Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nobelmiddag

henmat

Medlem
Hej alla! Vi är ett kompisgäng som varje år anordnar en alldeles egen nobelmiddag på nobeldagen. Iår har lotten att skaffa fram viner till maten fallit på mig och jag tänkte rådfråga expertisen om lite förslag :) Vi brukar betala ungefär hundralappen/flaska lite upp, lite ner (oftast upp...)

Förrätt: Skaldjurstallrik m löjrom och citroncreme
Till förrätten funderar jag på någon form av Chablis, är det någon som har någon åsikt om vilken chablis som är mest prisvärd?

Varmrätt: Hjortfilé m äppelgräddsås, äppelchips, ruccolaskum och potatis o chrevremuffins
Till huvudrätten är jag mer osäker, funderar kring om ngn Syrah kan passa. Jag har läst någonstans om att Plozza, Rozzo di Valltelina (6276, nebbiolo druvan) ska passa till hjort.

Dessert: Punchkokta päron m havssaltad rosmaringlass och hasselnötskrokant.
Till desserten kanske det skulle passa med ett desservin som är lite spritsigt eftersom det är en kall efterätt. Eller är jag helt ute och cyklar?

Det ska bli spännande att höra era tankar. Tack på förhand!
 

Jos

Medlem
SV: Nobelmiddag

I år tycker jag ni ska kliva upp ett pinnhål.

Till förrätt Chablis; 2008 Montee de Tonnerre från Jean Paul & Benoit Droin. Inte lika bra som Raveneaus version men sjukt bra för 230 spänn.

Till varmrätten skulle ju en traditionell men aningen generösare Bordeaux typ 08 Larrivet Haut Brion sitta som en smäck. Annars Rhone och kanske Allain Graillots C/H som är lite billigare också.

Till efterrätten är det rejäl sötma som behövs; - Sauternes. Suduiraut -07 är billig och bra, behövs ju så lite per skalle också.

Ang. din fråga; jag vet inte om spritsigt spelar någon roll.. Tänker du nån Moscato då eller? Enligt min erfarenhet är desserter med glass nästan alltid svårast att matcha med vin men kör man rejält sött brukar det gå bra.
 
Trådskapare
H

henmat

Medlem
SV: Nobelmiddag

Vad roligt med lite tips, tack Jos! Jag har under flera års tid stridit för att höja nivån med vinerna men tyvärr står kravet kvar på viner i hundrakronors klassen, jag kan nog lyckas med några tior extra per flaska med det är max vad jag kan lyckas tänja gränsen. Jag blev dock väldigt sugen på att beställa några av vinerna du nämde, är det systembolagets beställningssortiment eller beställer man från någon annan leverantör?

Angående spritsigheten var det bara en tanke, jag var själv tidigt inne på någon Sauterne men var nyfiken om det fanns något dessert vin med pärlor :)

Finns det överhuvudtaget några viner på dryga hundralappen som klarar av att matcha vår nobelmeny? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
 

kayaker

Cyklist
SV: Nobelmiddag

henmat skrev:
Angående spritsigheten var det bara en tanke, jag var själv tidigt inne på någon Sauterne men var nyfiken om det fanns något dessert vin med pärlor :)
Kalla desserter är elaka mot vin. Jag skulle sikta på något med mer alkohol. Ett kanske ännu bättre alternativ vore att strunta i vin/starkvin/avec till desserten och höja budgeten på de andra vinerna.

På Chablisfronten så tycker jag att Daniel-Etienne Defaix kan vara ett intressant alternativ. Han har en uttalad strategi att inte släppa något som han inte tycker är moget och drickfärdigt så det finns inte tokmycket från 2000-talet på marknaden än...

Jag har inte testat vinerna men Clotilde Davennes Chablis 2009 eller kanske även hennes Saint-Bris kan vara lämpliga kandidater till förrätten.

