Så fick man sina värsta fördomar om Beaujolais helt krossade. En polare bjöd en hemlig flaska som var bland det bästa jag någonsin har provat. Flaskan var en Moulin-à-Vent från 1976, tyvärr var huvudetiketten helt söndersmulad så jag vet inte producenten.
Hur i h-e är det möjligt att en Beaujolais från 1976 kan smaka som en Bourgogne Grand Cru (eller bättre)? 1976 var väl dessutom en förfärlig årgång i hela Frankrike?
1. Hur kan ett gamayvin ha klarat sej så bra i drygt 30 år?
2. Jag skall från och med nu fylla min källare med Beaujolais. Kan jag be om några bra producenter från er?
3. Fy fasen vad billigt min vinliv kommer att bli.
(Disclaimer fast tvärt om: Jag har provat DRC, Domaine Leroy, Rousseau, Eugenie - detta vin låg fanimej i samma nivå)
Hur i h-e är det möjligt att en Beaujolais från 1976 kan smaka som en Bourgogne Grand Cru (eller bättre)? 1976 var väl dessutom en förfärlig årgång i hela Frankrike?
1. Hur kan ett gamayvin ha klarat sej så bra i drygt 30 år?
2. Jag skall från och med nu fylla min källare med Beaujolais. Kan jag be om några bra producenter från er?
3. Fy fasen vad billigt min vinliv kommer att bli.
(Disclaimer fast tvärt om: Jag har provat DRC, Domaine Leroy, Rousseau, Eugenie - detta vin låg fanimej i samma nivå)