Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

NV Champagne att spara och glömma bort i 15 år

buteljen

Medlem
Ett återkommande tema här på FW är att man skall köpa standardchampagne, lagra och dricka 10-15 år senare.
Nu senast @Vingubben
Veuve Clicout NV Magnum
Köp standardchampagne, göm och glöm bort. Oklar ålder på flaskan men gissar att den fått 10-15 år på korken och den levererade helt suveränt.
Tänkte göra slag i saken nu när jag har skaffat mig en bra vinkällare att lagra flaskorna i. Men vilka champagner skall man välja?
Låt säga att jag skall köpa 10 NV-standardchampagner idag och öppna dem 2035. Vilka hade ni köpt då? Är det enbart de stora varumärkena som
är aktuella, eller finns det andra som är intressanta?
 
Last edited:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Är det standardskumpa på SB du menar?
Ja!
Men jag kanske skulle ha kollat själv först vad som finns :D.
Så jag formulerar om frågan ...
Här är en lista på 25 st NV-standardchampagner på SB (Magnum med pris).
Vilka 10 har bäst lagringspotential? Några andra ni hade valt som ej är med på listan?

Taittinger Brut Reserve 1049
Veuve Clicquot Brut 1059
Philipponnat Royal Reserve Brut 899
Pol Roger Brut Reserve 980
Deutz Brut Classic 979
Delamotte Blancs de blancs Brut 1219
Hatt et Söner Quattuoor Blanc de Blancs Brut 1080
Pieper. Heidsieck Brut 780
Henriot Souverain Brut 949
Billecart Salmon Brut Reserve 949
Gosset Grande Reserve Brut 1299
Pommery Brut Royal 999
Diebolt Vallois Prestige Brut 999
Lanson Black Label 899
Charles Heidsieck Brut Reserve 1199
Delamotte Brut 1049
Pierre Peters Cuvee de Reserve 899
Launois Blanc de Blancs 749
Palmer Brut Reserve 729
Drappier Carte d’Or Brut 791
Louise Roederer Collection 242 999
Bollinger Special Cuvee Brut 1199
Andre Clouet Grande Reserve 699
Nicolas Feuillatte Réserve Particulière 819
Moet & Chandon Brut Imperial 959
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Ja!
Men jag kanske skulle ha kollat själv först vad som finns :D.
Så jag formulerar om frågan ...
Här är en lista på 25 st NV-standardchampagner på SB (Magnum med pris).
Vilka 10 har bäst lagringspotential? Några andra ni hade valt som ej är med på listan?

Taittinger Brut Reserve 1049
Veuve Clicquot Brut 1059
Philipponnat Royal Reserve Brut 899
Pol Roger Brut Reserve 980
Deutz Brut Classic 979
Delamotte Blancs de blancs Brut 1219
Hatt et Söner Quattuoor Blanc de Blancs Brut 1080
Pieper. Heidsieck Brut 780
Henriot Souverain Brut 949
Billecart Salmon Brut Reserve 949
Gosset Grande Reserve Brut 1299
Pommery Brut Royal 999
Diebolt Vallois Prestige Brut 999
Lanson Black Label 899
Charles Heidsieck Brut Reserve 1199
Delamotte Brut 1049
Pierre Peters Cuvee de Reserve 899
Launois Blanc de Blancs 749
Palmer Brut Reserve 729
Drappier Carte d’Or Brut 791
Louise Roederer Collection 242 999
Bollinger Special Cuvee Brut 1199
Andre Clouet Grande Reserve 699
Nicolas Feuillatte Réserve Particulière 819
Moet & Chandon Brut Imperial 959
Lilbert 855
Med en tidshorisont på 10-15 år fungerar det nog med de flesta på din lista, markerade med fet text de jag skulle välja, PP och Lilbert innehåller vin från endast en skörd. Ser man även till pris/värde skulle jag hoppa över de som kostar över 1000.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Lilbert 855
Med en tidshorisont på 10-15 år fungerar det nog med de flesta på din lista, markerade med fet text de jag skulle välja, PP och Lilbert innehåller vin från endast en skörd. Ser man även till pris/värde skulle jag hoppa över de som kostar över 1000.
Toppen, tack för input :)
 

Jos

Medlem
Charles Heidsieck känns helt rätt givet upplägget men köp såklart någon annanstans, kanske via @Crist(al)ian 77 som jag tror hade något samköp.

Kanske ska slänga in en Lanson,- deras Reserve är riktigt bra. 5 år på jästen är seriöst också https://www.plus-de-bulles.com/fr/champagne-lanson/black-reserve-magnum.html

Marc Hebrart gör ju svingott vin också och 65 euro för en magnum är ju kanon https://www.plus-de-bulles.com/fr/champagne-marc-hebrart/selection-extra-brut-1er-cru-magnum.html

Skulle även slänga in Michel Turgy, Grand Cru från Mesnil är ju aldrig fel och sist jag drack Turgy blint var det kanon. Kanske Lanuois iofs också, drack en 2008 förra veckan som var helt grym.
 
Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
Charles Heidsieck, Pol Roger, Roederer, Henriot och Pierre Peters skulle jag ta så här spontant på studs. Hade varit kul att köpa kanske 3-4 flaskor av varje och provat efter säg 0, 4, 8 och 12 år. Men det är både finansiellt och tidsmässigt en större investering naturligtvis.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Fick precis bevis på att det verkligen lönar sig att lagra NV champagne. Drack den här nu ikväll. Från sent 60-tal enligt utsago och den var alldeles ljuvlig!

1661467334493.jpeg
 

Esko

Medlem
Tänkte först svara att de är en smaksak, kan själv tycka att storhusen och en del odlare gör ganska slätstrukna instegsviner. Men jag vill slå ett slag för bollinger. Bara efter 3-4 år hade jag en riktigt bra upplevelse med en nv. Samtidigt som jag druckit de direkt från hyllan och tyckt att de varit pengar i sjön. Men bolli och lanson är mina förslag. Ffa den versionen av nv lanson gör där de redan håller lite extra på jästen.

Men som det redan är konstaterat i tråden, de flesta vinerna du föreslagit gör sig nog alldeles utmärkt med 10-15 år på kork.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ja!
Men jag kanske skulle ha kollat själv först vad som finns :D.
Så jag formulerar om frågan ...
Här är en lista på 25 st NV-standardchampagner på SB (Magnum med pris).
Vilka 10 har bäst lagringspotential? Några andra ni hade valt som ej är med på listan?

Taittinger Brut Reserve 1049
Veuve Clicquot Brut 1059
Philipponnat Royal Reserve Brut 899
Pol Roger Brut Reserve 980
Deutz Brut Classic 979
Delamotte Blancs de blancs Brut 1219
Hatt et Söner Quattuoor Blanc de Blancs Brut 1080
Pieper. Heidsieck Brut 780
Henriot Souverain Brut 949
Billecart Salmon Brut Reserve 949
Gosset Grande Reserve Brut 1299
Pommery Brut Royal 999
Diebolt Vallois Prestige Brut 999
Lanson Black Label 899
Charles Heidsieck Brut Reserve 1199
Delamotte Brut 1049
Pierre Peters Cuvee de Reserve 899
Launois Blanc de Blancs 749
Palmer Brut Reserve 729
Drappier Carte d’Or Brut 791
Louise Roederer Collection 242 999
Bollinger Special Cuvee Brut 1199
Andre Clouet Grande Reserve 699
Nicolas Feuillatte Réserve Particulière 819
Moet & Chandon Brut Imperial 959
Kult tråd! Jag har förhållandevis druckit extremt lite NV men har flera gånger blivit imponerad när man fått någon riktigt mogen som hållit ihop.

Bäst lagringspotential Lilbert och Lanson, även om Lanson mjukat upp stilen på pappret med nye vinmakaren. Annars tycker jag ståltankad BdB är den vinstil som vinner mest på lagring och kan gå från närmast odrickbar till full hedonism.

När jag drack mogen NV blint hade jag tre BdB i topp.

Så Lilbert och PP som @magnum nämnde är bra val men finns ju en hel del att lägga till. Som exempelvis Diebolt. Launois har jag inte så stor koll på men har överraskat ibland. Billecarts BdB är riktigt bra och finns på magnum men är dessvärre riktigt dyr nuförtiden. Henriot BdB men vet inte om den finns på magnum. I helgen drack jag en 13 år gammal Guy Charlemagne NV som kom topp tre. Har även druckit 10 år gammal André Jacquart Vertus som är bland det bästa jag smakat från Jacquart. Andre Jacquart Mesnil skulle vara intressant att smaka riktigt mogen eftersom jag tycker den är för snipig ung.

Av husen hade jag första hand valt de säkraste korten som Roederer, Pol Roger och Bollinger. Henriot borde väl funka bra med tanke på deras kvalitet men har dålig koll på NV:n. Piper tycker jag är kul att ha med som referens till Charles. Hade även lagt till några jokrar av "sämre" NV, typ Pommery och Moët för att se vad som händer med tid.

Vill du ha lite mer klassisk odlarstil så rekommenderar jag Kartongens Sainte Anne. FVL har sålt magnum tidigare.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Lilbert har nämnts max 10 ggr på forumet de senaste fem åren. Nu har det nämnts två gånger i denna tråd :D. Vad är det för champagne ? … som helt plötsligt poppar upp på radarn? :D
 
Last edited:
Kul experiment. Är det 10st flaskor du tänker så hade jag nog inte spridit mig så tunt utan valt typ 2st och köpt 5 av varje så att du kan känna av läget längs vägen. Antingen 2 märken du verkligen gillar eller två lite olika stilar, som diskuteras ovan. Typ en låda moet/pr/bollinger/xx och en låda bdb odlare pierre peters / pierre gimmonnet / diebolt / bonnaire / lilbert / xx? Fast om 10 år kommer du att önska att du hade köpt 10 lådor istället ;) men det är ju som vanligt
 
Toppen