Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

New York

Vilka restauranger rekommenderar ni just nu I New York, gärna blandning av top end och lite roligare ställen. Är där några dar och alltid kul att prova något nytt. Det rör sig så oerhört fort där så vad som var bra för 6 månader sedan behöver inte inte vara det längre.

Primärt Manhattan men Brooklyn är ju alltid trevligt
 

Segol

Medlem
SV: New York

Som du säger förändras det snabbt vad som är bra o inte men när jag var där för sisådär ett år sen blev buddakan en favorit
http://www.buddakannyc.com/
Dessutom finns det en bra bar runt kvarteret som heter marimoto eller nåt liknande, minnet är inte helt hundra...
 
Trådskapare
A
SV: New York

Segolas skrev:
Som du säger förändras det snabbt vad som är bra o inte men när jag var där för sisådär ett år sen blev buddakan en favorit
http://www.buddakannyc.com/
Dessutom finns det en bra bar runt kvarteret som heter marimoto eller nåt liknande, minnet är inte helt hundra...
Tack, fick lite mer tips av en kompis . Momofuku (ja Anders, vi vet :) ), Noodle Bar, Porto Bello, någon som vet något om dessa eller andra tips.
 

Keen

slan
SV: New York

shorepower skrev:
Tack, fick lite mer tips av en kompis . Momofuku (ja Anders, vi vet :) ), Noodle Bar, Porto Bello, någon som vet något om dessa eller andra tips.

Här finns en liten guide som skrevs på ett annat forum jag besöker.
sida 1
sida 2
sida 3
 

Elvis

Medlem
SV: New York

Kan varmt rekommendera Eleven Madison Park som jag besökte i förra veckan. Vi åt deras åttarätters avsmakningsmeny och det var en sagolik upplevelse. Påminner lite om Frantzén-Lindberg i att menyn är en överraskning. Man får se huvudingredienserna och välja vad man helst vill ha (och inte vill ha), men exakta utformningen av varje rätt får man inte veta i förväg.

Allt höll högsta klass och att den bara har en Michelinstjärna känns verkligen i underkant.

Sommeliern var nog den bästa jag haft. Vi drack:

1997 Vilmart Coeur de Cuvée (magnum)
1990 Robert Ampeau & Fils Volnay 1er Cru Santenots
1994 Dunn Vineyards Cabernet Sauvignon Howell Mountain

Champagnen valde jag själv - de röda valdes ut av sommeliern och passade perfekt till maten. Dunn 1994 var ett underbart vin som jag gärna skulle vilja ha i källaren.


shorepower skrev:
Tack, fick lite mer tips av en kompis . Momofuku

Vi frågade en del vänner om restaurangtips och Momofuku Ssäm Bar var ett återkommande tips. Maten ska vara fantastisk men man kan inte boka bord utan måste dit och köa (=vänta i baren).
 

Fredd

Medlem
SV: New York

Hej,

Är ny här på forumet. Uppskattar god dryck och mat men är absolut inte påläst i ämnet så om jag ibland ställer dumma frågor - snälla ha tålamod. Vi måste ju alla börja någonstans?


Men angående New York, ska dit i Mars och hälsa på min syrra som plugga på universitet där.. Tips på restauranger, barer eller andra ställen vi kan gå till? Hon kommer ju givetvis vilja ta med mig någonstans men jag har fått två kvällar som jag ska få planera.. Problemet är väl att hon inte har åldern inne, hon är nyss fyllda 20 men där är ju åldersgränsen 21, så blir väl mest vi andra i sällskapet som får dricka..
 

Keen

slan
SV: New York

Finns lite bra länkar längre upp.


Men kan verkligen rekommendera Fette Sau BBQ i Williamsburg. Sjukt, sjukt bra BBQ.

TRihJl.jpg


Momfuku Ssäm bar rekommenderas också varmt.

fDNB5l.jpg



Meatball shop är bra också.


Användbar blogg: http://ettannatnewyork.blogspot.com/
 

Jos

Medlem
SV: New York

SUPRA skrev:
Ska till NY jag med om 2 månader, så alla tips beaktas.
Hotell? Waldorf Astoria värt det?

Om du vill lägga en slant men ändå fynda så såg jag att du flyger business class med BA från London inkl. 3 nätter på Waldorf Astoria för 1790 pund per skalle.
 
Trådskapare
A
SV: New York

Jos skrev:
Om du vill lägga en slant men ändå fynda så såg jag att du flyger business class med BA från London inkl. 3 nätter på Waldorf Astoria för 1790 pund per skalle.
Var såg du det? Både business med BA och Waldorf är ju helt ok :)
 

SUPRA

Bäst
SV: New York

BA länken var bra, de verkar ha bra deal med Waldorf Astoria.
Tyvärr verkar de renovera fasaden och rummen får genomgående betyg som väldigt slitna.
Så det blev Hilton New York istället, med executive-rum inkl. frulle.
Tar tacksamt emot fler tips på vad jag ska se, göra och äta. Kommer vara där 8 nätter.
Tänkte flyga helikopter också, säkert en turistfälla men vill bocka av den i så fall. ;)
Någon stjärnkrog man måste besöka?
 

Per Stade

Lege artis
SV: New York

SUPRA skrev:
BA länken var bra, de verkar ha bra deal med Waldorf Astoria.
Tyvärr verkar de renovera fasaden och rummen får genomgående betyg som väldigt slitna.
Så det blev Hilton New York istället, med executive-rum inkl. frulle.
Tar tacksamt emot fler tips på vad jag ska se, göra och äta. Kommer vara där 8 nätter.
Tänkte flyga helikopter också, säkert en turistfälla men vill bocka av den i så fall. ;)
Någon stjärnkrog man måste besöka?


Här kan du få lite tips och prenumerera på ett nyhetsbrev om aktuella ät- och drickbara
upplevelser på Manhattan.
Och om du tänker köpa kaviar, gåslever och champagne att snaska på hotellrummet så
rekommenderar jag Eli's Deli (restaurangerna och vinbutikerna är dock inte intressanta)
och Crush wine
 
Toppen