Baron_Philippe
Medlem
Jag har haft ett gammalt termoelektriskt skåp från Temptech med plats för drygt 80 flaskor i drygt 15 år. Har länge kikat på ett lite mer ordentligt skåp med bättre utrymme, trähyllor och tystare drift (det gamla låter som en helikopter så fort omgivningstemperaturen är mer än 7-8 grader över inställd temperatur). Slog därför till på ett mQuvée Winestore 226 på Black Friday-rean. Var lite tveksam över kompressordrift, men nästan alla nya vinlagringsskåp på marknaden använder det, så man tänker ju att tekniken utvecklats.
Skåpet är nu installerat, vinerna är överflyttade och alla inställningar är finjusterade enligt boken. Det är inställt på "dynamiskt klimat, vilket är det som rekommenderas om man ska långlagra viner. Nu är det emellertid så att jag övervakar temperatur och luftfuktighet med en sensor som är kopplad till mitt larmsystem. Jag har därför möjlighet att jämföra det gamla och det nya skåpet. Inställd temperatur är 14 grader på både det gamla och det nya skåpet. Så här ser det ut:
Antik Temptech med termoelektrisk kylning:
Splitterny mQuvée Winestore 226:
Det här är ju, minst sagt, en besvikelse. Alla vet att en av de viktigaste aspekterna med schysst vinlagring är att ha ett stabilt klimat. Det spelar inte så jäkla stor roll om man lagrar i 11° eller 18°, men det man vill undvika (förutom solljus och knastertorr luft) är kraftiga och frekventa temperaturfluktuationer. Med det här skåpet så skiftar temperaturen uppåt 10° flera gånger per dygn.
Vad är era erfarenheter? Har ni som har liknande vinskåp övervakat temperaturen i era och ser det annorlunda ut?
Skåpet är nu installerat, vinerna är överflyttade och alla inställningar är finjusterade enligt boken. Det är inställt på "dynamiskt klimat, vilket är det som rekommenderas om man ska långlagra viner. Nu är det emellertid så att jag övervakar temperatur och luftfuktighet med en sensor som är kopplad till mitt larmsystem. Jag har därför möjlighet att jämföra det gamla och det nya skåpet. Inställd temperatur är 14 grader på både det gamla och det nya skåpet. Så här ser det ut:
Antik Temptech med termoelektrisk kylning:
Splitterny mQuvée Winestore 226:
Det här är ju, minst sagt, en besvikelse. Alla vet att en av de viktigaste aspekterna med schysst vinlagring är att ha ett stabilt klimat. Det spelar inte så jäkla stor roll om man lagrar i 11° eller 18°, men det man vill undvika (förutom solljus och knastertorr luft) är kraftiga och frekventa temperaturfluktuationer. Med det här skåpet så skiftar temperaturen uppåt 10° flera gånger per dygn.
Vad är era erfarenheter? Har ni som har liknande vinskåp övervakat temperaturen i era och ser det annorlunda ut?