Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Norge FYI

Trådskapare
moos

moos

Medlem
Nu är Norges första vinauktion rätt runt hörnet. För dom som är intresserade finnes en webkatalog på www.blomqvist.no

Lite smått och gott från listan, alla värden är i norska kroner.
* Krug Private Cuvee 1955, värderad till 4000
* 2 flarror Cristal 1964, värderad till 13000.

Det är enbart 10 champagne objekt och 18 bourgogne men betydligt mer från Bordeaux.
 
Nu är Norges första vinauktion rätt runt hörnet. För dom som är intresserade finnes en webkatalog på www.blomqvist.no

Lite smått och gott från listan, alla värden är i norska kroner.
* Krug Private Cuvee 1955, värderad till 4000
* 2 flarror Cristal 1964, värderad till 13000.

Det är enbart 10 champagne objekt och 18 bourgogne men betydligt mer från Bordeaux.

Man kan endast se katalogen om man är registrerad. Noterar att norrbaggar får handla alkohol från de är 18. Det visste jag inte.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
Man kan endast se katalogen om man är registrerad. Noterar att norrbaggar får handla alkohol från de är 18. Det visste jag inte.

Beklager dette, slik vi sier det i Norge :-(.

Öl och vin är det 18 års gräns för i Norge, är det inte det i Sverige?
 
Men på lokal är det 18 år, fast tveksamt om man får bjuda en 18åring på alkohol hemma.

Lagen är "kristallklar"
* Man får bjuda yngre på alkohol för förtäring. Dock inte ”om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt”.


Hittade det på Systembolagets hemsida där också en av de anställda vet hur man kontrollerar om någon verkligen ska ha fest eller inte.
Marie har ett eget knep för att checka slutkonsumenten vid stora köp.
– Jag har upptäckt att om jag dröjer med att lämna tillbaka legitimationen och frågar om kunden verkligen ska dricka allt själv är det lätt att höra om han eller hon har rent mjöl i påsen. Då rabblas nämligen namnen på alla som ska med på festen upp i en rasande fart. De som däremot bara svarar med ett kort ”ja” är inte alls lika övertygande.
Man ska inte gå och handla alkohol utan att känna skuld helt enkelt.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
På Systembolaget är det 20 år. Man är inte myndig när man är 18 i Sverige även om det officiellt hävdas så. När jag tänker efter så är man ju egentligen aldrig myndig i Sverige.
I Finland är det så här:
Drycker starkare än 22% får enligt finsk lag inte säljas till personer under 20 år; åldersgränsen för svagare drycker är 18 år.
Mellanöl säljs lite över allt. I Norge är det likadant.
P.S. Rätta mig, om jag har fel. Uppgifterna är från wikipedia.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
I Finland är det så här:
Drycker starkare än 22% får enligt finsk lag inte säljas till personer under 20 år; åldersgränsen för svagare drycker är 18 år.
Mellanöl säljs lite över allt. I Norge är det likadant.
P.S. Rätta mig, om jag har fel. Uppgifterna är från wikipedia.

Det stämmer.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
Varnar för nedsättande termer i denna text...

19/1 - 2014 är en mörk dag i min värld. Tofuätarna har gått till samlad attack mot matkulturen och vunnit det första stora slaget. Foie gras är nu tagen ur sortimentet till samtliga av de stora kedjorna som har stått för brett sortiment i norge. Meny, Centra, Ultra och ICA har böjt sig för den "stora massan" (dom är inte så många). Jag kan förstå dom som inte äter Foie gras ur en etisk synvinkel, jag respekterar dom så varför i hela-vete-fältet ska dom förstöra min middag? Lilla extremt idiotiska Norge är bäst på allt, enligt sig själva. Döljer sina egna fel genom att skrika högre om andras; Halalslakt är djurplågeri!, Japanerna fiskar förbjuden val! med mera.
Att dom själva har:
* Gjort det så krångligt för slakterierna att slakta häst så att de flesta har slutat med detta, vilket har resulterat i fler fall av vanskötsel av häst. Vanligt folk har inte haft råd eller möjlighet att avliva en häst som lider. En värre är att det är på gränsen till omöjligt att få tag i hästkött utan de riktiga kontakterna, vilket jag har som tur är.
* Fortsatt att fiska "förbjuden" val, men det är klart att det inte är så viktigt.
* Klubbat säl och ställt sig oförstående till att andra klagar över det.
* Har en laxodlingsindustri som har dragit upp prisen på vild lax till extrema höjder. Att odlad lax sedan blir matad med den samma fisken efter att de har pressat Omega-3 ut ur den (till den vedervärdiga Tran drycken) tystades ner fort.

När De franska ostarna försvann när importskatten på dem sköt i höjden, Hästköttet är svår åtkomligt så kan dom faanimejen skita i att ta min foie gras. Men det är klart, att ta det ut ur sortimentet i Norges största butikker kommer förmodligen välta hela gås och andindustrin. Det Norge har gjort det sista åren strider mot matkulturen
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Varnar för nedsättande termer i denna text...

