Lite coolt vinval till huvudrätten: Château L'Hospitalet La Réserve Rouge från Languedoc, Syrah, Grenache och Mourvedre till Piggvar! Till förrätten champagne naturligtvis, Gaston Chiquet Cuvée Tradition, Brut Premier Cru.
Champagne Gaston Chiquet Cuvée Tradition, Brut Premier Cru Château l'Hospitalet La Reserve Rouge 2011, Coteaux du Languedoc la Clape Nivole Moscato d'Asti 2012, Michele Chiarlo Det verkar onekligen som att de hade snålat rejält med vinerna i år, fast de brukar kanske inte vara bättre viner än så här?
Nivole. Moscato d Asti är stekhet. Dock vårt SB har ju inte så många att välja på. Langedoc också hippt. Men jämförelse med något år när dem hade chateau la Dominique så håller jag med om snålheten.
Du får väl kolla upp, huvuddelen av menyerna från 1901 och framåt finns att läsa på nätet: http://www.nobelprize.org/ceremonies/menus/
Krug vid rätt många tillfällen back in the day och även en del annat intressant 1968 var det t.ex. Pommery & Greno Brut Château d´Eyquem 1962 (måsta vara felstavat) 1908 Madère Château Palmer Hochheimer Roederer, Carte Blanche Roederer, Grand Vin Sec Château Lafite Giesshübler Porto Sandeman Inga årgångar stod med tyvärr 1912 Golden Sherry Château Lafite, 1900 Johannisberger, 1907 Ch. Heidsieck, Demi-sec Ch. Heidsieck, Brut, 1903 Porto, Very Superior Old Denna vinlistan hade jag nog helst velat prova även om Lafite 1900 borde varit lite av ett barnarov när det begav sig.
Ja, förmodligen. Men troligen serverades det röda Côte de Bourg-vinet Château Eyquem - http://www.bayle-carreau.com/index1.php?contain=06 (utan d') till lammet snarare än det söta Château d'Yquem. Vid den tiden verkar det vara champagne + ett rött vin som gäller, och jag hittar slott från annat än Médoc (t.ex. Blaye) även vissa andra år. Mycket starkvin och en hel del tyska viner i början av 1900-talet.
Finns det vin från Château Abbé Gorsse (1901 års middag) att få tag på? Gissar att det ska vara L’Abbe Grosse de Grosse, eller? men hittar inga som helst källor.