Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Norra Spanien - Rioja, Baskien osv

gece

Man vänjer sig.
Hej forumet!

Det börjar luta mot att bli en resa till norra Spanien för mig och sambon. En preliminär plan är att flyga till Madrid, hyra en bil, och sen jobba sig nordväst till Santiago de Compostela, längs nordkusten till San Sebastián, och sen tillbaks till Madrid via Rioja. Allt är fortfarande på ett väldigt tidigt planeringsstadium, och som en del av planeringen skulle vi gärna vilja ha forumets kloka input, framförallt vad gäller restauranger och vingårdar att besöka.

Vinmässigt finns förstås Rioja på tapeten; inte ett distrikt jag har vidare bra koll på, dock. Men R Lopez de Heredia gillar jag och ett besök känns givet (om inte annat så för att kolla om de verkligen är så konservativa i sitt vinmakande att klockorna går baklänges, som det sägs). Vid en titt på kartan ser det ut som att vi kommer åka rakt genom Ribera del Duero, som jag tycker mig hört nämnas i positiva ordalag på sistone, men där har jag verkligen noll koll. Finns det något där värt att besöka om man ändå är på genomresa (vilket kan bli ett )?

Vad gäller restauranger torde San Sebastián bli höjdpunkten, verkar ju drälla av Michelinstjärnor där, men vad ska man välja? (Eller ska man ta alla? :D )

Och Madrid, finns det nåt att göra där? Kanske en bra vinbutik där man kan fylla väskorna innan man flyger gem?

Tar tacksamt emot alla tips, synpunkter och åsikter kring ovanstående ämnen och allt annat rörandes norra halvan av Spanien.
Tack på förhand!
 

chambertin

Medlem
Finns det något där värt att besöka om man ändå är på genomresa (vilket kan bli ett )?
Felix Callejo i Ribera del Duero är klart värt ett besök. Bra upplägg och provning samt några riktigt bra Ribera-viner

Och Madrid, finns det nåt att göra där? Kanske en bra vinbutik där man kan fylla väskorna innan man flyger gem?

På vinbutikssidan i Madrid kan jag rekommendera Bodega Santa Cecilia (Blasco Garay 74). Inga problem att fylla en resväska där.
Dom har dessutom en liten tapas- och vinbar inne i butiken där det finns en del like enklare viner att prova och har man tur finns det ibland en del bättre grejer öppnade.

Här en lista på fler vinbarer och butiker i Madrid:
http://www.vinogusto.com/es/tiendas/tienda-de-vinos/espana/comunidad-de-madrid/madrid/madrid

Personligen skulle jag ju inte missa att besöka Rias Baixas och Bierzo om jag vore i nordvästra Spanien. Vet inte hur väl man tas emot eller så men vinerna är i mitt tycke ofta intressanta och många producenter är på väg upp.
 
Hej forumet!

Det börjar luta mot att bli en resa till norra Spanien för mig och sambon. En preliminär plan är att flyga till Madrid, hyra en bil, och sen jobba sig nordväst till Santiago de Compostela, längs nordkusten till San Sebastián, och sen tillbaks till Madrid via Rioja. Allt är fortfarande på ett väldigt tidigt planeringsstadium, och som en del av planeringen skulle vi gärna vilja ha forumets kloka input, framförallt vad gäller restauranger och vingårdar att besöka.

Vinmässigt finns förstås Rioja på tapeten; inte ett distrikt jag har vidare bra koll på, dock. Men R Lopez de Heredia gillar jag och ett besök känns givet (om inte annat så för att kolla om de verkligen är så konservativa i sitt vinmakande att klockorna går baklänges, som det sägs). Vid en titt på kartan ser det ut som att vi kommer åka rakt genom Ribera del Duero, som jag tycker mig hört nämnas i positiva ordalag på sistone, men där har jag verkligen noll koll. Finns det något där värt att besöka om man ändå är på genomresa (vilket kan bli ett )?

Vad gäller restauranger torde San Sebastián bli höjdpunkten, verkar ju drälla av Michelinstjärnor där, men vad ska man välja? (Eller ska man ta alla? :D )

Och Madrid, finns det nåt att göra där? Kanske en bra vinbutik där man kan fylla väskorna innan man flyger gem?

Tar tacksamt emot alla tips, synpunkter och åsikter kring ovanstående ämnen och allt annat rörandes norra halvan av Spanien.
Tack på förhand!