19/1 - 2014 är en mörk dag i min värld. Tofuätarna har gått till samlad attack mot matkulturen och vunnit det första stora slaget. Foie gras är nu tagen ur sortimentet till samtliga av de stora kedjorna som har stått för brett sortiment i norge. Meny, Centra, Ultra och ICA har böjt sig för den "stora massan" (dom är inte så många). Jag kan förstå dom som inte äter Foie gras ur en etisk synvinkel, jag respekterar dom så varför i hela-vete-fältet ska dom förstöra min middag? Lilla extremt idiotiska Norge är bäst på allt, enligt sig själva. Döljer sina egna fel genom att skrika högre om andras; Halalslakt är djurplågeri!, Japanerna fiskar förbjuden val! med mera.
Att dom själva har:
* Gjort det så krångligt för slakterierna att slakta häst så att de flesta har slutat med detta, vilket har resulterat i fler fall av vanskötsel av häst. Vanligt folk har inte haft råd eller möjlighet att avliva en häst som lider. En värre är att det är på gränsen till omöjligt att få tag i hästkött utan de riktiga kontakterna, vilket jag har som tur är.
* Fortsatt att fiska "förbjuden" val, men det är klart att det inte är så viktigt.
* Klubbat säl och ställt sig oförstående till att andra klagar över det.
* Har en laxodlingsindustri som har dragit upp prisen på vild lax till extrema höjder. Att odlad lax sedan blir matad med den samma fisken efter att de har pressat Omega-3 ut ur den (till den vedervärdiga Tran drycken) tystades ner fort.

När De franska ostarna försvann när importskatten på dem sköt i höjden, Hästköttet är svår åtkomligt så kan dom faanimejen skita i att ta min foie gras. Men det är klart, att ta det ut ur sortimentet i Norges största butikker kommer förmodligen välta hela gås och andindustrin. Det Norge har gjort det sista åren strider mot matkulturen

-Men i gengäld får du ju ball, pinnekjött, rummegröt, klippfisk och ofrasiga våfflor... Norsk traditionsmat "at it's finest" :)
 

kayaker

Cyklist
Varnar för nedsättande termer i denna text...

19/1 - 2014 är en mörk dag i min värld. Tofuätarna har gått till samlad attack mot matkulturen och vunnit det första stora slaget. Foie gras är nu tagen ur sortimentet till samtliga av de stora kedjorna som har stått för brett sortiment i norge. Meny, Centra, Ultra och ICA har böjt sig för den "stora massan" (dom är inte så många). Jag kan förstå dom som inte äter Foie gras ur en etisk synvinkel, jag respekterar dom så varför i hela-vete-fältet ska dom förstöra min middag?
För att status quo, i det här fallet att fortsätta att sälja som vanligt, fungerar dåligt om man vill utöva påtryckning och skapa opinion.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Varnar för nedsättande termer i denna text...

19/1 - 2014 är en mörk dag i min värld. Tofuätarna har gått till samlad attack mot matkulturen och vunnit det första stora slaget. Foie gras är nu tagen ur sortimentet till samtliga av de stora kedjorna som har stått för brett sortiment i norge. Meny, Centra, Ultra och ICA har böjt sig för den "stora massan" (dom är inte så många). Jag kan förstå dom som inte äter Foie gras ur en etisk synvinkel, jag respekterar dom så varför i hela-vete-fältet ska dom förstöra min middag? Lilla extremt idiotiska Norge är bäst på allt, enligt sig själva. Döljer sina egna fel genom att skrika högre om andras; Halalslakt är djurplågeri!, Japanerna fiskar förbjuden val! med mera.
Att dom själva har:
* Gjort det så krångligt för slakterierna att slakta häst så att de flesta har slutat med detta, vilket har resulterat i fler fall av vanskötsel av häst. Vanligt folk har inte haft råd eller möjlighet att avliva en häst som lider. En värre är att det är på gränsen till omöjligt att få tag i hästkött utan de riktiga kontakterna, vilket jag har som tur är.
* Fortsatt att fiska "förbjuden" val, men det är klart att det inte är så viktigt.
* Klubbat säl och ställt sig oförstående till att andra klagar över det.
* Har en laxodlingsindustri som har dragit upp prisen på vild lax till extrema höjder. Att odlad lax sedan blir matad med den samma fisken efter att de har pressat Omega-3 ut ur den (till den vedervärdiga Tran drycken) tystades ner fort.

När De franska ostarna försvann när importskatten på dem sköt i höjden, Hästköttet är svår åtkomligt så kan dom faanimejen skita i att ta min foie gras. Men det är klart, att ta det ut ur sortimentet i Norges största butikker kommer förmodligen välta hela gås och andindustrin. Det Norge har gjort det sista åren strider mot matkulturen

Oj, glömde flaggskeppet bland traditionsmaten... Får i kål! -Vad är gåslever när man har en sådan nationalrätt tänker jag...
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
Debatten har blossat upp i Norge efter att FrPs representant i regeringen har lagt fram förslaget om att Vinmonopolet (gillar namnet, dom hycklar inte i Norge) Skall ha öppet på Julafton, Nyårsafton, Påsk, Pingst och valdagen. Regeringen har lite oväntat fått stöd hos Arbeiderpartiet och har därmed fått majoritet i Stortinget. Detta har delat folket i Norge. Eller vad sägs om denna pinfärska undersökningen på vg.no.

avstemming vinmonopolet.jpg

Lite kul läs material:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10121098
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10121228
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är den sista sovjetstatens monopol möjligen på väg att erbjuda bättre service än den näst sista sovjetstatens monopol? (I och för sig har de gjort det tidigare vad avser bl.a. hemleveranser.) Alko i Finland har ju sedan länge mer generösa öppettider än Systembolaget.
 
Last edited:
Toppen