Något sött på julaftons kväll?

Diskussion i 'Vin' startad av Omar Khayyam, 30 november 2019.

1. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

nej, verkligen. jag skäms som en hund. Jag bjuder gärna herrn på litet trevlig skumpa vid närmaste tillfälle på det nya året för att utplåna minnet av denna fadäs.

Anders Landström gillar detta.
  2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Även jag kan hita något från mina gömmor som herrn kan krossa. Säg bara till :)

Omar Khayyam gillar detta.
  3. Swedish

Swedish Medlem

Jag lider mest med dig. Blev en jädrigt dyr vända till ICA. Hade gärna fixat en hittepåredovisning men det kan nog bli svårt...

#ryggsäcksjävel

(tips till tomten...)

4. JC:s Vintankar

JC:s Vintankar Bloggare

Jag hade för ett par år sedan sönder en flaska Quintarelli Superiore för dryga femhundringen.
    Inköpt ett par dagar innan olyckan inträffade. Detta var vin som skulle ges bort som julklapp. Ringde till butiken i Nordstan. Normalt ersätts det om olyckan inträffar i butiken var beskedet, men eftersom det var jul och likadan flaska fanns i butiken så var jag välkommen bara jag hade den övre delen på den krossade flaskan med mig.
    Slutsats: ring alltid och fråga

5. Anders Landström

Inköpt och måste provas

För övrigt, vad ska köpas för Grappa? Tips?

6. v_skogh

v_skogh Medlem

Lagrad eller ej?

7. Anders Landström

Varför välja? En av vardera kanske :)

8. Per Stade

Per Stade Lege artis

Han kanske hade hört om det för länge sedan.
    Ämnet behandlades för snart tio år sedan, i en annan tråd , där 300:- var vad MW Ulf Sjödin hade sagt vara den maximala framställningskostnaden för en flaska vin?

Last edited: 13 december 2019
    Crist(al)ian 77 gillar detta.
  9. Anders Landström gillar detta.
  10. Mats Petri

Mats Petri Österlen

Jag behövde några dl portvin för att blötlägga den torkade frukten när jag - precis som alla andra jular - skulle baka Butler's Engelska fruktkaka, så resterande 55 centilitrar får glida ner med den klassiska kombon engelsk cheddar från Möllans ost.
    https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/dows-839601

Trydebull gillar detta.
  11. Magikern

Magikern Medlem

12. Johan L

Johan L Medlem

Med hänsyn till inflation och kronkurs borde väl kundpris nu hamna kring 650-700 kr (jämfört med 500 kr då). Lite klurigt med kronkursen eftersom den hade ett rejält tapp (värre än nu) omkring när det där uttalandet gjordes och man vet inte riktigt om Ulfs beräkning gjordes då eller innan det tappet.

13. Thirsty

Thirsty Medlem

Citatet behandlar framställningskostnad och svaret pris till kund som synes bygga på samma ursprungsvärde. Förvirrad. :confused:

14. v_skogh

v_skogh Medlem

Farsgubben importerar grappa, kan höra med honom men är väl ganska jävig ;)

15. Johan L

Johan L Medlem

Framställningskostnaden då bedömdes maxa på 300 kr. Det gav då ett kundpris (i Sverige) kring 500 kr. Ett överslag på inflation och kronkurs ger att 500 kr då är 650-700 kr nu.

16. Pontus

Pontus Medlem

Är inte framställningskostnad och kundpris två relativt skilda saker (särskilt när det gäller vin, konst osv)?

17. Johan L

Johan L Medlem

Jo, och det var väl en del av själva poängen. Läs gärna igenom resonemangen i den tråd som @Per Stade länkade ovan, de är intressanta och välformulerade. Allt jag ville bidra med var en uppskattning av hur de summor som nämndes då översätter till dagens läge.

Det här är dock ordentligt off-topic för den här tråden. Ska den här diskussionen fortsätta borde den göra det i en ny tråd eller kanske i den nämnda gamla tråden.

18. Vingubben

Vingubben Medlem

I en annan tråd anges priset för en hektar mark i Le Mesnil Sur Oger till €2 miljoner. Med tanke på att snittvolymen i Champagne är knappt 10 000 flaskor per hektar så blir det svårt att få ihop kalkylen på 300 kr. Möllstad har nog aldrig studerat ekonomi, eller så anser han att växtplatsen helt och hållet saknar betydelse för vinets kvalitet.

MartinE, Bastardo och Daniel A gillar detta.
  19. Christer J

Christer J Medlem

Opassande i tråd kanske men ändå:
    2 miljoner euro är i överkant av prisspannet betalt per hektar, se här en slide från ett föredrag av Charles Curtis MW:
    Skärmavbild 2019-12-14 kl. 07.16.34.png

MartinE och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  20. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Jo, men man kan nog förvänta sig att kundpriset minst uppgår till framställningskostnad + distributionskostnad. ;)
    I frågan om vin avspeglar sig efterfrågade/dyra viner också i vingårdspriser. Vissa franska vingårdslägen (t.ex. grand cru:er i Bourgogne) kostar flera miljoner euro per hektar (i den mån de alls går att köpa), och räntekostnaden för detta ingår i allmänhet inte i kalkylen för direkta kostnader, eftersom rätt få producenter är nyetablerade och har lånat till 100% av sitt vingårdsinnehav. Så kalkyler om "vad kostar ett vin egentligen" är framför allt en beräkning av vad ett vin kostar att producera från mindre berömda trakter, om de tillämpar alla konstens regler som används av kända och dyra topproducenter.

gece och Bastardo gillar detta.

Dela sidan