Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Munblåsta vinglas

Peder

Medlem
Men hallå :( .. skall det vara så här??? :( Har aldrig någonsin hänt förut :(
Visa bifogad bild 3032

Som vi lärde oss i restaurangskolan.

Tråkigt. Men att bryta benet måste vara omöjligt om man inte håller i kupan och foten/ benet samtidigt som man torkar (vilket man inte ska).


Jag skulle personligen säga att du torkat glaset på det våldsamma sätt som restaurangskolan lär ut med ISO-glas eller billiga restaurangglas. HÅLL ALDRIG i FOTEN och vrid glaset med en handduk i kupan om man inte köpt glasen från IKEA eller från någon restaurang-grossist. Själv diskar jag mina Zaltoglas i diskmaskin och behöver aldrig torka dem efteråt, men gör man det så får man jobba försiktigt då det blir en enorm påfrestning för stjälken att vrida glaset med friktion och allt.

@merlotsmile Eftersom det är nyårsafton i morgon och man måste visa lite kärlek ibland så ber jag dig maila mig och information om vilket glas det var som gick sönder, ser ut som ett Bordeaux glas så skickar jag ett nytt till dig efter helgen. Ingen glasgaranti ges vanligtvis eftersom då blir det som med Orrefors (konkurs). :)
 

Per Stade

Lege artis
Håller med Peder. Fina munblåsta glas är en njutning att dricka ur men skall hanteras med aktning.
Tyvärr har jag varit lite slarvig med disken i diskmaskin så att en del har fått en "Juhlin-linje" vid midjan,
troligen genom att de har stått och nött mot varandra.
Efter diskmaskin är klar, innan glasen har torkat, sköljer jag dem noga under kranen i köket.
Därefter får de stå upp och ner och torka på en speciell silikongummiduk med räfflor som gör att det
inte blir ränder.
Om glasen har stått i skåpet mer än en dag sköljer jag dem noga igen och låter dem torka på samma sätt.
 

sunqan

Vinös
Jag trodde man fick just den typen av brott om man råkar slå foten i diskbänken och samtidigt har ett bra tag i kupan :) gör man samma manöver med maskintillverkat släpper foten i alla fall.
 
Trådskapare
handlavin.se

handlavin.se

Leverantör
Nu har det kommit två nya glas från Zalto hos vinglaset.se. Gravitas Omega som faktiskt är riktigt roligt att dricka ur och första gången jag såg det så skakade jag lite på huvudet, men det väcker nörden inom mig. Tanken med glaset var att även göra drickandet till något komplicerat och inte bara vinet.

gravitas-omega.jpg


Sedan är det Zalto W1 Coupe Crystal Clear som är efterlängtat hemma då jag inte gillar vattenglas på fot. Glaset är så tunt så att man med glädje dricker varannan vatten och det blir även en upplevelse att dricka vatten.

zalto-w1-crystal-clear.jpg
 

Beo

Medlem
IMG_1125.JPG

Helkväll med Zalto. OBS Inga glas gick sönder eller kom till skada på något sätt.
IMG_8793.jpg

Kan även användas som guldfiskskåll
IMG_8798.jpg

Passade bra till olika drycker.
Hustrun mjuknade lite så jag tror att vi enades om att jag får köpa lite till "mysbruk"
 
Toppen