Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Moulin-à-Vent

Mmm

Medlem
Så fick man sina värsta fördomar om Beaujolais helt krossade. En polare bjöd en hemlig flaska som var bland det bästa jag någonsin har provat. Flaskan var en Moulin-à-Vent från 1976, tyvärr var huvudetiketten helt söndersmulad så jag vet inte producenten.

Hur i h-e är det möjligt att en Beaujolais från 1976 kan smaka som en Bourgogne Grand Cru (eller bättre)? 1976 var väl dessutom en förfärlig årgång i hela Frankrike?

1. Hur kan ett gamayvin ha klarat sej så bra i drygt 30 år?
2. Jag skall från och med nu fylla min källare med Beaujolais. Kan jag be om några bra producenter från er?
3. Fy fasen vad billigt min vinliv kommer att bli.

(Disclaimer fast tvärt om: Jag har provat DRC, Domaine Leroy, Rousseau, Eugenie - detta vin låg fanimej i samma nivå)
 
Trådskapare
M

Mmm

Medlem
SV: Moulin-à-Vent

Tack!

Niklas Beaujolais-post var ju rena guiden in i området! Har redan hittat Bernard Metrat i DK, kostar runt 130 DKK för Moulin-á-Vent. Återkommer med smaknoteringar!
 

axel

Medlem
SV: Moulin-à-Vent

På en provning i vårt vinprovargäng provades för en månad sen:
1978 Beaujolais Village
1959 Moulin à Vent, Dom de la Rochelle
1949 Moulin à Vent, Louis Max
1947 Moulin à Vent

Alla var helt underbara med massor av röda bär, viol och choklad.
Det var helt omöjligt att tro på sådan fräschör och balans.
Jag hittade Bourgogne i vinerna men absolut inte Beaujolais.
 
Trådskapare
M

Mmm

Medlem
SV: Moulin-à-Vent

Jag har i alla fall provat några producenter nu, och detta var utfallet:

Bernard Metrat Chiroubles 2009: Riktigt bra, flaskan redan fylld med sediment. Blommigt, lätt, elegant och med fantastisk syra. Niklas hade rätt!

Bernard Metrat Fleurie Les Roilettes 2010: Ett helt annat vin, tätare och helt stängt i nuläget. Lagras!

Domaine Fuissé Julinéas 2007: Otroligt bra doft med massa anis och mineral. Nästan som en Corton-Charlemagne. Vinet var nog lite för lätt för sitt eget bästa, men det har nog med årgången att göra (smakade nästan som vatten)

Potel-Aviron Fleurie 2009 Raka motsatsen. Bläcksvart vin som mest påminde om en het Cotes-du-Rhône. Rätt vaniljigt och med viss restsötma. Undvikes.

Mommessin Chiroubles 1990 Fy jävlar vilket vin! Hela rummet bara fylldes av blommor och bin. Perfekt moget utan några som yhelst trötthetstecken. Återigen - Beaujolais har en fantastisk lagringskapacitet.
 

Andreas L

Medlem
SV: Moulin-à-Vent

1976 var i mitt tycke ett utmärkt Bourgogne/Beaujolais/Champagne/Alsace-år...

Kring denna tidpunkt gjorde de flesta seriösa viner innan Beaujolais-Noveau hysterin började på 80-talet...

Jag håller med om vissa av ovan nämnda producenter, men vill lägga till domaine-vinerna från Jadot och Faiveley kola dessutom in Laurent Martray som gör Brouilly och Côtes de Brouilly...
 
Toppen