Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

mQuvée - En studie i temperaturfluktuationer

Jag har haft ett gammalt termoelektriskt skåp från Temptech med plats för drygt 80 flaskor i drygt 15 år. Har länge kikat på ett lite mer ordentligt skåp med bättre utrymme, trähyllor och tystare drift (det gamla låter som en helikopter så fort omgivningstemperaturen är mer än 7-8 grader över inställd temperatur). Slog därför till på ett mQuvée Winestore 226 på Black Friday-rean. Var lite tveksam över kompressordrift, men nästan alla nya vinlagringsskåp på marknaden använder det, så man tänker ju att tekniken utvecklats.

Skåpet är nu installerat, vinerna är överflyttade och alla inställningar är finjusterade enligt boken. Det är inställt på "dynamiskt klimat, vilket är det som rekommenderas om man ska långlagra viner. Nu är det emellertid så att jag övervakar temperatur och luftfuktighet med en sensor som är kopplad till mitt larmsystem. Jag har därför möjlighet att jämföra det gamla och det nya skåpet. Inställd temperatur är 14 grader på både det gamla och det nya skåpet. Så här ser det ut:

Antik Temptech med termoelektrisk kylning:
Screenshot_20251113_230001_Verisure.jpg


Splitterny mQuvée Winestore 226:
Screenshot_20251113_225934_Verisure.jpg


Det här är ju, minst sagt, en besvikelse. Alla vet att en av de viktigaste aspekterna med schysst vinlagring är att ha ett stabilt klimat. Det spelar inte så jäkla stor roll om man lagrar i 11° eller 18°, men det man vill undvika (förutom solljus och knastertorr luft) är kraftiga och frekventa temperaturfluktuationer. Med det här skåpet så skiftar temperaturen uppåt 10° flera gånger per dygn.

Vad är era erfarenheter? Har ni som har liknande vinskåp övervakat temperaturen i era och ser det annorlunda ut?
 

Waruda

Medlem
Som jämförelse så har jag en sju år gammal Smeg vinkyl (kompressor) med 115 flaskor. Min Zigbee-sensor visar att diffen max-min håller sig stadigt inom 0,7 grader.
Sen tror jag inte att man ska haka upp sig för mycket på lite temperaturdiff. Att luftens temperatur varierar några grader betyder ju inte att vinernas temperatur svänger lika mycket/snabbt.
 
Trådskapare
B
Som jämförelse så har jag en sju år gammal Smeg vinkyl (kompressor) med 115 flaskor. Min Zigbee-sensor visar att diffen max-min håller sig stadigt inom 0,7 grader.
Sen tror jag inte att man ska haka upp sig för mycket på lite temperaturdiff. Att luftens temperatur varierar några grader betyder ju inte att vinernas temperatur svänger lika mycket/snabbt.
Tack för ditt svar! Det är ju en intressant aspekt och jag funderade en del på det. Är svängningarna tillräckligt långvariga för att påverka vinernas temperatur i större utsträckning? Kanske får fylla en tomflaska med vatten, korka igen och mäta temperaturen i den med matlagningstermometer några gånger per dygn under en period. Återkommer med resultat! Kan ju vara intressant för andra att veta.
 

Kolsyra

Kolsyra
Haft en penfolds grange från 1980 i ett vanligt kylskåp i 34 år. Korken va helt perfekt, inte som dom mögliga bordeaux man kan få från auktion ibland. Vinet va helt perfekt ingen doft från alla 1000 vitlökssåser,lök och fan vet allt som varit i kylskåpen alla år.

Så tror inte du behöver oroa dig för mycket.
 

Callxx

Medlem
Haft en penfolds grange från 1980 i ett vanligt kylskåp i 34 år. Korken va helt perfekt, inte som dom mögliga bordeaux man kan få från auktion ibland. Vinet va helt perfekt ingen doft från alla 1000 vitlökssåser,lök och fan vet allt som varit i kylskåpen alla år.

Så tror inte du behöver oroa dig för mycket.
HUR stod du emot impulsen att inte öppna den när du tittat på den flera gånger om dagen i 34år???
 

KimHartman

Medlem
Lufttemperaturen i mina Climadiff varierar typiskt inom en halv grad över dygnet. Termometrarna har höljen av plast och ligger på flaskorna, vilket eventuellt ger en något "buffrande" effekt.

Men, som tidigare påpekats, temperaturen i luften och temperaturen innuti flaskorna är helt olika saker.

Hur många flaskor har du i ditt skåp?
 
Trådskapare
B
Nu har jag mätt temperaturen i en flaska över 2 dygn (5 mätpunkter) och känner mig lite lugnare. Det verkar som att temperaturfluktuationerna man ser i lufttemperaturen är tillräckligt kortvariga för att inte påverka vinernas temperatur nämnvärt. Temperaturen i flaskan varierade som mest 0,2° över 2 dygn, vilket nog i princip ligger inom felmarginalen för min termometer.
 

Jos

Medlem
Jag har haft ett gammalt termoelektriskt skåp från Temptech med plats för drygt 80 flaskor i drygt 15 år. Har länge kikat på ett lite mer ordentligt skåp med bättre utrymme, trähyllor och tystare drift (det gamla låter som en helikopter så fort omgivningstemperaturen är mer än 7-8 grader över inställd temperatur). Slog därför till på ett mQuvée Winestore 226 på Black Friday-rean. Var lite tveksam över kompressordrift, men nästan alla nya vinlagringsskåp på marknaden använder det, så man tänker ju att tekniken utvecklats.

Skåpet är nu installerat, vinerna är överflyttade och alla inställningar är finjusterade enligt boken. Det är inställt på "dynamiskt klimat, vilket är det som rekommenderas om man ska långlagra viner. Nu är det emellertid så att jag övervakar temperatur och luftfuktighet med en sensor som är kopplad till mitt larmsystem. Jag har därför möjlighet att jämföra det gamla och det nya skåpet. Inställd temperatur är 14 grader på både det gamla och det nya skåpet. Så här ser det ut:

Antik Temptech med termoelektrisk kylning:
Visa bifogad bild 35334

Splitterny mQuvée Winestore 226:
Visa bifogad bild 35335


Det här är ju, minst sagt, en besvikelse. Alla vet att en av de viktigaste aspekterna med schysst vinlagring är att ha ett stabilt klimat. Det spelar inte så jäkla stor roll om man lagrar i 11° eller 18°, men det man vill undvika (förutom solljus och knastertorr luft) är kraftiga och frekventa temperaturfluktuationer. Med det här skåpet så skiftar temperaturen uppåt 10° flera gånger per dygn.

Vad är era erfarenheter? Har ni som har liknande vinskåp övervakat temperaturen i era och ser det annorlunda ut?
Den måste ju vara paj, alternativt fel inställt/konstruerat. Den går igång när kylen är för varm och kör järnet ner flera grader och sen väntar upp graderna igen för att repetera. Vilket verkar gå konstigt fort också….
Alternativt var vinet rumsvarmt och värmer upp kylen så fort kompressorn inte går. Vilket i så fall kanske gör att den lugnar ner sig när vinet kylts ned igen?
 

buteljen

Medlem
För Climadiffskåpet jag har anges: "The RESERVE 300XL ... will maintain the internal temperature within +/-2°C which makes these units a great choice for customers looking for a long term storage cabinet.".
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Håller med @Per Stade , det verkar vara något skumt med ditt instrument. Det mäter nog inte temperaturen helt korrekt. RH är temperaturberoende och i och med att den uppmätta temperaturen varierar så varierar RH på samma sätt.
 
Toppen