Munblåsta vinglas

Diskussion i 'Aktiviteter, provningar och vintjänster' startad av handlavin.se, 6 december 2014.

1. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

hur håller man kupan och foten samtidigt som man torkar? o_O

2. Per Stade

Per Stade Lege artis

Torka glas? :confused:

3. magnum

magnum Epernay, Frankrike

,
    Det är väl så många torkar (särskilt på restaurang) Ena handen, greppa foten underifrån, andra handen, med handuken i kupan, vrid glaset med handen som håller i foten. Voila!

Skumpagne gillar detta.
  4. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Som vi lärde oss i restaurangskolan.

Elvis gillar detta.
  5. Peder

Peder Medlem

Jag skulle personligen säga att du torkat glaset på det våldsamma sätt som restaurangskolan lär ut med ISO-glas eller billiga restaurangglas. HÅLL ALDRIG i FOTEN och vrid glaset med en handduk i kupan om man inte köpt glasen från IKEA eller från någon restaurang-grossist. Själv diskar jag mina Zaltoglas i diskmaskin och behöver aldrig torka dem efteråt, men gör man det så får man jobba försiktigt då det blir en enorm påfrestning för stjälken att vrida glaset med friktion och allt.

@merlotsmile Eftersom det är nyårsafton i morgon och man måste visa lite kärlek ibland så ber jag dig maila mig och information om vilket glas det var som gick sönder, ser ut som ett Bordeaux glas så skickar jag ett nytt till dig efter helgen. Ingen glasgaranti ges vanligtvis eftersom då blir det som med Orrefors (konkurs). :)

Helen, thunberg, magnum och 2 andra gillar detta.
  6. Per Stade

Per Stade Lege artis

Håller med Peder. Fina munblåsta glas är en njutning att dricka ur men skall hanteras med aktning.
    Tyvärr har jag varit lite slarvig med disken i diskmaskin så att en del har fått en "Juhlin-linje" vid midjan,
    troligen genom att de har stått och nött mot varandra.
    Efter diskmaskin är klar, innan glasen har torkat, sköljer jag dem noga under kranen i köket.
    Därefter får de stå upp och ner och torka på en speciell silikongummiduk med räfflor som gör att det
    inte blir ränder.
    Om glasen har stått i skåpet mer än en dag sköljer jag dem noga igen och låter dem torka på samma sätt.

Skumpagne gillar detta.
  7. merlotsmile

merlotsmile Medlem

Tusen tack för erbjudandet @Peder, men har jag torkat fel så skall jag naturligtvis inte ha något ersättningsglas :).

Last edited: 30 december 2014
  8. sunqan

sunqan Vinös

Jag trodde man fick just den typen av brott om man råkar slå foten i diskbänken och samtidigt har ett bra tag i kupan :) gör man samma manöver med maskintillverkat släpper foten i alla fall.

9. Elvis

Elvis Medlem

Det låter som om du sett mig torka glas. :)

sunqan gillar detta.
  10. handlavin.se

handlavin.se Leverantör

Nu har det kommit två nya glas från Zalto hos vinglaset.se. Gravitas Omega som faktiskt är riktigt roligt att dricka ur och första gången jag såg det så skakade jag lite på huvudet, men det väcker nörden inom mig. Tanken med glaset var att även göra drickandet till något komplicerat och inte bara vinet.

gravitas-omega.jpg

Sedan är det Zalto W1 Coupe Crystal Clear som är efterlängtat hemma då jag inte gillar vattenglas på fot. Glaset är så tunt så att man med glädje dricker varannan vatten och det blir även en upplevelse att dricka vatten.

zalto-w1-crystal-clear.jpg

11. Mats

Mats Gone todash....

Inte utan att man ser vissa likheter....

IMG_8045.JPG gravitas-omega.jpg

Fram med blåslampan @merlotsmile så har du också ett Gravitas Omega!

MartinE, Larseman, tobbe81 och 8 andra gillar detta.
  12. Beo

Beo Medlem

IMG_1125.JPG
    Helkväll med Zalto. OBS Inga glas gick sönder eller kom till skada på något sätt. IMG_8793.jpg
    Kan även användas som guldfiskskåll
    IMG_8798.jpg
    Passade bra till olika drycker.
    Hustrun mjuknade lite så jag tror att vi enades om att jag får köpa lite till "mysbruk"

13. merlotsmile

merlotsmile Medlem

image.jpg
    Nä det blir inga fler Zalto för mig :( :(:eek::D

Last edited: 24 februari 2015
  14. sunqan

sunqan Vinös

ser snarare ut som att du borde köpa på dig ett par pallar :)

Helen, vintomas, kayaker och 3 andra gillar detta.
  15. merlotsmile

merlotsmile Medlem

Haha ... nej jag verkar vara hopplöst usel på att hantera dem. Får hålla mig till mina gamla Orrefors och Riedel, där är alla hela ... än så länge iallafall :rolleyes:

16. vintomas

vintomas Bloggare

Det finns andra lite mer stryktåliga alternativ som säljs av ett företag från mörkaste Småland, men jag är osäker på om de är munblåsta. ;)

gece, sunqan, merlotsmile och 1 annan gillar detta.
  17. merlotsmile

merlotsmile Medlem

Ser ut att vara något som skulle kunna fungera istället :)

Dela sidan