Med givna budgetramar så skulle jag ha svårt att bortse ifrån Pio Cesares Langhe Nebbiolo till hjorten - ett av de säkrare korten i SB:s tråkiga ordinarie sortiment. För €79,90 så kan ni köpa hans Barolo från 1971. Även om jag ogillar ordet så har jag svårt att inte se det som ett fynd...

My 2C.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Nobelmiddag

henmat skrev:
Vad roligt med lite tips, tack Jos! Jag har under flera års tid stridit för att höja nivån med vinerna men tyvärr står kravet kvar på viner i hundrakronors klassen, jag kan nog lyckas med några tior extra per flaska med det är max vad jag kan lyckas tänja gränsen.

När du har hängt tillräckligt länge på det här forumet så har du trubbats av så att du börjar
köpa viner i en prisklass, som du aldrig drömt om tidigare.
Och du kommer att njuta av det.
 

SUPRA

Bäst
SV: Nobelmiddag

kayaker skrev:
Med givna budgetramar så skulle jag ha svårt att bortse ifrån Pio Cesares Langhe Nebbiolo till hjorten - ett av de säkrare korten i SB:s tråkiga ordinarie sortiment. För €79,90 så kan ni köpa hans Barolo från 1971. Även om jag ogillar ordet så har jag svårt att inte se det som ett fynd...
Letar...letar...men hittar inte. Eller så missförstår jag. Letar alltså 1971:an på SB. Hur hitta?
Med tanke på att du anger priset i Euro gissar jag att du hittat den någon annanstans?
 

kayaker

Cyklist
SV: Nobelmiddag

SUPRA skrev:
kayaker skrev:
Med givna budgetramar så skulle jag ha svårt att bortse ifrån Pio Cesares Langhe Nebbiolo till hjorten - ett av de säkrare korten i SB:s tråkiga ordinarie sortiment. För €79,90 så kan ni köpa hans Barolo från 1971. Även om jag ogillar ordet så har jag svårt att inte se det som ett fynd...
Letar...letar...men hittar inte. Eller så missförstår jag. Letar alltså 1971:an på SB. Hur hitta?
Med tanke på att du anger priset i Euro gissar jag att du hittat den någon annanstans?
Naturligtvis! SB är ju apkasst om man vill hitta mogna viner eller viner med lite ålder i största allmänhet...
Stefan Töpler är "the man" om man vill ha italienska viner. http://www.barolobrunello.de/
 
SV: Nobelmiddag

kayaker skrev:
Naturligtvis! SB är ju apkasst om man vill hitta mogna viner eller viner med lite ålder i största allmänhet...
Stefan Töpler är "the man" om man vill ha italienska viner. http://www.barolobrunello.de/
Men, men, jag trodde SB hade världens bästa utbud ::)

Tack för tipset, honom har jag missat. Mogen Barolo dräller det ju inte direkt av i källaren
 
Trådskapare
H

henmat

Medlem
SV: Nobelmiddag

kayaker skrev:
På Chablisfronten så tycker jag att Daniel-Etienne Defaix kan vara ett intressant alternativ. Han har en uttalad strategi att inte släppa något som han inte tycker är moget och drickfärdigt så det finns inte tokmycket från 2000-talet på marknaden än...

Jag har inte testat vinerna men Clotilde Davennes Chablis 2009 eller kanske även hennes Saint-Bris kan vara lämpliga kandidater till förrätten.

Jag bestämde mig tillslut för Clotildes vin men när jag skulle hämta varorna idag visade sig att de inte lyckats få fram tio flaskor utan bara en! Inga roliga nyheter när man bor på mindre ort och utbudet inte är jättestort i butiken. Jag valde iallafall att ersätta med Joseph Drouhins chablis, har jag gjort tokfel får ni gärna vara ärliga då jag fortfarande hinner åka till GBG på fredag för att rädda festen om det krisar...

Kayaker jag gick även på din tanke till hjorten, Pio Cesares Langhe Nebbiolo ligger i källaren. Det ska bli väldigt spännande att se hur detta ska smaka. Tackar för god hjälp!
 
Toppen