Vet inte om du ska säga Norra Spanien och Madrid i samma mening, iallafall inte när du är i Barcelonatrakten :)
Finns en del tips på forumet

http://www.finewines.se/threads/skulle-behoeva-ett-bra-tips-pa-ett-vin-gard-nara-barcelona.2245/
http://www.finewines.se/threads/barcelona.420/
http://www.finewines.se/threads/res...gr-pengarna-pa-vinerna.1142/page-2#post-38260
http://www.finewines.se/threads/tra...bra-mat-och-god-service.689/page-9#post-37235
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Då var den resan avklarad också, fick scopa ner till Baskien/Kantabrien/Rioja. Utlovar mer rapport så småningom men kan konstatera att bra mat finns det gott om. En hel del vin inköpt, tyvärr inlåst i min resväska som gick sönder under resan och inte går att öppna :mad:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då var den resan avklarad också, fick scopa ner till Baskien/Kantabrien/Rioja. Utlovar mer rapport så småningom men kan konstatera att bra mat finns det gott om. En hel del vin inköpt, tyvärr inlåst i min resväska som gick sönder under resan och inte går att öppna :mad:
Vi ser fram emot rigorösa rapporter med stor entusiasm!
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Dåså. Färdrutten blev ungefär som följer:

Bilbao
Otippat bra pintxos-hopping, lite mer genuint än San Sebastián. Och det där muséet de har, det är faktiskt väldigt bra. Första gången jag velat kolla igenom en hel videoinstallation (hade tyvärr inte riktigt tid för alla 64 minuter).

Picos de Europa
2014-10-06 09.59.40.jpg

Nationalpark och bergskedja i västra Kantabrien. Långt, långt bort från lyxrestauranger och vinbutiker, men mycket trevligt. Åt de absolut bästa tomater jag någonsin glufsat i mig på vårt lilla hotell i byn Cucayo. Det man gör i krokarna är framför allt att vandra och äta ost. Åkte mest dit för att bergen inte har stängt varken på söndagar (som bodegorna i Rioja) eller måndagar (som restaurangerna i San Sebastián), men det kan varmt rekommenderas till den som vill ha lite naturupplevelse utöver goumetöverdoserna i Baskien.
2014-10-06 16.19.45.jpg

Helt torrlagd behövde man dock inte vara. I Liébana finns ett litet vineri vid namn Picos de Cabariezo, som fokuserade på Mencía och, av alla saker i världen, Gewürztraminer. Bergiga och regniga Kantabrien verkar inte vara ett höjdarställe för storskalig vinproduktion, men deras röda "prestigevin" (~12€) på 100% Méncia var bra, köpte på mig några flaskor som får ligga till sig lite innan de dricks.
2014-10-06 16.10.42.jpg

Fick även deras bordsvin (en bagatellartad historia) som del av besöksavgiften, och köpte också en flaska av deras Gewürz-låtsas-isvin, som de gör på druvor de fryser själva och sedan pressar. Jag vet, det låter inget vidare, men det var ganska bra. Fin syra.

San Sebastián
2014-10-07 18.39.24.jpg

En absurd liten stad jag blev stormförtjust i. Intog lunch på Kokotxa (★), Arzak (★★★) och middag på Mugaritz (★★).

2014-10-07 14.20.33 Kokotxa.jpg

2014-10-08 14.47.29 Arzak.jpg

Arzak och Mugaritz var båda skitbra (förstås), Arzak kanske lite bättre fingerspitzgefühl i kompositionen av rätterna men Mugaritz var lite allmänt roligare. Eller ja, maten var bra, men servicen var under all kritik vid vissa tillfällen. På Arzak var vi tvungna att sätta tumskruvar och injicera sanningsserum på sommelieren innan han kröp ut ur sitt skal och kunde komma med rekommendationer.
(Kära Svea rikes bättre restauranger; ni är vansinnigt dyra jämfört med resten av världen, men man får tämligen god valuta för pengarna i er fina servispersonal. Puss)
2014-10-09 10.06.07 Nagusia Lau.jpg

Förstås var vi också på ungefär en miljard pintxerior (två fastnade lite extra i mitt hjärta, modernistiska Zeruko och mer klassiskt lagda Nagusia Lau som syns på bilden ovan).

