Något sött på julaftons kväll?

Diskussion i 'Vin' startad av Omar Khayyam, 30 november 2019.

1. Bastardo

Bastardo Medlem

Om du söker källan, så ser du att han säger något annat också. :)

2. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Vilket år skrev Mölstad detta? (D.v.s. är 300 kr en aktuell uppgift eller ska den indexeras med kostnadsökning och kronkursfall under de senaste 10-20 åren.) Jag har noterat att Mölstad är väldigt ouppdaterad i sina böcker, så vissa av hans faktapåståenden kan nog vara väldigt många år "out of date".

Last edited: 8 december 2019
    Bastardo, Pontus och Anders Landström gillar detta.
  3. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Men för SVDs redaktör eller den som satt artikeln, var det essensen :)
    upload_2019-12-8_14-43-55.png

Mars 2018 https://www.svd.se/hur-mycket-ar-det-vart-att-betala-for-ett-vin

Ler lite åt Mölstads slutsats att svenskarna dricker bättre viner då medelpriset ökat med 5% under två år (troligen 2015-2017). Med en krona som tappade runt 7% under perioden och en skattehöjning på 4% så är det med stor sannolikhet tvärt om.

thunberg, HAO och Niclas gillar detta.
  4. Wintermute

Wintermute Medlem

https://www.finewines.se/articles/s...istik-del-12-vi-dricker-allt-dyrare-viner.25/

Anders Landström gillar detta.
  5. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Artikeln skrevs under min inaktiva finewines.se-period :). Bekäftar att sannolikt dricker vi till och med billigare viner,. Artikeln missar skattehöjningen som i princip står för medelprisökningen (var å andra sidan inte avsikten med artikeln heller)l

Tror inte Mölstad läser grafer dock, han läser det som SBs informationsavdelning skriver i pressreleasen

Kostjan, magnum och Wintermute gillar detta.
  6. Bastardo

Bastardo Medlem

Så här löd slutklämmen:
    ”Kan det ändå vara värt att köpa ett flaska vin för tusen kronor trots att innehållet inte är bättre än en flaska för 300 kr? Ja, för mig är det så: om jag har en längtan till att få prova just detta vin. Likaväl som andra längtar efter en speciell klocka, handväska eller bil.
    När längtan efter en upplevelse blir stor blir ofta upplevelsen också större när den inträffar. Det är vad jag räknar med i alla fall.”
    Mikael Mölstad, Publicerad 2018-03-01

7. Bastardo

Bastardo Medlem

Jag kom att tänka på en helt fantastiskt öl, som är bättre än tidigare just i år:
    Gouden Carolus Christmas. Den är rejäl söt och passar bäst för att inmundigas på självaste julafton. Inte tillsammans med maten, utan efteråt och gärna i ensamt majestät. :)

Omar Khayyam och MagnusH70 gillar detta.
  8. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Inspirerad av detta köpte jag en flaska litet mindre söt rom, på PK-huset, att ha till julhelgens samkväm för de så hugade, och fick fin assistans med inköpet av en mycket kunnig expert. Stoppade flaskan i ryggsäcken, vars blixtlås sedan gick upp i matbutiken på vägen hem, varpå flaskan föll i golvet och krossades... :neej::neej::neej::neej::neej::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg:

9. Trydebull

Trydebull Medlem

:nagelbitare:

10. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

luktade i och för sig fint på lokala ICA en lång stund. Det får bli litet saftglögg i stället.

Trydebull gillar detta.
  11. Swedish

Swedish Medlem

Men va f...
    Klarade sig Billecart? (eller var det ett annat tillfälle? Minnet är diffust...)

12. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

nej.

:neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::neej::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg::vägg:

men en flaska Dumenil 2008 och en flaska Exton NV brut reserve klarade sig utan skråmor. Liksom mina gympaskor, också NV.

Silex och fluff gillar detta.
  13. Johan L

Johan L Medlem

Om flaskorna går sönder på vägen hem brukar det gå bra att få pengarna tillbaka om man kan visa upp kvitto och en obruten förslutning (resten av glaskrosset behöver man inte visa).

Wintermute gillar detta.
  14. Elvis

Elvis Medlem

Va!? Jag trodde bara det gällde när man var på väg ut ur butiken.

vintomas gillar detta.
  15. Johan L

Johan L Medlem

Tror det går bra en bit till, men jag har aldrig haft anledning att testa själv.

16. john b

john b Medlem

Fick muntlig info av butiksanställd (vad det nu är värt) för något år sedan om att man får ersättning om man pajar flaskan inne i butiken. Men inte om man gått ut genom dörrarna.

vintomas gillar detta.
  17. Johan L

Johan L Medlem

Vad de säger officiellt och vad de faktiskt går med på är ofta olika saker, även om de kanske skärpt till sig på senare år.

18. john b

john b Medlem

Iofs sant

19. Swedish

Swedish Medlem

Poängen med att gå och leta i de egna gömmorna... :confused:

Omar Khayyam och Anders Landström gillar detta.
  20. Bastardo

Bastardo Medlem

Så tråkigt att höra, Omar! :neej::neej::neej: Jag lider med dig.

Omar Khayyam gillar detta.

Dela sidan