Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Något sött på julaftons kväll?

Swedish

Medlem
nej, verkligen. jag skäms som en hund. Jag bjuder gärna herrn på litet trevlig skumpa vid närmaste tillfälle på det nya året för att utplåna minnet av denna fadäs.
Jag lider mest med dig. Blev en jädrigt dyr vända till ICA. Hade gärna fixat en hittepåredovisning men det kan nog bli svårt...

#ryggsäcksjävel

(tips till tomten...)
 
Jag hade för ett par år sedan sönder en flaska Quintarelli Superiore för dryga femhundringen.
Inköpt ett par dagar innan olyckan inträffade. Detta var vin som skulle ges bort som julklapp. Ringde till butiken i Nordstan. Normalt ersätts det om olyckan inträffar i butiken var beskedet, men eftersom det var jul och likadan flaska fanns i butiken så var jag välkommen bara jag hade den övre delen på den krossade flaskan med mig.
Slutsats: ring alltid och fråga
 
Och på den sena timmen kan ett glas riktigt god cognac vara på sin plats, eller varför inte ett glas fin rom. Jag kan rekommendera särskilt den här flaskan: Malecon 20 Years Rum – Small Batch 1996 Rare Proof 48,4%. Den har lite sötma, men inte så mycket att det skulle avskrämma på något vis. Fantastiskt god rom och vänligt prissatt är den också jämfört internationellt.

Inköpt och måste provas

För övrigt, vad ska köpas för Grappa? Tips?
 

Per Stade

Lege artis
Vilket år skrev Mölstad detta? (D.v.s. är 300 kr en aktuell uppgift eller ska den indexeras med kostnadsökning och kronkursfall under de senaste 10-20 åren.) Jag har noterat att Mölstad är väldigt ouppdaterad i sina böcker, så vissa av hans faktapåståenden kan nog vara väldigt många år "out of date".

Han kanske hade hört om det för länge sedan.
Ämnet behandlades för snart tio år sedan, i en annan tråd , där 300:- var vad MW Ulf Sjödin hade sagt vara den maximala framställningskostnaden för en flaska vin?
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Han kanske hade hört om det för länge sedan.
Ämnet behandlades för snart tio år sedan, i en annan tråd , där 300:- var vad MW Ulf Sjödin hade sagt vara den maximala framställningskostnaden för en flaska vin?

Med hänsyn till inflation och kronkurs borde väl kundpris nu hamna kring 650-700 kr (jämfört med 500 kr då). Lite klurigt med kronkursen eftersom den hade ett rejält tapp (värre än nu) omkring när det där uttalandet gjordes och man vet inte riktigt om Ulfs beräkning gjordes då eller innan det tappet.
 

Thirsty

Smygnykterist
Med hänsyn till inflation och kronkurs borde väl kundpris nu hamna kring 650-700 kr (jämfört med 500 kr då). Lite klurigt med kronkursen eftersom den hade ett rejält tapp (värre än nu) omkring när det där uttalandet gjordes och man vet inte riktigt om Ulfs beräkning gjordes då eller innan det tappet.
Citatet behandlar framställningskostnad och svaret pris till kund som synes bygga på samma ursprungsvärde. Förvirrad. :confused:
 

Johan L

Medlem
Citatet behandlar framställningskostnad och svaret pris till kund som synes bygga på samma ursprungsvärde. Förvirrad. :confused:

Framställningskostnaden då bedömdes maxa på 300 kr. Det gav då ett kundpris (i Sverige) kring 500 kr. Ett överslag på inflation och kronkurs ger att 500 kr då är 650-700 kr nu.
 

Pontus

Medlem
Framställningskostnaden då bedömdes maxa på 300 kr. Det gav då ett kundpris (i Sverige) kring 500 kr. Ett överslag på inflation och kronkurs ger att 500 kr då är 650-700 kr nu.
Är inte framställningskostnad och kundpris två relativt skilda saker (särskilt när det gäller vin, konst osv)?
 

Johan L

Medlem
Är inte framställningskostnad och kundpris två relativt skilda saker (särskilt när det gäller vin, konst osv)?

Jo, och det var väl en del av själva poängen. Läs gärna igenom resonemangen i den tråd som @Per Stade länkade ovan, de är intressanta och välformulerade. Allt jag ville bidra med var en uppskattning av hur de summor som nämndes då översätter till dagens läge.

Det här är dock ordentligt off-topic för den här tråden. Ska den här diskussionen fortsätta borde den göra det i en ny tråd eller kanske i den nämnda gamla tråden.
 

Vingubben

Medlem
Fatlagrad Muscat är grejer, som dessutom inte kostar skjortan. :) Det finns mer i vinvägen som är oerhört gott utan att behöva betala fyrsiffriga belopp. :) Då handlar det mer om något annat än bara själva kvalitet.
”Jag vill påstå att över 300 kronor går det inte att göra bättre vin – hur mycket producenten än anstränger sig med hantverk i vingård och vinkällare. Därefter handlar det alltså om varumärke, status, storytelling, en lång lyxig historia och allt annat som inte har att göra med hur vinet är gjort.”
Mikael Mölstad
I en annan tråd anges priset för en hektar mark i Le Mesnil Sur Oger till €2 miljoner. Med tanke på att snittvolymen i Champagne är knappt 10 000 flaskor per hektar så blir det svårt att få ihop kalkylen på 300 kr. Möllstad har nog aldrig studerat ekonomi, eller så anser han att växtplatsen helt och hållet saknar betydelse för vinets kvalitet.
 

Christer J

Medlem
I en annan tråd anges priset för en hektar mark i Le Mesnil Sur Oger till €2 miljoner. Med tanke på att snittvolymen i Champagne är knappt 10 000 flaskor per hektar så blir det svårt att få ihop kalkylen på 300 kr. Möllstad har nog aldrig studerat ekonomi, eller så anser han att växtplatsen helt och hållet saknar betydelse för vinets kvalitet.

Opassande i tråd kanske men ändå:
2 miljoner euro är i överkant av prisspannet betalt per hektar, se här en slide från ett föredrag av Charles Curtis MW:
Skärmavbild 2019-12-14 kl. 07.16.34.png
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är inte framställningskostnad och kundpris två relativt skilda saker (särskilt när det gäller vin, konst osv)?
Jo, men man kan nog förvänta sig att kundpriset minst uppgår till framställningskostnad + distributionskostnad. ;)
I frågan om vin avspeglar sig efterfrågade/dyra viner också i vingårdspriser. Vissa franska vingårdslägen (t.ex. grand cru:er i Bourgogne) kostar flera miljoner euro per hektar (i den mån de alls går att köpa), och räntekostnaden för detta ingår i allmänhet inte i kalkylen för direkta kostnader, eftersom rätt få producenter är nyetablerade och har lånat till 100% av sitt vingårdsinnehav. Så kalkyler om "vad kostar ett vin egentligen" är framför allt en beräkning av vad ett vin kostar att producera från mindre berömda trakter, om de tillämpar alla konstens regler som används av kända och dyra topproducenter.
 
Toppen