Rioja (Haro)
2014-10-11 17.33.00.jpg

Tidig oktober i Haro, det innebär SKÖRD. Lastbilar med tempranillo, överallt.
2014-10-10 11.21.37.jpg

Inleds med ett besök hos Viña Tondonia, man blev tvungen att välja vilket ställe man ville gå på tur på eftersom alla hade sin engelskspråkiga tur kl 10. Tondonia var en naturlig prioritering och vi blev inte besvikna; en maffig anläggning med enorma, antika jäskar, oändliga gruvgångar med fat och mögliga flaskor.
2014-10-10 09.01.52.jpg
2014-10-10 09.47.16.jpg
2014-10-10 10.15.25.jpg

2014-10-10 10.25.25.jpg

Turen avslutas med en provning av senaste Gravonia (vit) samt Tondonia Reserva, Bosconia och Cubillo (alla röda). Jag är galet svag för deras vitpang så förutom våra två flaskor 2002 Tondonia Reserva Tinto som ingick i priset för turen fick det även bli ett sexpack 1999 Tondonia Reserva Blanco.
2014-10-10 12.14.34.jpg

Sen, tvärs över gatan till det lilla självutnämnda boutiquevineriet Gomez Cruzado för en "Premium Tasting" med sex olika viner.
2014-10-10 12.41.52.jpg

Ett klart modernare vineri än Tondonia som gör viner i blandade grader av modernitet; jag som inte riktigt begriper mig på det moderna Rioja föll särskilt för deras lite mer konservativa Viña Andrea Gran Reserva 2001 och Gomez Cruzado Reserva 2005 som båda kändes som om de var tidigt i sina drickfönster.
2014-10-10 13.15.52.jpg

Besökte två restauranger, La cueva de Doña Isabela i Casalarreina och Las Duelas i Haro (belägen i vårt hotell, det gamla franciskanerklostret). Bra, på ett rustikt med vilket jag menar stabbigt sätt, borde kanske inte tagit dem båda samma dag... för övrigt är pintxos-hoppingen inte lika kul i Haro som i Bilbao eller SS.

Trevliga viner som dracks under resan och som förtjänar nämnas:
2003 Oscar Tobia Blanco, klassisk angenämt smågisten vit rioja, mogen men inte utan en viss fräschör
2001 Nocedal Rioja Reserva, från 50cl-flaska, tjockt med röd frukt och rått kött (hjort!) med lite choklad undertill, hyfsat mjuka tanniner och bra syra, känns som att den nått sin platå nu men kommer ligga och ruva där ett bra tag
1998 La Rioja Alta Gran Reserva 890, mkt bra men borde kanske fått ligga på rygg ett par år till, hade de sagt att det var en 2008a hade jag blivit lurad.

... och oroa dig inte @Matlen, det blev en skumpa också, i form av Jacquesson 2002. God, men varför tog jag inte en vit Rioja istället när det fanns tillgängligt??

2014-10-11 13.09.50.jpg

EL FIN
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dåså. Färdrutten blev ungefär som följer:

Bilbao
Otippat bra pintxos-hopping, lite mer genuint än San Sebastián. Och det där muséet de har, det är faktiskt väldigt bra. Första gången jag velat kolla igenom en hel videoinstallation (hade tyvärr inte riktigt tid för alla 64 minuter).

Picos de Europa
Visa bifogad bild 2595
Nationalpark och bergskedja i västra Kantabrien. Långt, långt bort från lyxrestauranger och vinbutiker, men mycket trevligt. Åt de absolut bästa tomater jag någonsin glufsat i mig på vårt lilla hotell i byn Cucayo. Det man gör i krokarna är framför allt att vandra och äta ost. Åkte mest dit för att bergen inte har stängt varken på söndagar (som bodegorna i Rioja) eller måndagar (som restaurangerna i San Sebastián), men det kan varmt rekommenderas till den som vill ha lite naturupplevelse utöver goumetöverdoserna i Baskien.
Visa bifogad bild 2596
Helt torrlagd behövde man dock inte vara. I Liébana finns ett litet vineri vid namn Picos de Cabariezo, som fokuserade på Mencía och, av alla saker i världen, Gewürztraminer. Bergiga och regniga Kantabrien verkar inte vara ett höjdarställe för storskalig vinproduktion, men deras röda "prestigevin" (~12€) på 100% Méncia var bra, köpte på mig några flaskor som får ligga till sig lite innan de dricks.
Visa bifogad bild 2615
Fick även deras bordsvin (en bagatellartad historia) som del av besöksavgiften, och köpte också en flaska av deras Gewürz-låtsas-isvin, som de gör på druvor de fryser själva och sedan pressar. Jag vet, det låter inget vidare, men det var ganska bra. Fin syra.

