehåller sulfiter" och sånt står det att flaskan inte ska lagras liggande. Detta går ju emot allt jag lärt mig om lagring. Försökte googla efter anledningen men hittar inget. Behöver stilla min nyfikenhet. Någon som har någon förklaring till detta?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Moscatel de Setúbal - inte ligga ner?

Gurto skrev:
Hittade en flaska Moscatel de Setúbal av Fonseca hos mina föräldrar och av nyfikenhet läste jag på flaskans baksida. Bland informationen om "innehåller sulfiter" och sånt står det att flaskan inte ska lagras liggande. Detta går ju emot allt jag lärt mig om lagring. Försökte googla efter anledningen men hittar inget. Behöver stilla min nyfikenhet. Någon som har någon förklaring till detta?

Har den en vanlig kork eller en sådan där kortare, återförslutningsbar kork med plasthatt, som en del starkviner har? Ren spekulation: i det senare fallet kanske de är rädda för att den ska kladda igen om den ligger i kontakt med vinet.

Traditionen avseende starkviner verkar vara lite varierande. Har sett bilder på gammal årgångs-Madeira som lagras stående hos tillverkarna (de brukar alltid ha rejält med vax ovanför korken), men vintage port brukar alltid lagras liggande.
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
SV: Moscatel de Setúbal - inte ligga ner?

Såg inte vad korken är gjord av men inte varianten med hatt i alla fall.
 
Toppen