San Sebastián
Visa bifogad bild 2597

En absurd liten stad jag blev stormförtjust i. Intog lunch på Kokotxa (★), Arzak (★★★) och middag på Mugaritz (★★).

Visa bifogad bild 2598
Visa bifogad bild 2603
Arzak och Mugaritz var båda skitbra (förstås), Arzak kanske lite bättre fingerspitzgefühl i kompositionen av rätterna men Mugaritz var lite allmänt roligare. Eller ja, maten var bra, men servicen var under all kritik vid vissa tillfällen. På Arzak var vi tvungna att sätta tumskruvar och injicera sanningsserum på sommelieren innan han kröp ut ur sitt skal och kunde komma med rekommendationer.
(Kära Svea rikes bättre restauranger; ni är vansinnigt dyra jämfört med resten av världen, men man får tämligen god valuta för pengarna i er fina servispersonal. Puss)
Visa bifogad bild 2604
Förstås var vi också på ungefär en miljard pintxerior (två fastnade lite extra i mitt hjärta, modernistiska Zeruko och mer klassiskt lagda Nagusia Lau som syns på bilden ovan).

Rioja (Haro)
Visa bifogad bild 2605

Tidig oktober i Haro, det innebär SKÖRD. Lastbilar med tempranillo, överallt.
Visa bifogad bild 2610
Inleds med ett besök hos Viña Tondonia, man blev tvungen att välja vilket ställe man ville gå på tur på eftersom alla hade sin engelskspråkiga tur kl 10. Tondonia var en naturlig prioritering och vi blev inte besvikna; en maffig anläggning med enorma, antika jäskar, oändliga gruvgångar med fat och mögliga flaskor.
Visa bifogad bild 2606Visa bifogad bild 2607 Visa bifogad bild 2608
Visa bifogad bild 2609
Turen avslutas med en provning av senaste Gravonia (vit) samt Tondonia Reserva, Bosconia och Cubillo (alla röda). Jag är galet svag för deras vitpang så förutom våra två flaskor 2002 Tondonia Reserva Tinto som ingick i priset för turen fick det även bli ett sexpack 1999 Tondonia Reserva Blanco.
Visa bifogad bild 2611
Sen, tvärs över gatan till det lilla självutnämnda boutiquevineriet Gomez Cruzado för en "Premium Tasting" med sex olika viner.
Visa bifogad bild 2612
Ett klart modernare vineri än Tondonia som gör viner i blandade grader av modernitet; jag som inte riktigt begriper mig på det moderna Rioja föll särskilt för deras lite mer konservativa Viña Andrea Gran Reserva 2001 och Gomez Cruzado Reserva 2005 som båda kändes som om de var tidigt i sina drickfönster.
Visa bifogad bild 2613
Besökte två restauranger, La cueva de Doña Isabela i Casalarreina och Las Duelas i Haro (belägen i vårt hotell, det gamla franciskanerklostret). Bra, på ett rustikt med vilket jag menar stabbigt sätt, borde kanske inte tagit dem båda samma dag... för övrigt är pintxos-hoppingen inte lika kul i Haro som i Bilbao eller SS.

Trevliga viner som dracks under resan och som förtjänar nämnas:
2003 Oscar Tobia Blanco, klassisk angenämt smågisten vit rioja, mogen men inte utan en viss fräschör
2001 Nocedal Rioja Reserva, från 50cl-flaska, tjockt med röd frukt och rått kött (hjort!) med lite choklad undertill, hyfsat mjuka tanniner och bra syra, känns som att den nått sin platå nu men kommer ligga och ruva där ett bra tag
1998 La Rioja Alta Gran Reserva 890, mkt bra men borde kanske fått ligga på rygg ett par år till, hade de sagt att det var en 2008a hade jag blivit lurad.

... och oroa dig inte @Matlen, det blev en skumpa också, i form av Jacquesson 2002. God, men varför tog jag inte en vit Rioja istället när det fanns tillgängligt??

Visa bifogad bild 2614
EL FIN
Fantastiskt trevlig rapport!
 
Toppen